باید و نبایدهای تنظیم خبرنامه برای باشگاه مشتریان
لطفا مزاحم نشوید!
نجوا ناجی
«اگر میخواهید از آخرین تخفیفات و محصولات جدید ما مطلع شوید، کلیک کنید!» این نوشته را شاید بسیاری از ما از طریق پیامک یا ایمیل دریافت کرده باشیم. حقیقت این است که بازاریابی از طریق ایمیل و آگاهسازی مشتریان وفادار از آخرین اخبار و محصولات برند یکی از روشهای موثر جذب مشتری در مارکتینگ و از مهمترین استراتژیهای باشگاه مشتریان است. یک خبرنامه میتواند ابزاری مفید برای کسبوکار شما در بهاشتراکگذاری اخبار، دعوت به عضویت، شرکت در کمپین، اطلاعرسانیها و… باشد. با این گزارش همراه باشید تا بدانید چرا کسبوکارها به خبرنامه نیاز دارند و چه مواردی را حین ارسال آن باید رعایت کنند.
چرا هر کسبوکاری باید سیستم خبرنامه داشته باشد؟
خبرنامهها میتوانند در ایجاد ارتباط میان برند و مشتری فوقالعاده عمل کنند. خبرنامه پیامکی یا ایمیلی نوعی سیستم خبری بوده که با استفاده از آن میتوان خبرهای مهم را با ارسال پیامک/ ایمیل به دست مشتریان رساند، حال این خبر میتواند اطلاعیه خاص، اعلام نرخ محصول، افتتاحیه فروشگاهی جدید، تخفیفات محصولات، برگزاری ایونت یا کمپینی خاص و… باشد.
شاید در نگاه اول فکر کنید که این سیستم همان ایمیل تبلیغاتی است، اما در حقیقت اینطور نیست. به این دلیل که ارسال خبرنامه یک اطلاعیه برای کسانی است که رضایت کامل از دریافت این پیامها داشته و حتی نیاز روزانه به مطلع شدن از بعضی خبرها دارند. بسیاری از آنها خودشان ایمیل را در سایت وارد کرده تا خبرنامه دریافت کنند و از آخرین محصولات و آفرها مطلع باشند. عده دیگر از این مشتریان نیز همان مشتریان وفادار در باشگاه مشتریان هستند که ایمیل خود را پیش از این به ثبت رسانده و خواهان دریافت اخبار برند مورد علاقه خود هستند.
مزایای خبرنامه برای باشگاه مشتریان کسبوکارها
بسیاری از بازاریابان ادعا میکنند که عمر خبرنامهها در دنیای امروزی به پایان رسیده، درحالیکه برخی دیگر به آن به عنوان یکی از منابع اصلی کسب درآمد و جذب مشتری نگاه میکنند. باید گفت خبرنامهها هنوز میتوانند به عنوان راهی آسان و کماسترس برای ایجاد رابطه با مشتری، بهاشتراکگذاری ایدهها و رشد کسبوکار شما نگریسته شوند. به همین دلیل است که در این راهنما به شما خواهیم گفت خبرنامه دقیقا چیست و چرا باید ارتباط خود با مشتریان باشگاه خود را از طریق خبرنامه شروع کنید. با ادامه مطلب همراه باشید.
خبرنامه چیست؟ و چرا باید ارسال آن را شروع کنید؟
خبرنامه ایمیلی است که به طور منظم به لیست ایمیل اعضای باشگاه مشتریان شما ارسال میشود. همچنین شما بهراحتی میتوانید با خرید پنل پیامک مراحل اولیه خبرنامه پیامکی را انجام دهید و پس از ورود به حساب کاربری پنل اساماس یا ایمیل، آن را به شماره مشتریانتان بفرستید. با شماره و ایمیل مشتریان ثابت خود که از قبل با رضایت کامل برای اطلاع پیدا کردن از وضعیت فروش، تخفیفات، خبرهای مهم و هر نوع اخبار دیگری اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دادهاند، باشگاه مشتریان خود را ایجاد کنید و در زمان نیاز برای اعلام خبر برای آنها پیامک ارسال کنید.
خبرنامههای ایمیلی اغلب شامل موارد زیر است:
- بهروزرسانی و اطلاعیههای محصول
- گردآوری مطالب، ازجمله مقالات وبلاگ و منابع آموزشی
- داستان برند و ایدهها برای افزایش نرخ کلیک و بهبود نرخ تعامل
- اخبار برند
- نکات مفید برای مخاطبان شما
- شرکت در کمپین و مسابقات
- هر گونه محتوای دیگری که مخاطب شما از آن لذت ببرد.
به عبارت دیگر، خبرنامه شما میتواند شامل هر محتوایی باشد که مشترکین شما آن را جذاب یا ارزشمند میدانند.
چه چیزی محتوای خبرنامه را جذاب میکند؟
در سال جاری بیش از چهارمیلیارد نفر از ایمیل استفاده کرده و در مجموع روزانه 320 میلیارد ایمیل ارسال میکنند. 73 درصد از مشتریان، ایمیل را به عنوان کانال برتر خود برای پیامهای بازاریابی رتبهبندی میکنند. ایمیل یکی از موثرترین و مقرونبهصرفهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. حتی برای یک صاحب کسبوکار کوچک، هر دلار اهمیت دارد و ایمیل یکی از بالاترین نرخ بازگشت سرمایه(ROI) را در میان کانالهای بازاریابی دارد.
- 59 درصد از بازاریابان ایمیل را به عنوان منبع اصلی بازگشت سرمایه در سال 2018 ذکر کردند.
- ایمیل به دلیل داشتن یکی از بهترین ابزارها برای نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در میان کانالهای بازاریابی شناخته شده است که 174 درصد بیشتر از رسانههای اجتماعی نرخ تبدیل مشتری دارد.
- بازاریابی ایمیلی با خبرنامه به ازای هر 1 دلار خرجشده، بازگشت سرمایه حدود 40 دلاری دارد.
خبرنامههای ایمیلی شما باید به شکلی باشد که مشتریان به آن توجه کنند، آنها را باز کنند و روی اطلاعات موجود در آن کلیک کنند. همین فرایند خود پروسه مشکلی است. برای این کار نیاز به رعایت موارد زیر دارید.
هدف داشته باشید
اولین سوالی که پیش از نوشتن خبرنامه باید از خود بپرسید، این است که هدفتان از این کار چیست؟ آیا میخواهید به افزایش فروش برسید، یا هدف این است که مشتری را به سمت شبکههای اجتماعی خود هدایت کنید. شاید هم کمپین جدیدی لانچ کردهاید و میخواهید با این خبرنامه به اعضای باشگاه مشتریان خود جایزههای هیجانانگیز را نشان دهید و آنها را ترغیب به شرکت در مسابقه، جشنواره یا کمپین خود کنید.
بسیاری از کسبوکارها نیز محصولات و خدمات جدید خود را از طریق خبرنامه منتشر میکنند و مشتریان میتوانند در اولین بار استفاده از این خدمات از آنها آفرها و تخفیفات خوبی دریافت کنند. در هر صورت خبرنامه و ارسال ایمیل به مشتریان یکی از بهترین روشها برای تبلیغ محصول یا خدمات شرکت است. کافی است حواستان باشد که تنها از یک هدف برای هر خبرنامه ایمیلی استفاده کنید. سعی نکنید در یک خبرنامه چندین هدف را پوشش دهید، زیرا این کار میتواند مخاطب را گیج کند.
استفاده از پیام شخصیسازیشده
استفاده از پیام خاص و شخصیسازیشده میتواند حس خوبی به اعضای باشگاه مشتریان شما دهد. سعی کنید او را با اسم کوچک صدا کنید و از او برای دعوت به کلیک یا حرکتی خاص از یک پیام شخصی خاص او استفاده کنید. حتی میتوانید پس از صدا زدن او به نام کوچک، از او بابت آخرین خریدی که در فلان تاریخ کرده، تشکر کنید و سپس او را تشویق کنید که روی لینک کال تو اکشن شما که هر چه میتواند باشد، کلیک کند. بیشتر بازاریابان در بررسیهای خود گزارش کردهاند که موضوعات شخصیشده منجر به افزایش تمایل به باز کردن ایمیل میشود. همچنین 75 درصد از متخصصان بازاریابی میگویند پیامهای شخصی نرخ کلیک بالاتری دارند.
ارسال پیامهای حاوی آفر و تخفیف
تخفیف و آفر و پروموشن همیشه برای مشتریان جذاب است و از آن استقبال میکنند. اساماسهای تخفیفی باعث وفاداری کاربر و ماندن در باشگاه مشتریان یا خبرنامه میشود. اگر شما هم میخواهید تعداد بیشتری از اعضای باشگاه مشتریان شما خبرنامه ایمیلی و پیامکی شما را باز کنند، میتوانید در تیتر خود عنوان تخفیف یا حراج و… را به کار ببرید و آنها را ترغیب به باز کردن متن پیام کنید. یک روش فریبنده دیگر برای اینکه مشترکان را به باز کردن خبرنامه تشویق کنید، این است که در آنها احساس فوریت را ایجاد کنید. برای مثال، در عنوان بنویسید که تنها چند روز تا کسب این جایزه هیجانانگیز باقی مانده است. به این ترتیب، در آنها حس فوریت ایجاد میکنید که در کمپین شما شرکت کنند و با دیگر اعضای باشگاه مشتریان به رقابت بپردازند.
عنوان ایمیل را فریبنده بنویسید
همانطور که در قسمت بالا هم گفتیم، عنوان متن خبرنامه شما باید جذاب و فریبنده باشد تا مشتری روی آن کلیک کند. موضوعی که در خبرنامه ایمیلی شما برای مشتریان ارسال میشود، دارای اهمیت است، اما مهمتر از آن تیتری است که در عنوان ایمیل مینویسید که میتواند موجب شکست یا موفقیت کمپین بازاریابی ایمیلی شما شود.
این عنوان اگر به اندازه کافی جذاب و وسوسهانگیز نباشد، احتمال باز شدن و خوانده شدن خبرنامه از سوی مخاطبان بسیار پایین میآید. گیرندگان ایمیل اولین چیزی که در صندوق ورودی ایمیل خود مشاهده میکنند، عنوان ایمیلهای مختلف در میان خطوط است. اما چگونه میتوان آنها را وسوسه کرد که خبرنامه شما را حتما مطالعه کنند؟
اول از موضوعی که برای خبرنامه خود ارسال میکنید، مطمئن شوید که خستهکننده نباشد و کاملا جذاب باشد. نیاز نیست که برای هر آپدیتی که روزانه برای خدمات و محصولات خود ایجاد میکنید، به اعضای باشگاه مشتریان خود ایمیل ارسال کنید. بسیاری ممکن است unsubscribe کنند، یا علاقهای به این محتوای تکراری نداشته باشند. پس با بمباران ایمیلی آنها را خسته نکنید. در عوض طی یک ایمیل هفتگی تمام آپدیتها و بهروزرسانیها را به آنها یادآور شوید تا موجبات مزاحمت آنها را نیز فراهم نکنید.
همچنین صحبت از یک دغدغه مشترک و بیان آن در عنوان نیز میتواند در خوانده شدن خبرنامه ایمیلی ارسالی شما بسیار تاثیرگذار باشد. به مشتری یادآور شوید که در این مطلب قرار است مشکلی یا دغدغهای از او حل شود.
جمعبندی
در این گزارش در خصوص اهمیت خبرنامه برای کسبوکارها و باشگاه مشتریان صحبت کردیم. شما میتوانید مواردی را در نوشتن خبرنامه خود رعایت کنید که به مهمترین آنها در اینجا اشاره شد. همچنین داستانگویی را در خبرنامه فراموش نکنید. مشتریان عاشق داستانسرایی هستند و دوست دارند که پیام برند شما را در قالب داستان بشنوند. استفاده از تصاویر، اینفوگرافیک و آمارهای مرتبط با کمپین و کسبوکار شما نیز میتواند برای مخاطبان باشگاه مشتریانتان جذاب باشد.