برنامههای وفاداری حوزه تجارت الکترونیک
مشتریان ستارهدار
هدی رضایی
داشتن مشتریان وفادار برای خیلی از کسبوکارهای آنلاین رویایی است که به لطف برخی استراتژیها به حقیقت پیوسته است. طرفداری مشتریان از برند میتواند به معنای افزایش قابل توجه خریدهای تکراری و سود کسبوکار شما باشد. همچنین، تقویت باشگاه مشتریان به معنای دستیابی به ثبات مالی طولانیمدت برای فروشگاه تجارت الکترونیک شماست؛ اما چگونه از این استراتژی برای فروش بیشتر استفاده کنیم؟ در این مقاله، مزایای دریافت یک برنامه وفاداری و اینکه چگونه میتوانید خودتان آن را برای فروشگاه ecommerce یا تجارت الکترونیک خود راهاندازی کنید، صحبت خواهیم کرد.
برنامه وفاداری تجارت الکترونیک چیست؟
یک برنامه وفاداری تجارت الکترونیک برای خریدهای مکرر در فروشگاه آنلاین شما به مشتریان پاداش میدهد. این جوایز ممکن است از ارسال رایگان، تخفیف، کوپن یا بازپرداخت پول متغیر باشد. به عنوان مثال، برنامه پاداش استارباکس به مشتریان اجازه میدهد به ازای هر دلار خرجشده، ستاره کسب کنند. با 60 ستاره، آنها میتوانند یک نوشیدنی رایگان بخورند، یا یک تکه کیک رایگان دریافت کنند.
چرا به یک برنامه وفاداری تجارت الکترونیک نیاز دارید؟
یک برنامه وفاداری تجارت الکترونیک میتواند مزایای قابل توجهی را برای فروشگاه تجارت الکترونیک شما به ارمغان بیاورد. بیایید به امتیازاتی که باید در نظر گرفته شود، نگاهی بیندازیم.
تقویت روند حفظ مشتری
مشتریان فعلی دوست دارند برای خرید بیشتر پاداش دریافت کنند. درواقع، 81 درصد از خریداران به مشاغل دارای برنامه وفاداری، وفادار میمانند. علاوه بر این، 69 درصد از خریداران اظهار میکنند که خردهفروشان را بر اساس وفاداری مشتری یا پاداشهایی که میتوانند کسب کنند، انتخاب میکنند.
این اعداد ثابت میکنند که برنامههای وفاداری ممکن است مشتری را به سمت تبدیل امتیاز سوق دهند، زیرا آنها عاشق امکان دریافت پاداش از سوی برند محبوب خود هستند. هنگامی که مشتریان امتیاز کسب میکنند، یا به سطح بالاتری میرسند، بیشتر احتمال دارد که در کنار برند شما باقی بمانند و از حرکت به سوی رقیب اجتناب میکنند.
افزایش فروش
آیا از یک برند جدید خرید خواهید کرد، یا ترجیح میدهید به خردهفروشان یا فروشگاههای تجارت الکترونیکی که قبلاً امتحان کردهاید، وفادار بمانید؟ دادهها نشان میدهد مشتری معمولاً ترجیح میدهد به کسبوکاری که قبلاً از آن خرید کرده، پایبند باشد. اصل پارتو بیان میکند که 20 درصد از مشتریان فعلی یک کسبوکار 80 درصد از سود آن را تشکیل میدهند. به این معنی که حامیان برند تأثیر زیادی بر موفقیت کسبوکار شما دارند.
خبر خوب این است که افزایش وفاداری مشتری نیازی به علم خاصی ندارد. با یک برنامه وفاداری مشتری، میتوانید به مشتریان مادامالعمر خود برای وفاداری به کسبوکار خود پاداش دهید. هرچه مشتریان بیشتری داشته باشید، کسبوکار شما بیشتر رشد میکند. یک مطالعه جالب نشان داد که افزایش پنج درصدی در حفظ مشتری میتواند سود کسبوکار را بین 25 تا 125 درصد افزایش دهد. علاوه بر این، یک گزارش نشان داده است که 81 درصد از مشتریان معتقدند که برنامههای وفاداری آنها را بیشتر به تداوم خرید از یک نام تجاری سوق میدهد و 62 درصد از خریداران آنلاین از طریق گوشی در آمریکا میگویند که برنامههای وفاداری بازدید از فروشگاه را افزایش میدهد.
استراتژی فروش و بازاریابی مقرونبهصرفه
جذب مشتری تقریباً پنج برابر گرانتر از حفظ مشتریانی است که از پیش دارید. با یک برنامه وفاداری، مشاغل تجارت الکترونیک میتوانند فوراً مشتریان فعلی خود را جذب کنند. همچنین مدیریت آن با نرمافزارهای مناسب مختص پاداش وفاداری و همچنین محتوای بهینهشده نسبتاً آسان است.
چگونه یک برنامه وفاداری تجارت الکترونیک راهاندازی کنیم؟
شروع یک برنامه وفاداری فرایندی پیچیده به نظر میرسد؛ اما تا زمانی که این مراحل را دنبال کنید، میتوانید بهراحتی برنامه وفاداری برای فروشگاهتان را خودتان راهاندازی کنید.
-
جوایز وفاداری را انتخاب کنید
به پاداشی فکر کنید که مشتریان را تشویق میکند تا به برند شما وفادار بمانند. سعی کنید با تخفیف، محصول انحصاری، ارسال رایگان و سایر مزایای وسوسهانگیز به آنها پاداش دهید. برای اطمینان از رسیدن به نقطه سربهسر، میتوانید یک سیستم پاداش مبتنی بر امتیاز پیادهسازی کنید. این به شما کمک میکند هزینه پاداش خود را شناسایی و ارزیابی کنید که آیا با دادن پاداش به صورت انبوه، سود خواهید داشت یا خیر. اهمیت ایجاد یک برنامه ایمیل مارکتینگ مناسب را فراموش نکنید که نهتنها میتواند فروش بیشتری داشته باشد، بلکه مشتریان شما را نیز با پاداشهایشان مشتاق نگه میدارد.
-
سیستم پاداش خود را تعیین کنید
برنامههای وفاداری معمولاً به یک سیستم پاداش خاص پایبند هستند. یک سیستم پاداش مبتنی بر امتیاز به خریداران این امکان را میدهد که با خرید از فروشگاه خود اعتبار یا امتیاز کسب کنند. به عنوان مثال، برنامه وفاداری برند Taco Bell به کاربران اجازه میدهد امتیاز بگیرند تا در ازای آن جوایزی کسب کنند. در مقابل، یک برنامه وفاداری مبتنی بر ردیف یا سطح به اعضای وفاداری بر اساس ردیفی که به آن تعلق دارند، امتیازاتی میدهد. رسیدن به سطح بالاتر به معنای دسترسی به امتیازات ارزشمندتر یا انحصاری است. به عنوان مثال، برنامه پاداش Moosejaw از یک سیستم مبتنی بر ردیف پیروی میکند که به مشتریان امکان میدهد به تبلیغات خصوصی، حملونقل رایگان و تخفیفهای اضافی در سطوح بالاتر دسترسی داشته باشند.
-
از نرمافزار پاداش وفاداری استفاده کنید
فروشگاههای تجارت الکترونیک میتوانند بهراحتی برنامه وفاداری خود را با استفاده از نرمافزار پاداش وفاداری راهاندازی کنند. این ابزارها میتوانند به شما در ساخت و راهاندازی یک برنامه ارجاع در عرض چند دقیقه کمک کنند. یک امتیاز اضافی این است که میتواند فرایند پاداش وفاداری را خودکار کند و دادههای ویژهای از قبیل رفتار خرید مشتریان، رفتار آنها حین بررسی سایت و تعداد مشتریان وفادار را ارائه دهد.
-
برنامه وفاداری خود را بازاریابی کنید
اگر کسی از برنامه وفاداری شما آگاه نباشد، هیچکس به برنامه وفاداری شما نخواهد پیوست. راهاندازی ابتکارات بازاریابی، آگاهی از برنامه وفاداری را افزایش میدهد و مشتریان جدید را تشویق میکند تا محصول شما را نیز امتحان کنند. درحالیکه یکی از مهمترین مراحل برای ایجاد یک برنامه وفاداری، طراحی سایت و ایجاد صفحات لندینگ برای تشویق افراد به پیوستن است. استفاده از بازاریابی به شما کمک میکند آنها را از برنامهای که ایجاد کردهاید، آگاه کنید.
شخصیسازی یکی از مهمترین جنبههای بازاریابی برنامه وفاداری شماست. شخصیسازی با اطمینان از اینکه همه مشتریان درگیر برنامه شما هستند و احساس میکنند بخشی از شرکت شما شدهاند، میتواند به شما کمک کند تا نرخ تعامل را دو برابر کنید. با شخصیسازی در ایمیلها و صفحات فرود وبسایت، تعامل افراد با محصولات یا خدمات در سطح فردی آسانتر خواهد بود که این امر درنهایت موجب بازگشت آنها به فروشگاههای آنلاین شما میشود.
در ادامه ایدههایی وجود دارد که میتوانید آنها را برای بازاریابی برنامه وفاداری خود در نظر بگیرید:
-
ایمیلها
یک کمپین بازاریابی ایمیلی بسازید تا مشتریان را با برنامه پاداش خود آشنا کنید و مراحلی را که برای استفاده از این مزایا نیاز دارند، به طور کامل شرح دهید. پاداشهایی را که اعضا میتوانند دریافت کنند، از طریق عکس قانعکننده محصول و طرحهای ایمیل زیبا، برجسته کنید. برند رستورانهای زنجیرهای Zoe در ایمیل مارکتینگ و باشگاه مشتریان خود تصاویری با کیفیت از خوراکیهایی ارسال میکند که مشتریان میتوانند آنها را تهیه کنند؛ مانند حمص کلاسیک و پیتا.
-
برجستهسازی پاداشها در وبسایت اصلی
هدف اصلی برنامههای وفاداری، پاداشها و مشوقها هستند. دقیقاً به همین دلیل است که صفحه اصلی وبسایت اSephora شامل بخشی از Beauty Insider Rewards و تعداد امتیازهایی است که خریداران برای دریافت آن نیاز دارند. این ناخودآگاه به بینندگان یادآوری میکند که به برنامه وفاداری بپیوندند.
-
بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
پستهای منظم رسانههای اجتماعی را برای تبلیغ در میان دنبالکنندگان خود ایجاد کنید. فروشگاه آنلاین The Little Burlap Barn برنامه وفاداری خود را در اینستاگرام اعلام میکند. این پست شامل تصاویری از اقلام قدیمی و کلاسیک است که خریداران میتوانند در فروشگاه پیدا کنند.
برای شروع برنامه وفاداری خود آمادهاید؟
برنامههای وفاداری تجارت الکترونیک به صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک فرصتی برای حفظ مشتریان فعلی میدهد. تا زمانی که مراحل صحیح را بدانید، میتوانید بهراحتی فرایند برنامه وفاداری خود را راهاندازی و اجرا کنید. برای این کار کافی است پاداشهای خود را انتخاب کنید، سیستم پاداش خود را تعیین کنید، یک نرمافزار برنامه ارجاع را انتخاب کنید و تمام. اکنون برنامه وفاداری فروشگاه تجارت الکترونیک شما آماده است و باید برای تقویت برندسازی و آگاهی مشتریان از آن روی بازاریابی تمرکز کنید.