باید و نبایدهای طراحی برنامه های وفاداری در بخش خدمات مالی
وفادارسازی در خدمت توسعه برند
مصطفی اروجی
سازمانهای خدمات مالی در دروازه یک دوره جدید ایستادهاند. تکنولوژیهای دیجیتال (مانند FinTech) اثبات کردهاند که حضور در فضای آنلاین نه یک خدمت ویژه، که یک ضرورت است. از سوی دیگر، در دوره حاضر، مشتریها بیش از هر زمانی به کیفیت خدمات رقبا آگاهاند. به زبان سادهتر، شاید برای مدتی به سبب شناخت دیرین به شما وفادار بمانند، اما اگر انتظارات آنها برای دریافت خدمات شخصیسازیشده برآورده نشود، بهسادگی به سمت رقبایی خواهند رفت که استراتژی حفظ مشتری بهتری را در پیش گرفتهاند. حالا با مشتریهایی روبهرو هستیم که در طول روز اغلب آنلاین هستند و انتظار دارند خدمات گذشته را با همان کیفیت و با سهولت بیشتر در بستر دیجیتال دریافت کنند. پس اگر سازمان شما در صدر فهرست ارائهدهندگان خدمات دیجیتال قرار نگیرد، باید منتظر از دست دادن وفادارترین مشتریها هم باشید.
یکی از راههای ایجاد پیوندی محکم با مشتریها، ارائه برنامههای وفاداری در بانک است. این برنامهها باید پاسخی باشند به چالشهای پیشِ روی بانکها و موسسات مالی. نسل نوین استراتژیهای حفظ مشتری، به سازمانها کمک میکند که اعتمادی دیرپا بین خود و مشتریها ایجاد کنند، مشتری را از رقبا دور نگه دارند و فرایند دیجیتال شدن خود را تسریع کنند.
برنامه وفاداری در بخش خدمات مالی
برنامههای وفاداری در این صنعت، ابزارهایی هستند که تلاش میکنند علاقه مشتری نسبت به برند و میزان خرید خدمات را افزایش دهند. این ابزار با چند ویژگی خاص از ابزارهای دیگر، مثل سیستمهای سنتی پاداش، مجزا میشوند:
- از آنجایی که دیگر خرید سنتی با پول کاغذی از میان برداشته شده است، بانکها و موسسات مالی تلاش میکنند تا هرچه بیشتر افراد را به استفاده از کارتهای اعتباری یا خدمات مالی آنها تشویق کنند.
- با توجه به ضرورت افتتاح حساب شخصی برای استفاده از برنامههای وفاداری بانکها، این بخش با محدودیتهای خاص خودش روبهروست.
- بانکها فرصت کمتری برای برقراری ارتباط با مشتریها دارند. افراد اغلب در مواقع خاصی به سراغ بانک یا موسسات مالی میروند و انتظار ارتباط هرروزه با مشتریها در سیستمهای مالی چندان معقول نیست. از همین رو، بانکها و موسسات مالی باید به دنبال راههای جدیدی برای برقراری ارتباط باشند.
- در پایان باید متذکر شد که برنامههای پاداش در بانکها معمولا برای افزایش رضایت مشتری، آموزش آنها و توسعه برند آنلاین بانک یا موسسه مالی صورت میپذیرد.
در مسیر طرحریزی برنامههای وفاداری، مشکلاتی پیش پای سازمانها ظاهر خواهد شد. در مقام نخست آنها نیاز دارند مشوقهایی برای تراکنشهای آنلاین در نظر بگیرند و خدماتشان را هرچه بیشتر دیجیتال کنند. علاوه بر این، بانکها با فضای رقابتی سنگینی در این زمینه روبهرو هستند و درنهایت مشتریها هم به دنبال برنامههایی هستند که هر روزه کیفیت زندگی آنها را متاثر کند. تخصیص زمان و بودجه برای هر یک از این چالشها دشوار است، اما یک برنامه وفاداری مناسب میتواند تمام این چالشها را یکباره پاسخ دهد. فراموش نکنید که مشتریها برای برنامههای وفاداری که به رویکرد، رفتار و انتظارات آنها توجه نکند، ارزشی قائل نخواهند شد. در بانکها و سازمانهای مالی، وفاداری باید بر اساس تعامل احساسی تعریف شود؛ نسل نوین برنامههای وفاداری. با ایجاد کانالهای ارتباطی با مشتریها، بیرون از چرخه خرید، بانکها این پیام را به مشتریها منتقل میکنند که بدون پرداخت میتوانند چیزی به دست آورند. این ارتباط بدان معناست که شما برای مشتریهای خود ارزش قائل هستید و میخواهید بیشتر درباره رفتار و نگاه آنها بیاموزید تا جیب آنها!
مهمترین عناصر یک برنامه وفاداری در بخش خدمات مالی
با ارائه تعاریف فوق، حالا وقت آن رسیده که مهمترین عناصر تشکیلدهنده یک برنامه وفاداری را مرور کنیم.
-
منطق وفاداری
- برنامهها و مشوقها تنها برای افرادی هستند که در سازمان مالی مربوط، دارای حساب فعالاند. همچنین میتوانید پاداشهایی برای تمدید حساب یا ارتقای آن در نظر بگیرید؛ امکاناتی که برای دیگر اعضا در دسترس نیستند. از این طریق شما میتوانید ترس از دست دادن منافع (FOMO) و حس خاص بودن را به نفع خود به کار ببندید.
- برنامههای وفاداری شما باید با پیشنهادهای برند شما همخوان باشد. اگر میخواهید استفاده هرچه بیشتر از کارت اعتباری را تشویق کنید، بهتر است از سیستم امتیازی بر اساس میزان خرید استفاده کنید. در صورتی که بیشتر به دنبال ارائه خدمات مالی هستید، میتوانید از سیستم پلکانی بر اساس کارکرد حساب مشتری بهره ببرید. در سیستمهای پلکانی (Tiers)، با گذر از هر مرحله شما امکانات و خدمات ویژهتری دریافت میکنید. شاید هم به دنبال افزایش تعداد مشتریها هستید، پس یک سیستم پاداش فوری شاید بهترین راهحل باشد.
- مشتریهای شما انتظار دارند در هر شرایطی، خدمات را به سهولت دریافت کنند؛ وقتی روی کاناپه لم دادهاند و میخواهند تراکنش مالی داشته باشند، اگر بخواهند در حال راه رفتن سرمایهگذاری کنند، یا در کمترین زمان به یک شعبه فیزیکی دسترسی پیدا کنند. در تمام این موارد، آنها میخواهند خدمات مورد نظر را با کمترین دردسر دریافت کنند. با ارائه یک برنامه وفاداری فراگیر (OmniChannel) میتوانید مشتریهای خود را تشویق کنید تا از تمام امکانات ارائهشده در سازمان مالی شما استفاده کنند و به ازای این کار، امتیاز یا پاداش دریافت کنند.
-
سیستم پاداشدهی تجربی
- در آغاز باید تور گستردهای از مشوقها پهن کنید تا بتوانید بیشترین جذب ممکن را داشته باشید. برای مشتریهایی که به دنبال تخفیف هستند، مشوقهای مالی بازپرداختی یا تخفیفی در نظر بگیرید. سود وام یا تسهیلات مالی مشتریهایی را که در انتهای پلکان وفاداری هستند، کاهش دهید. با توجه به امتیازهای بهدستآمده میتوانید نرخ بهره حسابهای کوتاهمدت را افزایش دهید. حتی هدایای فیزیکی یا سفرهای تفریحی را هم میتوانید به این لیست اضافه کنید.
- یک راه برای تازه نگه داشتن حس وفاداری و برانگیزش مشتریها، ارائه پیشنهادهای تازه در بازههای زمانی متوالی است. برای مثال، میتوانید در مناسبتها، امتیازها را دو برابر کنید، یا برای استفاده از کارتهای خاص، امتیازهای خاصی در نظر بگیرید.
- باید یک جامعه پیرامون برند خود بسازید. بدین منظور، به مشتریها این امکان را بدهید تا گروه تشکیل دهند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به سمت اهداف مشترکی جهتگیری کنند. برای مثال، پاداشی با بازپرداخت نقدی و نرخ آزادسازی بالا در نظر بگیرید و اعضا را تشویق کنید تا امتیازهای خود را برای این جایزه سرمایهگذاری کنند. اگر همه اعضا به یک امتیاز مشخصی برسند، تمام گروه جایزه دریافت خواهند کرد. از این امکان میتوانید برای کمکهای خیریه هم بهره ببرید؛ اعضا امتیازهای خود را به دیگرانی هدیه میدهند که نیاز مُبرم دارند.
- کیف موبایلی، مکانی است که افراد کارتهای وفاداری، کوپنهای جایزه و مجوزهای رخدادها را در آن نگهداری میکنند. از این کیفهای دیجیتال برای پرداخت هم استفاده میشود. در گام بعدی دیجیتال شدن بخش مالی، تمامی مجوزها روی تلفنهای همراه قابل مشاهده خواهند بود، حتی امکان دریافت تسهیلات بانکی. از طریق این کیفهای دیجیتال، شما میتوانید نوتیفیکیشنهایی با محتوای تبلیغاتی یا آموزشی برای مشتریهای خود بفرستید و کانالهای ارتباطی با مشتریان را گسترش دهید.
-
درگیر کردن مشتری بیرون از چرخه خرید
- میتوانید به عنوان گزینه به پاداشهای خاصی فکر کنید که بر اساس امتیاز یا موقعیت مشتریها، برای آنها در دسترس قرار خواهد گرفت؛ برای مثال، دسترسی به خدمات فوری در شعب فیزیکی، خدمات بانکی رایگان، هدیه برای اعضای جدید و امتیازهای تشویقی برای عضویت در خبرنامه. این هدایای نهچندان گرانقیمت، احساس خوبی به مشتری خواهند داد و این ترس را در او ایجاد خواهند کرد که با ترک موسسه شما، منافعی را از دست خواهد داد.
- اگر نمیخواهید خیلی دستودلبازی کنید، گروههای انحصاری گزینه بعدی شما هستند. افراد تنها به شرطی عضو این گروهها میشوند که به امتیاز خاصی رسیده باشند. از این طریق تنها افراد محدودی به هدایا و پاداشها دسترسی خواهند داشت و هزینه شما کاهش خواهد یافت. البته فراموش نکنید که در این مسیر، جذب شما کاهش خواهد یافت.
- به کمک پستهای اینستاگرامی و قرعهکشیهای مجازی، میتوانید برند خود را بر سر زبانها بیندازید. این یک کمپین کاملا اقتصادی است، زیرا شرکت در آن رایگان است و تنها یک نفر برنده میشود. همچنین میتوانید قرعهکشی روزانه داشته باشید و هزینه ورود به قرعهکشی را با دریافت امتیاز از مشتریها بالا ببرید. در این مسیر پس از مدتی، تنها افرادی در گردونه خواهند ماند که امتیازهای بالایی دارند؛ همان مشتریهای همیشگی. در این مسیر میتوانید جوایز را به صورت پلکانی بالا ببرید.
- مشتریهای خود را تشویق کنید تا در یک وبینار یا کارگاه آنلاین برگزارشده از سوی شما، شرکت کنند. برای شرکت در این وبینار، افراد امتیازهای خاصی را به عنوان مشوق دریافت خواهند کرد. اگر میخواهید از همه چیز مطمئن شوید، میتوانید از همه آزمون بگیرید و بعد از آن امتیازها را هدیه کنید. در این کارگاهها و وبینارها، باید تا میتوانید، اعتماد مشتریها را بالا ببرید و علاقه آنها را به برند خود افزایش دهید.
در دنیای امروز، رقبایی همچون فینتک(FinTech) و چلنجربانکها (challenger Bank) گوی سبقت را از بانکداری سنتی ربودهاند و هزینه حفظ این نوع بانکداری و رقابت با غولهای دیجیتال هرروزه بیشتر میشود. در این میان برنامههای وفاداری، استراتژی بسیار مناسبی برای تعمیق روابط با مشتری هستند. با اجرای این برنامهها میتوانید ارزش خود را در نگاه مشتریهایتان بالا ببرید و تصویر دیجیتال سازمان را بهبود ببخشید.
https://antavo.com/blog/financial-services-loyalty-programs/