وقتی جایزه و قرعهکشی حرف اول را میزند!
این روزها با بالا رفتن تعداد مراکز خرید بزرگ در ایران، رقابت برای جذب مشتریان وفادار و دستبهنقد در این مراکز بالا گرفته و استفاده از ابزار باشگاه مشتریان، به انتخاب اول و آخر مدیران این مراکز تجاری تبدیل شده است. قرعهکشی، تخفیفهای ویژه، سرویس کشبک یا برگشت پول و ارایه خدمات رایگان از محبوبترین خدمات باشگاه مشتریان مراکز تجاری در ایران است. برای آشنایی با فعالیتهای مراکز خرید بزرگ پایتخت در حوزه باشگاه مشتریان، گشت و گذاری در پیجهای اینستاگرامی و سایتهای این مراکز خرید داشتهایم. جالب اینجاست که با وجود تاکید این مراکز بر بهرهمندی از باشگاه مشتریان پویا و شناسایی و حفظ مشتریان خاص، ردپای فعالیتهای مرتبط با این باشگاهها در دنیای مجازی بسیار کمرنگ است و اغلب اثری از شرایط عضویت در باشگاه مشتریان مراکز خرید لوکس یا مزایای آن در پیجهای اختصاصی این مجموعهها دیده نمیشود و فقط به انتشار عکس برندگان قرعهکشی و جوایز فصلی بسنده شده است. در ادامه چهار مرکز خرید بزرگ پایتخت را گلچین کردهایم و بدون نقد و قضاوت و صرفا در جایگاه یک مشتری، روایتگر فعالیتهایی شدهایم که در دنیای مجازی زیر پرچم «باشگاه مشتریان» از طرف این مجموعهها معرفی شده است.
پالادیوم و ادعای وفاداری به مشتری
پیج اینستاگرامی باشگاه مشتریان پالادیوم 125k عضو دارد. در بیوی پیج، از عبارت «باشگاه وفادار به مشتری» استفاده شده است.
مهمترین اقدام باشگاه مشتریان پالادیوم که در شبکههای اجتماعی بیشتر از همه روی آن تاکید شده، قرعهکشی باشگاه مشتریان و اهدای جایزه به برندگان بر اساس امتیازهای کسبشده است. مشتریان با خرید بیش از دو میلیون تومان در بازه زمانی یک هفته، عضو باشگاه مشتریان پالادیوم میشوند و در قرعهکشی شرکت میکنند. بعد از دریافت کارت باشگاه مشتریان به ازای رقم خرید، امتیاز دریافت میکنند. بالا رفتن امتیاز به منزله دریافت خدماتی مثل پارکینگ اختصاصی رایگان، ویزیت رایگان دندانپزشکی و … است.
خدمات غیرحضوری و ارسال سریع محصولات در دوران کرونا و راهاندازی باشگاه جوانان و دریافت خدمات و تخفیفهای ویژه از جمله اقدامات دیگری است که برای مشتریان پالادیوم در نظر گرفته شده است.
روشا و استقبال از مشتریان طلایی
پیج اینستاگرامی دپارتمان استور روشا 81.2k عضو دارد و پیج اینستاگرامی مجزایی برای باشگاه مشتریان روشا تدارک دیده نشده است. در هایلایتهای پیج هم چیزی به عنوان باشگاه مشتریان تعریف نشده است. فقط در هایلاتهای مرتبط با معرفی برخی از فروشگاهها به امتیازهای ویژه برای باشگاه مشتریان اشاره شده است. مثلا در خانه روشا امتیاز ۴ برابر برای اعضای باشگاه مشتریان در نظر گرفته شده است.
مشتریان با عضویت در این باشگاه، به ازاى هر خرید از کالاهاى غیرحراجى، امتیاز دریافت مىکنند و به این ترتیب میتوانند با جمع کردن امتیاز و به حد نصاب رساندن امتیازهایشان، کالاهاى دلخواه خود را بدون پرداخت وجه و بر اساس امتیازهاى دریافتى، خریدارى کنند. مشتریان وفادار روشا، با به همراه داشتن کارت خود از خدمات دیگرى در سه سطح مختلف فیروزهای، نقرهای و طلایی بهرهمند میشوند.
مشتریان با خرید بیش از 1 میلیون تومان از دپارتمانهای مختلف، عضو فیروزهای مجموعه میشوند و به ازای هر خرید از کالاهای غیرحراجی، 1.5 درصد مبلغ آن، امتیاز به حساب آنها اضافه خواهد شد. خدمات روشا به دارندگان کارت فیروزهای عبارتند از: تخفیف در روز تولد و روز ازدواج، دریافت رایگان خدمات بستهبندى هدایا، دریافت تخفیف برای فود کورت ماهشام، دعوت اختصاصى به مراسم و جشنهاى ویژه روشا، دریافت امتیاز بیشتر براى خرید از کالاهاى منتخب روشا در زمانهاى خاص، ارسال خبرنامه جهت اطلاع از محصولات جدید و رویدادهاى ویژه روشا، امکان برگزاری مهمانی تولد و سالگرد ازدواج در رستورانهای روشا با یک سورپرایز ویژه و دریافت تخفیف کارواش.
اعضاى باشگاه مشتریان روشا با کسب معادل 180,000 امتیاز در مدت یک سال، به جمع دارندگان کارت نقرهاى مىپیوندند و به ازاى هر خرید، 3 درصد آن امتیاز دریافت مىکنند. خدمات روشا به دارندگان کارت نقرهاى علاوه بر خدمات ارائهشده به مشترکین فیروزهاى عبارتند از: ارسال رایگان کالا برای خرید آنلاین از وبسایت روشا، دریافت تخفیف از خدمات خیاطی، دعوت به خرید کالاهاى حراج شده یک روز قبل از اعلام عمومى، دعوت به خرید کلکسیونهاى جدید روشا قبل از اعلام عمومى و رزرو کالا به مدت 2 روز.
اعضاى باشگاه مشتریان روشا با کسب معادل 570,000 امتیاز در مدت یک سال، دارنده کارت طلایى باشگاه مشتریان روشا مىشوند و به ازاى هر خرید، 5 درصد آن، امتیاز دریافت مىکنند. دارندگان کارتهاى طلایى روشا علاوه بر خدمات ارائه شده به اعضاى فیروزهاى و نقرهاى از این خدمات بهرهمند مىشوند: دریافت مهلت 14 روزه براى عودت و تعویض کالاها، رزرو کالا به مدت 3 روز، اولویت رزرو در رستورانهای روشا، حمل محصولات خریداری شده از ماهشام تا درب ماشین، دریافت خدمات خیاطى رایگان و ورودى رایگان پارکینگ تا 4 ساعت اولیه. با ورود به سایت روشا و وارد کردن شماره کارت باشگاه مشتریان، امکان دریافت کد تخفیف تئاتر و سینما هم برای اعضا فراهم شده است.
ارگ تجریش
پیج اینستاگرامی ارگ تجریش 22.4k عضو دارد. نه در هایلایتها و نه در پستها اثری از معرفی خدمات ویژه اعضای باشگاه مشتریان نیست و فقط به قرعهکشیها و جشنوارههای فصلی اشاره شده است. باشگاه مشتریان ارگ تجریش بر مبنای سیستم کشبک یا برگشت پول با استفاده از ایرانکارت طراحی شده است. کارتها در چهار دسته آبی، نقرهای، طلایی و پلاتینیوم طبقهبندی شدهاند و در هر طبقه، بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه به حساب مشتری برمیگردد.
با کارت باشگاه مشتریان میتوان از رستورانها، کافهها، شهربازی، کارواش و سایر امکانات این مجموعه با تخفیف استفاده کرد. با هر کارت صرفا از یکی از سرویسهای تخفیفی میتوان استفاده کرد. به این ترتیب که در زمان خرید، هزینه به صورت کامل با کارت باشگاه مشتریان پرداخت میشود و مبلغ تخفیف به صورت هفتگی به حساب مشتری برمیگردد. علاوه بر این در قالب جشنواره باشگاه مشتریان، در میان اعضا قرعهکشی انجام شده و جوایزی به برندگان اهدا میشود.
آرتمیس فرمانیه
پیج اینستاگرامی آرتمیس فرمانیه 27.5k عضو دارد. در هایلات باشگاه مشتریان این پیج، شرایط عضویت در این باشگاه ذکر شده است. از شنبه تا سهشنبه با ۲۰۰هزار تومان خرید و از چهارشنبه تا جمعه با ۴۰۰هزار تومان خرید میتوان عضو باشگاه مشتریان مجتمع آرتمیس شد. با کسب بیشتر از ۷۰ امتیاز، وچر خرید از فروشگاههای آرتمیس به ارزش ۷ برابر امتیاز کسبشده به مشتری اهدا میشود. در کمپین فصلی پاییز، با خرید از ۵ فروشگاه به ازای هر ۳۰۰ امتیاز ثبتشده در کارت باشگاه مشتریان، ۱میلیون تومان وچر خرید از فروشگاههای آرتمیس به مشتریان اهدا میشود. در پیج ایسنتاگرامی این مرکز خرید، روی قرعهکشیها و برندگان جوایز هفتگی، به شکلی ویژه تاکید شده است.