برنامه‌های وفاداری در فروشگاه‌های طلا و جواهر

برنامه‌های وفاداری در فروشگاه‌های طلا و جواهر

خرید دل‌پذیر

هدی رضایی

یکی از مهم‌ترین تغییرات بیزینسی در سال ۲۰۲۰ حرکت برندها به سمت تجارت الکترونیک بود. این واقعیت جدید که در آن خریداران تمایل بیشتری به خرید اینترنتی به واسطه رعایت قرنطینه و پروتکل‌ها داشتند، برای برخی کسب‌وکارها فرصت و برای برخی دیگر فرصت‌سوزی بود. برندهایی که یک سیستم قوی حفظ مشتری و حضور یک‌پارچه در کانال‌های مختلف داشتند، از این بحران به سلامت بیرون آمده‌اند. این امر صنایعی مانند طلا و جواهر را که عادت به مشتریان حضوری داشتند، با چالش‌هایی مواجه کرد.

بااین‌حال، اگر شما نیز کسب‌وکاری در این حوزه دارید، هنوز برای اینترنتی کردن کسب‌وکارتان دیر نیست. هم‌چنین راه‌اندازی برنامه وفاداری برای فروشگاه‌های طلا و جواهر با توجه به ذائقه مخاطبان نسل آینده می‌تواند توجه خریداران جدید را به خود جلب کند و میزان تعامل مشتریان قبلی را افزایش دهد. برنامه‌های وفاداری در فروشگاه‌های طلا و جواهر به ماهیت منحصربه‌فرد و پاداش‌های لاکچری معروف است. اگر کنجکاو هستید که چگونه می‌توان چنین برنامه‌ای طراحی کرد، راهنمای جامع ما این مسیر را به شما نشان خواهد داد.

آشنا مهتا، معاون بازاریابی برند در pipa Bella می‌گوید: «خرید جواهرات یک خرید محرک و دل‌پذیر است. خصوصا در این زمان که مشتریان با بلاتکلیفی مالی طولانی‌مدت روبه‌رویند، به دنبال این هستند که فقط برای خرید ملزومات ضروری و جواهرات به عنوان سرمایه‌گذاری هزینه کنند. در چنین شرایطی می‌توان با تعدادی از مشتریان درگیری ایجاد کرد. پس چالش این است که مشتریان را درگیر خود نگه دارید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا وقتی آماده خرید هستند، برند شما را در ذهن خود نگه دارند. هم‌چنین، بازاریابی در حال تبدیل شدن به یک گفت‌وگوی دوطرفه است، نه فقط یک ارتباط یک‌طرفه. یک برنامه وفاداری به شما بستری برای ارتباط عمیق‌تر با مخاطبان درگیر را می‌دهد. این به ایجاد رابطه و پرورش طرفداران برند و درنهایت به رشد یک کسب‌وکار سالم کمک می‌کند.»

برنامه وفاداری جواهرات چیست؟

برنامه‌های وفاداری طلا و جواهر نام نوعی از برنامه‌های پاداش است که از ابتدا برای ایجاد تجربه خرید راحت و خاطره‌انگیز برای مشتریان طلا و جواهر طراحی شده است. ویژگی مشترک برنامه‌های وفاداری به جواهرات این است که آن‌ها به‌شدت بر رفتار منحصربه‌فرد و پاداش‌های VIP تمرکز می‌کنند. عضویت معمولاً شامل مزایای لاکچری– که به‌سختی می‌توان به آن رسید– ردیف‌های مختلف وفاداری، دسترسی منحصربه‌فرد، کسب رایگان محصولات ارزان‌تر و آکسسوری‌ها و سایر مزایا می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک این برنامه‌ها، فشار به سمت دیجیتال شدن است. اگرچه شرکت‌های طلا و جواهر به دلیل حضور خرده‌فروشی قوی خود شناخته می‌شوند، اما بحران کرونا ارزش فروش از طریق سایت و اینستاگرام را نیز ثابت کرده است. درنتیجه، برنامه‌های وفاداری طلا و جواهر ویژگی‌های متعددی را ارائه می‌دهند که یا نقاط ارتباطی بیشتری با مشتری ایجاد می‌کند، یا با کنار گذاشتن فاصله بین فعالیت مشتریان آف‌لاین و آن‌لاین، از استراتژی چندکاناله برند پشتیبانی می‌کند.

بزرگ‌ترین چالش‌های حفظ مشتری برای صنعت طلا و جواهر

افزایش دفعات خرید بدون شک در دستور کار اکثر برندهای طلا و جواهر قرار دارد. دلیل آن ساده است؛ مشتریان جواهرات را برای موارد خاص، معمولا قبل از تولد، سالگرد یا روز ولنتاین خریداری می‌کنند. همه آن‌ها رویدادهای سالانه هستند.

در مورد چالش‌های خاص صنعت، بیشتر شرکت‌های طلا و جواهر با اهمیت آموزش مشتریان خود در مورد جنبه‌های مختلف محصول مواجه‌اند، و به طور هم‌زمان اطلاعات ارزشمندی (جواهری مناسب مراسمی خاص، اندازه انگشتر، برندهای مورد علاقه و…) را جمع‌آوری می‌کنند تا به صورت حضوری، یا به صورت پیشنهاد در شبکه‌های اجتماعی و ای‌میل‌های شخصی به مشتریان ارسال کنند.

سرانجام، احتمالا بزرگ‌ترین مانعی که این شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستند، این است که چگونه مشتریان در فروشگاه فیزیکی و آن‌لاین آن‌ها احساس خاصی را تجربه کنند. به جای عجله در معامله، شرکت‌ها می‌توانند از برنامه وفاداری خود برای جلب مشتریان خارج از چرخه خرید استفاده کنند و با تغییر رفتار آن‌ها به صورت گام به گام، عشق و علاقه برند را تقویت کنند.

بهترین ویژگی‌های برنامه وفاداری در فروشگاه طلافروشی

با توضیح مفهوم اصلی و چالش‌های برنامه‌های وفاداری به طلا و جواهر، وقت آن رسیده است که عناصر اصلی را که می‌تواند به برنامه پاداش شما به طور خاص کمک کند، کشف کنید.

یافتن ساختار برنامه مناسب

نوع برنامه مناسب را انتخاب کنید. اولین قدم برای موفقیت در برنامه وفاداری طلا و جواهر این است که تصمیم بگیرید کدام ساختار برنامه بیشتر مناسب کسب‌وکار شماست. به عنوان مثال، سیستم‌های سنتی درآمد با همه مشتریان به طور یکسان رفتار می‌کنند و زمان اجرای کوتاهی دارند. از سوی دیگر، سیستم‌های وفاداری ردیفی تجربه پیچیده‌تری را ارائه می‌دهد. البته ناگفته نماند که آن‌ها بر تعامل طولانی‌مدت تاکید می‌کنند.

انتخاب بین برنامه‌های وفاداری رایگان در مقابل برنامه‌های پولی

در صنعت طلا و جواهر، برنامه‌های عضویتی مبتنی بر هزینه و رایگان تقریبا به یک اندازه گسترده است. برنامه‌های رایگان با تمایل بیشتری از جانب مخاطب برای تعامل روبه‌رو می‌شوند، اگرچه سیستم پاداش کمتر سخاوتمندانه است، اما هم‌چنان در بین اعضا احساس قدردانی ایجاد می‌کند. بااین‌حال، برنامه‌های مبتنی بر هزینه خاص‌ترند، پاداش‌ها بیشترند و به طور کلی به ایجاد حس مثبت برای امتیاز گرفتن کمک می‌کنند.

استراتژی‌های وفاداری سنتی را دوباره ابداع کنید

برنامه بازاریابی اینفلوئنسر و برنامه وفاداری خود را ترکیب کنید. وجود سفیران و اینفلوئنسر برند برای هر کسب‌وکاری ضروری است، زیرا نظرات آن‌ها می‌تواند مخاطبان آن‌ها را به سمت مشتریان وفادار شدن سوق دهد. شما می‌توانید این استراتژی را با یک برنامه وفاداری طلا و جواهر، به‌سادگی با اختصاص یک لینک ارجاع منحصربه‌فرد به هر اینفلوئنسر برای ردیابی پیشرفت آن‌ها پشتیبانی کنید. یا با ایجاد یک ردیف وفاداری برای افراد تاثیرگذار و اینفلوئنسر، قدردانی خود را نشان دهید.

بااین‌حال، شما باید اطمینان حاصل کنید که فقط با مجموعه‌ای از اینفلوئنسرهای مناسب همکاری می‌کنید. انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب برای این کمپین‌ها ضروری است، زیرا شهرت برند شما به آن‌ها وابسته است. برای یافتن و ممیزی چنین افرادی، می‌توانید از ابزار ممیزی اینفلوئنسرها با توجه به اهداف برند خود استفاده کنید.

با تجربه‌های همه‌جانبه مشتری، هیجان ایجاد کنید

امروزه مشتریان به اندازه تخفیف خوب برای تجربیات ارزش قائل می‌شوند. تجربیات ویژه، مانند یک تور VIP در فروشگاه، یا دعوت به یک ایونت ویژه، پاداش‌های لوکس و لاکچری از مواردی است که باعث وابستگی عاطفی مشتریان به برند می‌شود و در عین حال ارزش مادام‌العمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

نمونه‌ای از برنامه‌های وفاداری مختلف برندهای طلا و جواهر

برند Jared یکی از برندهایی است که از اغلب مشتریانی که از آن خرید می‌کنند، به نحوی تقدیر می‌کند. برای کسب این پاداش باید در سایت این برند ثبت‌نام کنید تا دریابید که برنامه پاداش فعلی آن‌ها چقدر است. اما معمولا ۱۰۰ دلار تخفیف به ازای هر ۵۰۰ دلار خرید به دست خواهید آورد که پاداشی فوق‌العاده است. اما اگر قصد ندارید این‌قدر هزینه کنید، می‌توانید به ازای هر ۱۰۰ دلار یک تخفیف ۲۵ دلاری دریافت کنید.

جواهرسازی فرد مایر

شاید شما برنامه وفاداری را تنها در خرید مواد غذایی و سایر اقلام ضروری به یاد آورید، اما فرد مایر کاری کرده که با شنیدن نام برنامه وفاداری حواس شما پرت درخشش الماس‌ها و جواهرات درخشان این برند شود. در خرید از این برند، دست خالی فروشگاه را ترک نخواهید کرد و فرد مایر در ازای خرید به شما پاداش می‌دهد.

این برنامه پاداش منحصربه‌فرد است، زیرا شما با خرید درواقع در حال جمع‌آوری امتیاز هستید. برنامه پاداش آن‌ها Freddy’s Rewards نام دارد و برای مشتریانی که دائما از آن‌ها خرید می‌کنند، ارزش ثبت‌نام دارد.

جواهرفروشی Kay

فروشگاه دیگر معروف جواهرات Kay Jewellers است. به ازای هر دلار پولی که پرداخت می‌کنید تا جواهر بخرید، ثبت‌نام در برنامه پاداش Kay Jewellers شروع می‌شود! شما به ازای هر 300 دلار هزینه 100 دلار پاداش دریافت خواهید کرد، که کاملا معقول است. می‌توانید با کمک آن، آکسسوری‌های مورد علاقه خود مانند آویز ساعت و… بگیرید و پس‌انداز روی خریدتان را نیز افزایش دهید. آن‌ها نیز معمولا 25 دلار تخفیف روی سفارشات ۱۰۰ دلاری به شما می‌دهند.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *