باشگاه مشتریان در فروشگاههای لوازم خانگی
پرچمداران وفاداری
نجوا ناجی
فروشگاههای لوازم خانگی حضوری و آنلاین برای وفادارسازی مشتریان برنامههای زیادی ترتیب میدهند تا هم سود خود را افزایش دهند و هم از هزینههای جذب مشتری جدید خودداری کنند. ممکن است شکل این برنامهها در فروشگاههای حضوری و آنلاین متفاوت باشد، اما در هر صورت این برندها تمام تلاش خود را میکنند که با کسب اطلاعات مشتری، او را وارد جریان قرعهکشی و جشنوارهها و دنیای امتیازات خود کنند. در ادامه این گزارش برنامههای وفاداری فروشگاههای لوازم خانگی در داخل و خارج از کشور را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
برنامه وفاداری فروشگاههای داخلی
برندهای لوازم خانگی در ایران معمولا با برگزاری جشنوارههای مختلف سعی در حفظ مشتری دارند. برای مثال، شرکت جی پلاس اوایل سال جاری را با برگزاری جشنواره نوروزی آغاز کرد. جشنواره نوروزی 1401 لوازم خانگی جی پلاس از تاریخ 20 بهمنماه در سراسر کشور آغاز شد و در تاریخ 22 فروردین 1401 پایان یافت. با خرید محصولات معرفیشده در دستههای ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، ساید بای ساید، یخچال و فریزر و تلویزیون جی پلاس و رعایت شرایط جشنواره، مبالغ تخفیف پس از نصب محصول به حساب مشتریان واریز شد.
همچنین این مشتریان وفادار فرصت نصب محصول برای بهرهمندی از مزایای این جشنواره را تا 10 روز پس از تاریخ خرید داشتند. در جشنواره نوروزی جی پلاس مشتریان علاوه بر برخورداری از تخفیفات کالاها، شانس برنده شدن هدایای نقدی تا 1401% از مبلغ محصولات خریداریشده را نیز داشتند. این هدایای نقدی بعد از نصب محصول از سوی نصاب مجاز شرکت به آنها تعلق گرفت.
قرعهکشی، روشی محبوب در ایران
برای سالهای متمادی (و همچنان) از قرعهکشی در دسته محصولات لوازم خانگی در داخل کشور برای حفظ مشتری استفاده میشود. برند پارس خزر یکی از برندهای مشهور لوازم خانگی در ایران است که از ایده قرعهکشی بسیار بهره برد و مراسم اعضای باشگاه مشتریان خود را نیز با همکاری انجمنهای مختلف همچون نوعروس (برای تکمیل جهیزیه دختران دم بخت) برگزار کرد و به مشتریان وفادار شرکت و همچنین فروشندگان شرکت به قید قرعه جوایز نفیسی اهدا میکرد. افرادی که خواهان شرکت در این نوع قرعهکشیها بودند، همه از اعضای وفادار بودند که یا باید فرمهای عضویت در محل فروشگاههای حضوری را پر میکردند، یا در سایت باشگاه مشتریان محصول ثبتنام کرده بودند.
البته این تمام ماجرا نیست و پارس خزر برای نفراتی که بازدیدکننده غرفه این برند در نمایشگاههای بینالمللی هم هستند و برگههای عضویت را پر کردهاند، فرصت کسب جوایز را میدهد. همچنین خردهفروشان و نمایندگیهای پارس خزری هم که در تکمیل فرمهای عضویت باشگاه مشتریان مشارکت بیشتر دارند، جوایزی به قید قرعه میگیرند.
برنامه وفاداری فروشگاههای سامسونگ
جالب است بدانید که فروشگاه لوازم خانگی سامسونگ در داخل و خارج از کشور استراتژی متفاوتی را برای مشتریان وفادار خود پیاده میکند. بهطوریکه بالاتر گفتیم، از تکنیک جشنوارهای، فروش خود را در فروشگاههای حضوری داخل کشور افزایش میدهد، اما در خارج از کشور طی همکاری با برندهای دیگر، یا به صورت مستقیم به امتیازدهی به مشتریان میپردازد و برنامههای وفاداری خود را به شیوهای متفاوت پیش میبرد.
اگر سری به سایت سامسونگ در داخل کشور بزنید، با انواع و اقسام جشنواره لوازم خانگی از قبیل جشنواره تلویزیون سامسونگ، جشنواره مایکرویو سامسونگ، جشنواره یخچال فریزر سامسونگ و… مواجه خواهید شد. اگر جشنواره فعالی در آن بازه زمانی وجود داشته باشد، شما میتوانید در ازای خرید آن محصول در جشنواره شرکت کنید. همچنین به دلیل گران بودن قیمت لوازم خانگی، سامسونگ امکان خرید قسطی را برای مشتریان وفادار خود فراهم کرده است. البته معمولاً خرید قسطی محصولات شامل هدیههای فروش نقدی، یا جشنوارههای اجرایی این برند نیست.
اما در خارج از کشور سامسونگ استراتژی متفاوتی را پیاده میکند. برای مثال، دارندگان گوشیهای گرانقیمت پرچمدار سامسونگ، در ازای خریدهای خود، از بلیتهای VIP اماکن تفریحی معروف، کنسرتها و دریافت قاب، محافظ و سایر ملزومات گوشی بهرهمند میشوند. شرکت سامسونگ با ارائه این پیشنهادهای شگفتانگیز و البته هوشمندانه، در قلب مشتریان خود جا باز کرده است. سامسونگ با این حرکت خود، نهتنها فروش متقابل و ملزومات خود را بالا برده، بلکه میل مشتریان به برند سامسونگ را نیز بیشتر کرده است.
همچنین سامسونگ سعی دارد به غیر از خرید مستقیم از سایت خود، مشتریان وفادار خود در سایتهای واسطه مانند Flipkart را نیز تشویق به خرید کند. برای مثال، تابستان همین امسال سامسونگ طی یک کمپین وفاداری به مشتریانی که برای بار دوم خرید لوازم خانگی میکنند، مزایایی را به مصرفکنندگان ارائه داد.
سامسونگ یک برنامه وفاداری مصرفکننده را طی همکاری با Flipkart به نام Samsung Home معرفی کرد. این برنامه برای تشویق مصرفکنندگان فعلی سامسونگ با ارائه مزایای مقرونبهصرفه به آنها طراحی شده است. این برنامه در خرید دوم تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال یا مایکروویو سامسونگ تا 30 سپتامبر مزایایی را به مصرفکنندگان ارائه داد. مشتریانی که محصولات الکترونیکی مصرفی سامسونگ را در Flipkart در تاریخ 28 ژوییه 2021 یا پس از آن خریداری کردهاند، میتوانستند از این پیشنهاد استفاده کنند.
تحت این برنامه، مشتریان واجد شرایط ملزم به پرداخت تنها 50 درصد خرید خود (تا سقف 2500 روپیه) خواهند بود و این مزیت در صورتی قابل اعمال است که خریدهای بعدی از دسته محصول متفاوتی باشد. به عنوان مثال، اگر مصرفکنندهای تلویزیون سامسونگ را در Flipkart در تاریخ 28 ژوییه 2021 یا بعد از آن خریداری کرده باشد، میتوانست از این پیشنهاد برای خرید ماشین لباسشویی، یخچال یا مایکروویو تا 30 سپتامبر استفاده کند.
ساندیپ سینگ، مدیر ارشد تجارت آنلاین مصرفکنندگان در هند، در اینباره گفت: «ما هیجانزدهایم که برنامهای منحصربهفرد با Flipkart به نام Samsung Home را معرفی کنیم. این برنامه برای وفاداران سامسونگ طراحی شده است و به آنها برای خرید دومین محصول الکترونیکی مصرفی سامسونگ خود برای ارتقای فضای زندگیشان با جدیدترین فناوری پاداش میدهد. این برنامه در طیف گستردهای از لوازم الکترونیکی مصرفی معتبر است و ما مطمئن هستیم که با این برنامه نیازهای در حال رشد مصرفکنندگان خود را برطرف میکنیم، بهخصوص که آنها زمان بیشتری را در خانه سپری میکنند.»
مراحل استفاده از برنامه وفاداری سامسونگ هوم
مشتریانی که خواهان استفاده از این برنامه وفاداری بودند، باید مراحل زیر را سپری میکردند:
- اولین خرید لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ باید قبل از 15 سپتامبر در Flipkart انجام شود.
- پس از اولین خرید، برنامه Samsung Home به طور خودکار فعال میشود.
- مصرفکنندگان میتوانند دومین خرید خود از میان جدیدترین تلویزیونها، ماشینهای لباسشویی، یخچالها یا مایکروفرهای سامسونگ را تا 30 سپتامبر 2021 در Flipkart برنامهریزی کنند.
- برای استفاده از این مزیت، باید 15 روز بین خرید اول و خرید دوم فاصله وجود داشته باشد.
- مشتری 50 درصد تخفیف در خریدهای بعدی لوازم خانگی (تا 2500 روپیه) دریافت میکند.
جمعبندی
بازار پرازدحام برندهای مختلف لوازم خانگی (یخچال و فریزر) از یک سو، و رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان از سوی دیگر، موجب شده همواره شاهد تلاشهای زیاد برندهای لوازم خانگی و الکترونیکی باشیم که به منظور متمایز ساختن برندهای خود نسبت به دیگر رقبا درصدد تغییر ذهن مصرفکنندگان هستند. بنابراین بازاریابان حرفهای نیازمند درک درست از نحوه استفاده از برنامههای وفاداری هستند تا نیت خرید مجدد مشتری خود را تقویت کنند. نظر شما در مورد برنامههای وفاداری که فروشگاههای لوازم خانگی در داخل و خارج کشور اجرا میکنند، چیست؟