اهمیت باشگاه مشتریان در دل اقیانوس!
برنامههای وفاداری به مشتری در صنعت کشتیهای کروز
سفر با کشتیهای کروز جذاب است، نه؟ بعید میدانم پاسختان منفی باشد، مگر ترس از آب یا شناور بودن روی آب داشته باشید.
میدانستید اگر چندین بار با کشتیهای یک شرکت کشتی کروز سفر کنید، میتوانید از خدماتی که خاص مشتریان وفادار است، استفاده کنید؟ خدماتی چون نوشیدنیهای رایگان، غذاهای اختصاصی، خدمات اینترنت و آبگرمدرمانی. برای بهره بردن از چنین خدماتی تنها کاری که باید بکنید، پیوستن به برنامه وفاداری مشتریان خطوط کشتیهای کروز یا همان باشگاه مشتریان این شرکتهاست.
برنامههای باشگاه مشتریان شرکتهای کشتی کروز چیزی مشابه برنامههای خطوط هوایی، منتها نسخه اقیانوسی آن است؛ جایی که شرکتها به مشتریان وفادار خود امتیازها و پاداشهای بیشتر میدهند. این پاداشها که عموما ساختاری امتیازمحور دارند و امتیازشان بر اساس طول سفر و تعداد دفعات سفرها تعیین میشود، به مسافران کمک میکنند بهخوبی در هزینههای خود صرفهجویی کنند (حتی شاید آنقدر مشتری وفاداری باشید که سفر رایگان بروید). عضو باشگاه مشتریان که باشید، ثبتنام، رایگان و امتیازات میتواند شامل رزرو با تخفیف، رویدادهای ویژه اعضای باشگاه مشتریان، اینترنت رایگان و سرو غذاهای رایگان در رستورانهای اختصاصی باشد.
بههرحال هر یک از شرکتهای ارائهدهنده این نوع خدمات با پیوستن به باشگاه مشتریان میتوانند به جذابیتهای تفریحی خود بیفزایند.
هرچند مسافران عادی هم از امتیازاتی بهرهمند هستند، اما بهترین امتیازها و پاداشها برای مسافران مشتاقی است که بیشترین پول را پرداخت میکنند. در بعضی خطوط این سود تا صدها و بلکه هزاران دلار میرسد. پس هرچه از خدمات یک شرکت بیشتر استفاده کنید، از امتیازات بیشتری در قالب برنامههای وفاداری به مشتری بهرهمند میشوید.
طبعا شرکتهای کروز میخواهند شما همیشه با آنها سفر کنید و غیر از لذت بردن از یک سفر آبی، وفادارشان هم بمانید. هر شرکت برای باشگاه مشتریان خود نام خاص خود را دارد. حالا بیایید برنامه وفاداری به مشتری چند شرکت دارنده کشتیهای کروز را بررسی کنیم.
VIFP برنامه ویژه شرکت کارنیوال کروز لاین (Carnival Cruise Line) برای مشتریان وفادار
۹ شرکت کشتیهای کروز زیر پرچم کارنیوال هستند و این شرکت مادر بیش از ۱۰۰ کشتی دارد. میتوانید در VIFP Club ثبتنام کنید و حتی پیش از سفر با کشتی از خدمات ویژه اعضا لذت ببرید.
باشگاه مشتریان شرکت کارنیوال در پنج سطح عضو میپذیرد که عضویت در هر سطح بستگی به تعداد روزهای سفر دارد، نه تعداد کشتیهایی که سوار میشوید.
نخستین سفر دریایی با کروزهای کارنیوال شما را به سطح آبی میرساند و دو بار سفر سطحتان را در باشگاه مشتریان قرمز میکند. در سطح قرمز یک بطری آب معدنی رایگان در اتاق خوابتان قرار میگیرد. بعد از ۲۵ روز سفر به سطح طلایی میرسید که شامل یک نوشیدنی رایگان برای پنج شب یا بیشتر خواهد بود.
سطح پلاتین اما بعد از ۷۵ روز سفر است که مزایایی چون در اولویت قرار گرفتن برای سوار شدن، یک مهمانی اختصاصی همراه با پیشغذا و نوشیدنی رایگان، در اولویت قرار گرفتن برای رزرو آب گرم، اعتبار بازی رایگان به ارزش پنج دلار برای مسافران ۱۸ و زیر ۱۸ سال، استفاده رایگان از سرویس لاندری (دو کیسه در سفرهای سه تا شش شب، سه کیسه در سفرهای هفت تا 12 شب، پنج کیسه در سفرهای 12 شب یا بیشتر) و چندین و چند مزیت دیگر دارد.
بعد از پلاتین میرسیم به سطح دیاموند یا الماس که برای سفر بیش از ۲۰۰ شب با کروزهای کارنیوال است. در سطح دیاموند غیر از همه امتیازات سطح پلاتین، از پاداشهایی چون استفاده نامحدود رایگان از سرویس لاندری، دعوت شدن از طرف کاپیتان کشتی برای یک رویداد خاص مثل شام، یک بار ارتقای رایگان کابین یا رایگان شدن کرایه مسافران سوم و چهارم، یک وعده غذایی رایگان برای دو نفر در رستوران اختصاصی به انتخاب مسافر، شماره تماس رایگان برای کارهای مربوط به فروش و خدمات و چندین مزیت دیگر برخوردار خواهید شد.
نقطه عطف خدمات باشگاه مشتریان کارنیوال آنجاست که به مسافران همیشگی خود امتیازات بسیار جذابی میدهند. اعضایی که در بیستوپنجمین، پنجاهمین و هفتادوپنجمین سفر دریایی خود باشند، به ترتیب ۲۵، ۵۰ و ۷۵ درصد تخفیف میگیرند و کسانی که صدمین سفر را تجربه کرده باشند، هشت روز سفر رایگان به کاراییب، ریوریای مکزیک یا آلاسکا میروند.
Crown & Anchor Society برنامه ویژه شرکت رویال کاریبین (Royal Caribbean) برای مشتریان وفادار
رویال کاریبین شرکت مادر شرکتهای سلبریتی کروز و آزاماراست. به این ترتیب میتوان برنامههای باشگاه مشتریان این شرکتها را با منطبقسازی برای شرکتهای زیرمجموعهاش هم استفاده کرد. بعضی محدودیتها وجود دارد، اما خوب است که مسافران میتوانند از پاداشهای خود در دیگر خطوط کشتیرانی مرتبط با این شرکت هم استفاده کنند.
هر شب سفر با کروزهای رویال کاریبین برای مسافر یک امتیاز دارد که این یک امتیاز در صورت رزرو سوییت (به عنوان کابین) دوبرابر میشود. پس سوییت گرفتن باعث میشود امتیازتان با سرعت زیادی بالا برود.
در باشگاه مشتریان رویال کاریبین شش سطح طلایی، پلاتین، زمرد، دیاموند، دیاموند پلاس و پیناکل کلاب وجود دارد.
با دستکم سه شب سفر به سطح طلایی میرسید. پیشنهادهایی برای تجربه بهتر داخل کشتی، اولویت ورود به کشتی در صورت موجود بودن، سالن خروجی اختصاصی با صبحانهای با تنوع قارهای و یکسری امتیازات دیگر، مختص مسافران طلایی ازجمله پاداشهای این سطح هستند.
وقتی دستکم ۳۰ امتیاز کسب کردید، وارد سطح پلاتین میشوید. غیر از پاداشهای سطح طلایی، امتیازاتی چون یک رویداد خاص ردهبالا، روپوش برای استفاده روی کشتی در صورت درخواست و سنجاق یقه امضاشده به شما تعلق میگیرد.
در سطح زمردی که با ۵۵ امتیاز به دست میآید، غیر از امتیازات دو سطح دیگر، یک نوشیدنی برای خوشامدگویی همراه با یک اسنک به انتخاب خودتان خواهید داشت.
۸۰ امتیازی که شدید، به سطح دیاموند میروید. در این سطح است که امتیازاتی چشمگیر شروع به رخنمایی میکنند؛ امتیازاتی چون هدیه یا خدمتی خاص به انتخاب سرآشپز، در اولویت قرار گرفتن برای گشت و گذار در ساحل یا خدمات آب گرم. دسترسی به باشگاه دیاموند (در برخی کشتیهای خاص)، در اولویت قرار گرفتن برای سوار شدن، رویدادهای شبانه مختص دیاموندیها، صبحانه روزانه با قهوه مخصوص و تور سرگرمی (تور پشت صحنه تئاتر).
دیاموند پلاس همان سطحی است که باید برایش ۱۷۵ امتیاز کسب کنید. غیر از امتیازات سطوح پیشین، تور پشت صحنه گالری آثار هنری و کابین کاپیتان، یک امکان رفاهی یا هدیه شخصیسازیشده، دسترسی به باشگاه مستخدمین، اولویت اختصاص صندلی در سالن تئاتر، محوطه اسکیت روی یخ و محوطه تئاتر آبی، وعده غذایی با کارکنان کشتی (در صورت کسب ۳۴۰ امتیاز)، در اولویت بودن برای دسترسی به امکان ارتقای اتاق خواب ازجمله امتیازات سطح دیاموند پلاس هستند.
برای سطح پینکل کلاب نیاز به کسب ۷۰۰ امتیاز دارید. این بالاترین سطح امتیاز در باشگاه مشتریان رویال کاریبین است. غیر از تمام امتیازهای سطوح پیشین یک سنجاق یقه شخصیسازیشده برای پینکل کلاب و امتیازات اختصاصی مثل دسترسی به «سوییت لانگ» است. سوییت لانگ بالاترین سالن برای خوردن غذاها و نوشیدنیهای متنوع است و صبحانه و نوشیدنی عصرانه رایگان در آن سرو میشود.
Latitudes Rewards برنامه ویژه شرکت نورویجن کروز (Norwegien Cruise Line) لاین برای مشتریان وفادار
این شرکت هم مانند دو همتای پیشین خود به ازای هر یک شب رزرو کروز به شما یک امتیاز میدهد. اگر سوییت رزرو کنید، یک امتیاز دیگر هم به ازای هر یک شب میگیرید. یک امتیاز اضافی دیگر هم میگیرید اگر یکی از طرحهای لتیتیود ریواردز را هم که در دل پیشنهادهای تخفیفیشان جا داده شده، رزرو کنید. این پیشنهادهای ویژه ماهانه فرستاده میشوند و معمولا شامل پاداشهایی چون ۱۰۰ دلار اعتبار برای استفاده داخل کشتی میشوند.
در طرح باشگاه مشتریان این شرکت شش سطح برنزی، نقرهای، طلایی، پلاتین، پلاتین پلاس و سفیر دیده میشود.
در سطح برنزی که استفاده از آن با دستکم یک شب اقامت امکانپذیر میشود، امتیازاتی چون در اولویت بودن برای ورود به اسکله، ۱۰درصد تخفیف در فروشگاههای معاف از مالیات و عوارض، تخفیف در خرید اینترنت، پیشنهادهای خاص برای بعضی سفرهای مشخص و چند مزیت دیگر به چشم میخورد.
سطح نقرهای از ۳۰ تا ۵۴ امتیاز نیاز دارد و غیر از امتیازات برنزی، شامل پاداشهایی چون ۱۵درصد تخفیف در فروشگاههای معاف از مالیات و عوارض، ۱۰درصد تخفیف گشت و گذار در ساحل، ۲۰درصد تخفیف در عکاسی و ۱۵ درصد تخفیف آبگرمدرمانی هنگام توقف کشتی در بندر میشود.
برای سطح طلایی باید ۵۵ تا ۷۹ امتیاز داشته باشید و غیر از امتیازات نقرهای ۲۰درصد تخفیف آبگرمدرمانی، ۵۰ درصد تخفیف لاندری (برای یک کیسه لباس) و در اولویت قرار گرفتن برای پیاده شدن دارد.
سطح پلاتین هم غیر از امتیازات بالا، ۳۰ درصد تخفیف عکاسی، ۲۵ درصد تخفیف آبگرمدرمانی، یک بار استفاده رایگان از لاندری، در اولویت قرار گرفتن برای پیاده شدن، ۳۰ دقیقه اینترنت رایگان، توتفرنگی با کاور شکلاتی، تور پشت صحنه کشتی و استفاده از خدمات مستخدمین را در بر میگیرد.
کسانی به سطح پلاتین پلاس میرسند که ۱۷۵ تا ۶۹۹ امتیاز داشته باشند. در این سطح به جز امتیازات سطوح پایینتر، دو بطری آب، یک ساعت اینترنت رایگان و اولویت صندلی برای رستوران و سرگرمی وجود دارد.
برای سطح سفیر، یعنی بالاترین سطح باشگاه مشتریان این شرکت، دستکم ۷۰۰ امتیاز لازم است. غیر از امتیازات پلاتین پلاس، ۱۰۰ دقیقه اینترنت رایگان و یک پاداش بسیار بزرگ دیگر هم در این سطح وجود دارد؛ یک سفر هفت روزه کروز به اعضایی هدیه داده میشود که به سطح سفیر رسیده باشند.
Castaway Club برنامه ویژه شرکت دیزنی کروز لاین (Disney Cruise Line) برای مشتریان وفادار
عضو شدن در باشگاه مشتریان دیزنی کروز لاین به تلاشی بیشتر از رزرو یک کروز نیاز ندارد. پس از اولین رزرو کروز در این طرح ثبتنام میکنید و بعد از اولین سفر به سطح نقرهای میرسید.
برخلاف برخی دیگر از طرحها که بر پایه تعداد شبهای اقامت در کشتی بود، دیزنیها تعداد سفرها را حساب میکنند. پس از پنج سفر تفریحی با کروز عضو طلایی و بعد از ۱۰ سفر عضو پلاتینی میشوید.
نقرهای، طلایی و پلاتینی سه سطح باشگاه مشتریان دیزنی کروز لاین هستند.
در طرح نقرهای، اعضا میتوانند یک روز زودتر از عموم از برنامههای سفر جدید مطلع شوند و زودتر از دیگران به برنامهریزی آنلاین فعالیتها دسترسی پیدا کنند. خط ارتباطی مخصوص اعضای طرح، خط تلفن مخصوص اعضای نقرهای، ترمینال ورودی اختصاصی و هدیهای برای خوشامدگویی به جهت سفر دوباره با کشتی از دیگر مزایای نقرهای بودن در دیزنی کروز لاین است.
طلاییها پس از اتمام سفر پنجم طلایی میشوند. غیر از امتیازات نقرهای، آنها دو روز زودتر از عموم از برنامههای سفر جدید مطلع میشوند، زودتر از دیگران به انتخاب زمان ورود به بندر دسترسی مییابند، پذیرش طلایی و پلاتینی داخل کشتی و تخفیفهای طلایی و پلاتینی هم دارند.
برای پلاتینی شدن باید ۱۰ سفر کامل با کروزهای دیزنی رفته باشید. غیر از امتیازات بالا، اطلاع زودهنگام از سفرهای جدید (سه روز زودتر از عموم)، اولویت دادن به پلاتینیها برای ورود به کشتی در ترمینال، شام رایگان همراه با همکابینیها هم از مزایای پلاتینی بودن است.
Captain’s Club برنامه ویژه شرکت سلبریتی کروز برای مشتریان وفادار
برنامه باشگاه مشتریان سلبریتی کروز به شش سطح تقسیم میشود؛ پیشسفر، کلاسیک، برگزیده، الیت، الیت پلاس و زنیت.
امتیازها بر پایه دو چیز است؛ سطح اتاق خواب و طول سفر. اتاقها یا کابینهای داخلی یا با دید اقیانوس شبی دو امتیاز دارند، اتاق خوابهای بالکندار اما شبی سه امتیاز.
در سطح پیشسفر وقتی رزرو میکنید، به میز باشگاه مشتریان دسترسی پیدا کرده و از خبرنامه مطلع میشوید.
سطح کلاسیک که برای همه ۲ تا ۱۴۹ امتیازیهاست، سطحی است که تنها با یک سفر به آن میرسید. جشن اختصاصی کاپیتان کلاب، ۵۰ دلار تخفیف پکیج دیجیتال «The Studio»، ۱۰ درصد تخفیف اینترنت و چند امکان دیگر در سطح کلاسیک هستند.
سطح برگزیده یا سلکت ۷۵ دلار تخفیف پکیج دیجیتال «The Studio»، ۲۵ درصد تخفیف اینترنت، در اولویت قرار گرفتن برای پیاده شدن، تخفیف بخش لاندری برای اقامت ۱۲ شب یا بیشتر و چند مزیت دیگر دارد.
سطح الیت با ۳۰۰ تا ۷۴۹ امتیاز به دست میآید و مزایای آن شامل ۱۰۰ دلار تخفیف پکیج «The Studio»، ۹۰ دقیقه اینترنت رایگان بهعلاوه ۳۰درصد تخفیف، خشکشویی یک آیتم به صورت رایگان، شستوشو، خشک کردن و تا کردن رایگان یک کیسه لباس و چند امتیاز دیگر میشود.
سطح الیت پلاس هم با ۸۵۰ تا ۲۹۹۹ امتیاز به دست میآید. ۲۴۰ دقیقه اینترنت رایگان بهعلاوه ۳۵ درصد تخفیف، شستوشو، خشک کردن و تا کردن رایگان دو کیسه لباس، کاپوچینو، اسپرسو و لته رایگان، ۱۰ درصد تخفیف هر گونه پکیج نوشیدنی و ۱۵ درصد تخفیف روی پول میز غذای اختصاصی مزایای سطح الیت هستند.
در سطح زنیت هم که با ۳۰۰۰ امتیاز به دست میآید، مزایا شامل این موارد میشود: ۱۵۰ دلار تخفیف پکیج دیجیتال «The Studio»، اینترنت نامحدود رایگان، ۲۵ درصد تخفیف پول میز غذای اختصاصی تنها برای عضو زنیت، پکیج رایگان نوشیدنی و دسترسی به سالن مستخدمین.
بههرحال سفر با کروز اگرچه گران است، اما شرکتهای مختلف تلاش میکنند با برنامههای متنوع وفاداری به مشتری، هوای مسافرانشان را داشته باشند.
کارکرد باشگاه مشتریان در چنین صنایعی عموما اهمیت خاصی پیدا میکند، چون هزینه بالای سفر، مسافران را ترغیب به استفاده از مزایا و امتیازات آن میکند.