اهمیت برنامههای وفاداری در صنعت لوازم خانگی
به خانه برمیگردیم
هدی رضایی
برندهای لوازم خانگی مطرحی همچون سامسونگ، سونی، پاناسونیک و… سالهاست در زمینه ارائه خدمات منحصربهفرد برای مشتریان خود فعالیت میکنند. همگامی با رقبا در صنعت لوازم خانگی الکترونیک میتواند دشوار باشد. برای مشتریانی که به دنبال فناوریهای جدید در لوازم خانگی هستند، حتی یک ویژگی اضافه میتواند آنها را به خرید محصول رقیب سوق دهد. برای مثال، ممکن است آنها یک غذاساز سهکاره را به یک همزن دوکاره ترجیح دهند. این مشتریان قبل از خرید به دلیل انجام تحقیقات گسترده به دنبال بهترین معامله ممکن هستند. درنتیجه بسیاری از کسبوکارها درگیر جنگ قیمت میشوند و حاشیه سود خود را کاهش میدهند. در چنین وضعیتی یکی از راهکارهای مفید برای جذب و حفظ مشتری استفاده از برنامههای وفاداری است.
افزایش ارزش طول عمر مشتری
میتوان با تمرکز بیشتر بر حفظ مشتریان فعلی خود به جای تلاش برای جذب مشتریان جدید، از این نوع کاهش قیمت جلوگیری کرد. مشتری که یک خرید در فروشگاه شما انجام میدهد، 27 درصد بیشتر احتمال دارد که در آینده خرید دیگری انجام دهد. این بدان معنی است که لازم است توجه ویژهای به این مشتریان اولیه خود کنید.
اگرچه حاشیه سود و تعداد خرید در صنعت لوازم خانگی الکترونیک زیاد نیست، اما چون لوازم خانگی نسبت به دیگر محصولات بازار گرانقیمتتر هستند، حتی خرید به مقادیر کم یا متوسط مشتری نیز میتواند سود خوبی برای فروشنده و برند فراهم کند. به این ترتیب، تنها با واداشتن مشتری به انجام یک خرید دیگر، ارزش طول عمر آنها را به میزان قابل توجهی افزایش میدهید و بخش قابل توجهی از درآمد را به سود نهایی خود تبدیل میکنید. ایجاد یک برنامه پاداش یک راه بسیار آسان برای حفظ مشتریان فعلی و ارائه دلیلی برای بازگشت به برندتان است.
برنامههای پاداش برای برندهای لوازم خانگی
امروزه با مشتریان بیشتری که خریدهای الکترونیکی بزرگ را به صورت آنلاین انجام میدهند، سطح رقابت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اکنون متداول است که مشتریان محصولات را در سایتها ارزیابی و به صورت آنلاین خرید کنند. این امر موجب میشود بسیاری از برندها با تخفیف زیاد محصولات، بهشدت برای این مشتریان آگاه از قیمت رقابت کنند، که همین کار میتواند به وجهه برند آسیب برساند. در این حالت ایجاد یک برنامه پاداش به این مشتریان همان ارزشی را که به دنبال آن هستند، میدهد و جایگزین کردن رقبا به جای شما را برایشان سختتر میکند.
سه تاکتیک برای تدوین ساختار برنامه پاداش شما
اجرای استراتژیهای پاداش زیر به شما این امکان را میدهد که جامعهای از مشتریان وفادار ایجاد کنید که شما را از بار هزینههای بالای این صنعت نجات میدهند.
-
جوایز ارزشمند برای حفظ مشتری در بلندمدت
یک برنامه پاداش مبتنی بر امتیاز یکی از بهترین راههاست که مشتریان را از خرید با رقبای شما بازمیدارد. مشتریان میتوانند با تعامل با برند شما به روشهای مختلف، مانند خرید، تعامل در رسانههای اجتماعی، یا بررسی محصول، امتیاز کسب کنند تا برای پاداشهای ارزشمند در آینده از آنها استفاده کنند. این امتیازها و پاداشها انتخاب و خرید از رقیب را دشوارتر میکند. با کنار گذاشتن برند شما، مشتریان فرصت استفاده از ارزش امتیازهای شما را از دست میدهند و تصمیم به ترک برند میگیرند.
شما میتوانید با ارائه پاداشهای مناسب این تصمیم را سختتر کنید. مشوقهایی مانند کارتهای هدیه و محصولات رایگان برای خریداران آگاه از قیمت که به دنبال بهترین معامله هستند بسیار ارزشمند به نظر میرسد و برند و محصولات شما را جذابتر میکند. مهمتر از آن، این پاداشها به مشتریانی نیاز دارند که چندین بار با برند شما تعامل داشته باشد تا آنها را به دست آورده باشند. این امر مشتریان را برای درازمدت نزد شما نگه میدارد، زیرا نشان میدهد که فروشگاه شما بیشترین ارزش را در بین رقبا برایشان دارد.
۲. حملونقل رایگان
حملونقل یکی دیگر از پاداشهای بسیار ارزشمند در صنعت لوازم خانگی است، زیرا بسیاری از این وسایل الکترونیک سنگین و گران و ارزشمند هستند و جابهجایی و حملونقل آنها هزینههای اضافی زیادی را برای مشتری به همراه دارند. برند Nanoleaf به مشتریان خود این امکان را ارائه میدهد که با کسب امتیاز از راههای سرگرمکننده و تعاملی مانند جشن تولد یا اشتراکگذاری نام تجاری خود در فیسبوک، در هزینههای حملونقل صرفهجویی کنند.
۳. با ارجاعهای تشویقی، یک جامعه بسازید
وقتی نوبت به امتحان و انتخاب برندها یا محصولات جدید میرسد، مشتریان به احتمال زیاد به حرف یکدیگر بیشتر اعتماد میکنند تا تلاشهای بازاریابی شما! آنها میخواهند بدانند که افراد دیگری هم مانند آنها ارزشی در برند شما پیدا کردهاند یا خیر و به سمت کسبوکارهایی کشیده میشوند که فرصت پیوستن به یک جامعه قوی و همفکر را فراهم میکنند.
سادهترین راه برای شروع ساختن این کامیونیتی یا جامعه، اجرای یک برنامه ارجاع است. زیرا مشتریان فعلی شما و دوستانشان را تشویق میکند تا از شما خرید کنند. اگر به مشتریان برای به اشتراک گذاشتن برند با دوستان و خانواده، تخفیف یا امتیاز پاداش داده شود، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها را دنبال کنند و درواقع تجربه خود را در فروشگاه شما به دیگران بگویند.
این امر برنامههای ارجاع را به یک موقعیت برد-برد تبدیل میکند. مشتریان مجبور نیستند برای جستوجوی یک محصول پرفکت زحمت بکشند، و شما مجبور نیستید برای بازاریابی اضافی هزینه کنید. این نوع ارجاع قوی، بهویژه در محصولات خانگی الکترونیک به دلیل سرعت تغییر ترند و تکنولوژیها موثر است. با این نوع راحتی و ارزش برای مشتری، تقریبا غیرممکن است که این نوع محصول را در جای دیگری بخرد، و تا آخر عمر مشتری به برند متعهد میماند.
۴. با گیمیفیکیشن هیجانانگیز کنید
بازی بخش بزرگی از صنعت محصولات الکترونیک را تشکیل میدهد، به همین دلیل است که گیمیفیکیشن یکی از قدرتمندترین چیزهایی است که میتوانید به برنامه پاداش برند لوازم خانگی خود اضافه کنید. عناصر گیمیفیکیشن نهتنها کسب پاداش را جذاب میکنند، بلکه ویژگیهایی مانند نوارهای پیشرفت و نقاط عطف نیز به جذب همه مشتریان شما کمک میکنند.
یک برنامه VIP بهترین وسیله برای استفاده از گیمیفیکیشن است تا مشتریان را در مورد برند خود هیجانزده کنید. با ارائه جوایز معتبرتر در هر سطح متوالی، میتوانید بهراحتی مشتریان را تشویق به کسب امتیاز کنید و آنها را وادار به تعامل با برند خود کنید. این جوایز منحصربهفرد میتواند هر چیزی باشد؛ دسترسی انحصاری به محصولات رایگان یا دعوت به معرفی محصولات جدید یا حتی بیت کوین!
برای مثال سامسونگ، غول محصولات الکترونیک کرهای، همکاریای را با Lolli، که یک اپلیکیشن خرید آنلاین مبتنی بر ارزهای دیجیتال است، انجام داده است که طی آن کاربران Lolli میتوانند با خرید محصولات مختلف سامسونگ، اعم از تلویزیون، دستگاههای شستوشو مانند لباسشویی و ماشین ظرفشویی و حتی تلفن همراه، تا 4.5 درصد پاداش به صورت بیت کوین دریافت کنند.
۵. پیادهسازی پاداش به شکل ساده و موثر
شما زمانی میتوانید موفقیت خود را با رویکردی متفاوت نسبت به رقبایتان با سرمایهگذاری مجدد حاشیه سود خود در یک برنامه پاداش به حداکثر برسانید که:
به مشتریان کارت هدیه برای امتیازات وفاداری آنها ارائه دهید و به آنها نشان دهید که کسبوکار شما ارزش بیشتری نسبت به رقبا دارد. یک جامعه پرشور با یک برنامه ارجاع ایجاد کنید که مشتریان جدید را از شر تحقیقات زیاد آنلاین و مراجعه حضوری نجات میدهد. از گیمیفیکیشن استفاده کنید و جوایز معتبر و بهروزی مانند ارزهای دیجیتال و… برای مشتری در نظر بگیرید.