باید و نبایدهای تدوین برنامه وفاداری برای مهدکودکها
شادترین کودک محله
آرین طاهری
امروزه با وجود شاغل بودن مادران در کنار پدران، فرصت کمتری برای پرورش فرزندان خردسال در خانه وجود دارد و بهترین راهحل نگهداری کودکان در مهدکودک است. افزایش تعداد نیروی کار زنان شاغل موجب رشد قارچگونه مهدکودک و پیشدبستانیها در شهرها شده است. البته به جز زنان شاغل بسیاری از زنان خانهدار نیز تمایل دارند برای ساعاتی کودک خود را به مهد بفرستند تا فرصت تعامل و بازی با کودکان دیگر را به او بدهند. به همین دلیل رقابت برای ربودن و وفادارسازی مشتریان (والدین) از سوی این مهدکودکها روزبهروز بیشتر میشود تا والدین مسئولیت نگهداری، مراقبت و رشد فرزندان خود را سن قبل از ورود به دبستان به آنها بسپارند.
برنامه وفاداری برای مهدکودکها
مهدکودکها نیز مانند دیگر کسبوکارها برای سود و نگهداشتن بیشتر مشتریان خود نیاز به برنامههای وفاداری دارند. جالب است بدانید بازار مهدکودکها در گذشته یک بازار رقابتی نبود، اما امروزه این بازار نیز همانند تمامی بازارها رقابتی شده است. در دورهای که یک پزشک داروساز برای داروخانه خود و یک دندانپزشک برای مطب خود بازاریابی میکند و درصدد حفظ مشتریان وفادار کنونی است، مشخص است که بازار یک مهدکودک، مرکز تفریحی یا هر فضایی که با فرزندان مردم جامعه سروکار دارد، بیشتر به یک برنامه بازاریابی وفاداری منسجم نیاز دارد.
استفاده از سامانه پیامکی
اما چگونه میتوان وجود برنامه وفاداری یک مهدکودک را به اطلاع والدین رساند؟ به جز پخش تراکت که از روشهای سنتی محسوب میشود، تبلیغات در شبکههای اجتماعی و فضای نت و ارسال پیامک از دیگر روشهای این کار است. کانالی که کسبوکارها نمیتوانند از آن غافل شوند، پیامک است. 75 درصد والدین جوان امروزی پیامک را به صحبت با تلفن ترجیح میدهند. پس از این تجربه به نحو احسن برای برند خود استفاده کنید. ارسال پیامک به افراد این امکان را میدهد بدون ایجاد اختلال در تماس صوتی، پیامها را طبق برنامه زمانی خود بخوانند و به آنها پاسخ دهند.
یادآوریهای متنی برای کسبوکارها مفید است. پیشنهادات محصول، کوپنها و یادآوریهای قرار ملاقات و برگزاری جشنهای مرتبط با کودکان در کودکستان و مهدکودک را میتوانید با اساماس انجام دهید. پس یکی از راههای بازاریابی و تبلیغات نوین برای مهد کودکها استفاده از سامانه پیامک است. کاربرد پنل اساماس برای مهدکودک تنها به تبلیغات و بازاریابی خلاصه نمیشود، بلکه راهکاری برای ارتباط موثر با والدین است. یعنی میتوان تمام جزئیات امور مربوط به کودک را در گروههای اجتماعی یا به صورت اساماسی در اختیار والدین گذاشت. شما میتوانید با در اختیار داشتن دادههای تماس مشتریان، آنها را از مزایای برنامه وفاداری مهدکودک خود آگاه کنید.
استفاده از تخفیف و طرحهای تشویقی
یکی از آفرهایی که در برنامههای وفاداری پیشنهاد میشود، تخفیف به مشتری برای ثبتنامهای متوالی کودک در مهدکودک است. خوب است مدیریت مهد برای والدینی که هر سال کودک خود را در آنجا ثبتنام میکنند، آفری ویژه در نظر بگیرد و نسبت به مشتریان جدید به آنها درصدی تخفیف تشویقی دهد تا برای ثبتنام مجدد ترغیب شوند. همچنین این کودکان میتوانند ساعت بیشتری در مهد بمانند و از کلاسهای تابستانی و آفرهای ویژه بهرهمند شوند.
آگاهی دادن در خصوص مزیتها
کسبوکارهای مرتبط با کودکان نیاز به جلب اعتماد زیاد از جانب والدین دارد. دوری والدین از کودک و نگرانی در مورد شرایط احتمالی او در مهدکودک تنها با ایجاد اعتماد ممکن است. دوری کودکان از والدین و حضور آنها در مهدکودکها ممکن است آنها را با چالشهایی همراه سازد. با توجه به این موضوع پیشنهاد میشود در مهدکودکها از روانشناسها، مددکاران و مشاوران مختلفی استفاده شود و پیوسته رفتار کودکان را زیر نظر داشته باشند و حتی تستهای هوش و… از آنان بگیرند. در این میان این مشاوران میتوانند اطلاعاتی را در مورد کودکان پیوسته به والدین آنها انتقال دهند و ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با آنها داشته باشند.
همچنین لازم است برای آگاهسازی مشتری، علاوه بر تخفیف ثبتنام به آنها یادآور شوید که کودکان آنها در مهد شما از چه مزایایی برخوردار خواهند شد. امکان استفاده از میانوعده غذای گرم، مشاوران و مددکاران خبره برای رفع مشکلات احتمالی کودکان با همسالان، استفاده از فضای بازی اشتراکی کودک و بازیهای مرتبط با هوش و… ازجمله این مزیتهاست. سعی کنید این موارد را در تبلیغات خود پررنگ کنید و به والدین کودک یادآور شوید که کودک شما همواره از این مزایا برخوردار خواهد شد. با ایجاد اعتماد میتوانید به صورت غیرمستقیم آنها را به کسبوکار خود وفادار کنید.
بنابراین برای وفادارسازی والدین و موفقیت مهدکودک خود در بازار رقابتی، باید مزیتهای رقابتی مناسبی را تعریف کنید. به عنوان مثال، استفاده از تکنیکهای نوآورانه و نوین آموزشی در حوزه خلاقیت میتواند برای والدین بسیار جذاب باشد. به این صورت که کودکان تحت آموزشهای مناسبی در حوزه خلاقیت قرار گیرند و از دوران کودکی با خلاقیت درگیر شوند. همین موضوع میتواند به عنوان مزیت رقابتی برای مهدکودکها به شمار آید.
ایجاد یک اجتماع و ارائه کارگاههای مختلف برای حضور والدین
شاید شنیده باشید که میگویند تنها افرادی که مشکلات والدین را درک میکنند، والدین دیگر هستند. محبوبیت گروهها و انجمنهای والدینی ثابت میکند که آنها فقط به دنبال مشاوره نیستند. آنها به دنبال احساس مشارکتی هستند که از طریق تبادل نظر با والدین دیگر حاصل میشود.
یکی دیگر از ویژگیهای جذابی که میتواند والدین را به ثبتنام و باقی ماندن در یک مهدکودک خاص علاقهمند کند، برگزاری کارگاههای آموزشی مادر و کودک است که میتواند با حضور روانشناسان مختلف، والدین را از چالشهای مرتبط با هر سنی در کودکان آگاه کند و آنها را ترغیب به اشتراکگذاری نظرات و تجربیاتشان حول آن موضوع کند. بسیاری از مادران و پدران از اینکه در مسائل مرتبط با رشد و تربیت کودک آگاهی کسب کنند و نقش فعالانه در تربیت کودک خود داشته باشند، خوشحال میشوند و این میتواند امتیازی برای آن مهدکودک تلقی شود.
همچنین برگزاری جشنوارههای آببازی و هالووین، جشنواره تابستانی، جشن یلدا و… در کنار برگزاری کلاسهای روزانه سفالگری، زبان، شعرخوانی و رباتیک و… میتواند برای خود کودک نیز جذاب باشد و از اینکه در برخی از جشنوارهها و اردوها میتواند پدر و مادرش را در کنارش داشته باشد، احساس رضایت و خوشحالی کند. و برای وفادارسازی مشتری چه چیزی بهتر از والدینی راضی و کودکی شاد؟!
مطمئن شوید که یک استراتژی وفاداری موفق والدینمحور ایجاد کردهاید
امروزه والدین معمولا آگاه هستند. رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک و موتورهای جستوجو مانند گوگل یافتن نظرات و مقایسه محصولات را برای آنها آسانتر میکند. آنها مایلاند برندهای مختلف را امتحان کنند تا چیزی را که فکر میکنند برای فرزندانشان ایدهآل است، پیدا کنند.
برای تثبیت اعتبار برند خود، والدین را در مورد چیزهایی که به آنها و فرزندانشان مربوط میشود، آگاه کنید. آماده ارائه کمک به چالشهای روزمره والدین باشید. به آنها یادآوری کنید که آنها در مراقبت از فرزندان خود تنها نیستند و برند شما همیشه شریک قابل اعتمادی در سفر فرزندپروری آنها خواهد بود. پیروی از نکات ذکرشده در بالا به وفادار شدن به برند مهدکودک شما کمک میکند و نام مهد شما بهراحتی در ذهن والدین و فرزندان آنها ثبت میشود.