آهنربای فیلمبازها
برنامههای وفاداری در مجموعهها و پردیسهای سینمایی
هدی رضایی
همه صنایع و کسبوکارها، صرف نظر از اندازه، به مشتریان وفادار نیاز دارند. بهترین راه برای جذب بیشتر مشتریان فعلی چیست؟ جای تعجب نیست که استفاده از برنامههای پاداش روشی تاییدشده در این مسیر است. صنعت سینما نیز از این امر مستثنا نیست. پرفروشترین سینماها و پردیسهای سینمایی نیز از این موضوع آگاهاند که وفاداری مشتری برای هدایت کسبوکارشان بسیار مهم است. در این گزارش عمیقتر به این موضوع میپردازیم که چرا برنامههای وفاداری برای سینماها و کسبوکارهای مرتبط با سینما ضروری است و چگونه میتوان چنین برنامههایی را بهدرستی مدیریت کرد.
چرا باید در سینماها برنامه وفاداری راهاندازی کنیم؟
فرقی ندارد که چه نوع کسبوکاری را مدیریت میکنیم، همیشه درصددیم مشتریان را برای خرید بیشتر به سمت برند خود بازگردانیم. تبدیل مشتری بازگشتی بسیار آسانتر از مشتری جدید است. بههرحال، هر مشتری جدید نیاز به هزینه بیشتری دارد. (شما باید پول خرج کنید تا آگاهی خود را افزایش دهید و آنچه را که ارائه میدهید، تبلیغ کنید.) بنابراین، اجرای یک برنامه پاداش برای مشتریان فعلی شما سودمندی بیشتری دارد.
هر چه مشتریان بیشتری برگردند، هزینهای که در بازاریابی سرمایهگذاری کردهاید، بیشتر برمیگردد. موضوع دیگر رقابت در بازار سینماست. استفاده از مشوقها و پاداشها برای کاهش ضرر از دست دادن مشتری برای رقبا ارزش دارد. برنامههای وفاداری بازدید از سینما را مقرونبهصرفهتر میکنند که همین باعث میشود مشتریان بیشتر مایل به بازگشت باشند. گاهی اوقات این برنامهها اعضای دیگری نیز اضافه میکنند، بنابراین تعداد مشتریان کلی بیزینس افزایش مییابد. و درنهایت، برنامههای وفاداری تمایل دارند تا مشتریان غیرفعال را با مشوقهای جدید و پیشنهادات تبلیغاتی دوباره فعال کنند.
انواع برنامههای وفاداری برای پردیسهای سینمایی
کسبوکارهای مختلف از روشهای مختلفی برای بازگشت مشتریان استفاده میکنند. بااینحال، مهمترین آنها عبارتاند از: طرحهای پاداش مبتنی بر امتیاز، طرحهای تخفیف عضویت و اشتراک.
-
برنامههای وفاداری مبتنی بر امتیاز
سادهترین نوع برنامه وفاداری! مشتریان به ازای هر خرید امتیاز جمعآوری میکنند، سپس میتوانند امتیازات خود را با بلیت رایگان، تخفیف در خریدهای میانوعده، بارها یا کافهها مبادله کنند. محبوبترین این برنامهها ارائه بلیتهای تخفیفدار (یا حتی رایگان) از جانب پردیسهای سینمایی به مشتریان است که پس از دیدن تعداد معینی فیلم پاداش میدهند. برنامههای وفاداری مبتنی بر امتیاز با کارتهای پانچ عالی کار میکنند. هر بار که مشتری بلیت میخرد، کارتش را سوراخ میکنید تا مشارکت مشتریان را پیگیری کنید. یا هر چه مشتری بلیت بیشتری بخرد، تمبرهای بیشتر و درنتیجه پاداش بیشتری جمعآوری میکند.
-
عضویتها
سینماها اغلب از طرحهای عضویتی بهره میبرند. چنین برنامههایی باعث میشود مشتریان احساس قدردانی کنند و به آنها این حس را میدهد که معامله خوبی دریافت میکنند. حق عضویت معمولا به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت میشود. گاهی اوقات، برنامههای عضویتی به مشتریان با بلیتهای اضافی رایگان یا با نمایش انحصاری فیلمهای جدید پاداش میدهد. چنین پاداشی تجربهای است که اعضا هرگز فراموش نخواهند کرد. وقتی قبل از دیگران آخرین فیلم پرفروش را تماشا میکنند، احساس میکنند سلبریتی یا فرد مشهوری هستند. عضویت پولی اغلب فرصتی برای مشتریان برای دریافت تخفیف در رستورانهای شریک یا فودکورتهای همان پردیس یا مجتمع را نیز فراهم میکند.
-
اشتراکها/ مجوز نامحدود
با یک مجوز اشتراک سالانه، مشتری میتواند هر تعداد فیلم که بخواهد، هر چند بار که بخواهد و هر زمان که بخواهد، تماشا کند. گاهی اوقات آنها همچنین مزایای اضافی باشگاه مانند تخفیف در غذا و نوشیدنی دارند و معمولا هیچ هزینهای برای رزرو میز نمیپردازند، و این برای یک سینما، یک معامله بزرگ است، زیرا بخش بزرگی از درآمد آنها از فروش غذا و نوشیدنی است.
-
کارت هدیه و کوپن
راه دیگری هم برای وفادار و علاقهمند نگه داشتن مشتریان به خدمات شما وجود دارد؛ کارت هدیه/کوپن. از نظر فنی، آنها از نوع برنامههای وفاداری نیستند، اما میتوانند راهی عالی برای جذب و حفظ مشتریان باشند. یک کارت هدیه به گیرنده این امکان را میدهد تا فیلم و سینمای مورد علاقه خود را انتخاب کند و خود را با فیلمهای جدید آن سرگرم کند.
تقویت وفاداری فیلمبازان با روشهای وفاداری جدید
با تکنولوژی پیشرفته و راهحلهای وفاداری 360 درجه تئاتر و سینما، تجربه سینمای مشتریان را تقویت کنید. وفاداری یک عامل کلیدی در تجربه سینماروهاست. تجربه سینما/ تئاتر یک فعالیت تفریحی است که در آن مشتریان زمان با کیفیت خود را با عزیزانشان سپری میکنند. اگر تجربه آنها چیزی کمتر از یک تجربه سطح بالا باشد، وفاداری به وجود نخواهد آمد. هیچ سازشی در تجربه همهجانبه برای ایجاد وفاداری طولانیمدت برای آن مجتمع سینمایی وجود ندارد.
برنامههای وفاداری مشتری به سینماها کمک میکند تا فیلمهای مناسب را برای مشتریان مناسب تبلیغ کنند و آنها را قادر میسازد رفتارهای مشتری را ردیابی کنند. برنامههای وفاداری همچنین به آنها کمک میکند تا از طریق کانالهای متعلق به خود با مشتریان ارتباط برقرار کنند. درنهایت، آنها میتوانند کل درآمد بازدید را به حداکثر برسانند و به افزایش تعامل پس از خرید ادامه دهند. طیف گسترده برنامههای وفاداری سینما/ تئاتر مختلف مانند انکس کلود، تجربهای جامع و همهجانبه را با راهحلهای 360 درجه ارتقا میدهد تا تماشاگران سینما را با تئاتر درگیر نگه دارد.
در این نوع برنامهها از وفاداری چندکاناله و نقاط فروش و… برای وفادارسازی مشتری و سنجش رفتار او استفاده میشود. بازاریابی وفاداری چندکاناله یا Omnichannel از همه کانالها در جهت وفادارسازی مشتری استفاده میکند، اما به روشی که به بهترین شکل با نیازهای مشتری شما مطابقت داشته باشد.
در این روش به مشتریان اجازه میدهید یک محصول را به صورت آنلاین مشاهده کنند، یک کوپن تخفیف برای مشاهده جمعآوری کنند، سپس به فروشگاه بروند، خرید خود را انجام دهند و از کوپنی که آنلاین دریافت کردهاند، استفاده کنند. سپس به این مشتریان برای تعاملات و تراکنشهایشان با برندتان پاداش دهید. مبادله ارزش متقابل وفاداری، پایه و اساس یک رابطه متعهد میان برند با مشتری است. این به مشتریان انگیزه خرید مجدد میدهد.
برنامه وفاداری کسبوکارهای وابسته به سینما
سینماها در ایالات متحده برنامههای وفاداری و عضویت را به مشتریان خود ارائه میدهند تا به آنها برای بازگشت منظم به زنجیره خرید خود پاداش دهند. انواع برنامهها و مزایای آنها در طول زمان تکامل یافتهاند، بهطوریکه حتی سالنهای زنجیرهای کوچکتر نیز میتوانند طرحی ساده ارائه دهند که در آن مشتری امتیاز برای خرید بلیت کسب میکند، و مجتمعهای بزرگتر با نمایشگرهای بیشتر نیز میتوانند مشتریان را با سطوح مختلف و مزایای گستردهتر جذب کنند.
کسبوکارهای وابسته به سینما مانند اپلیکیشن و سایتهای فروش بلیت و پخش آنلاین نیز از قدرت برنامههای وفاداری غافل نیستند. برای مثال، AMC Stubs Premiere و Fandango VIP برای اولین بار به هم متصل شدند و به کاربران اجازه دادند که از هر دو برنامه به طور همزمان استفاده کنند. با خرید در Fandango، میتوانید دو برابر سریعتر از دیگران فیلمهای رایگان دریافت کنید. حتی با اینکه باید هزینه سالانه 15 دلار برای Stubs Premiere پرداخت کنید، اما به دریافت کارت رایگان تولد و هزینههای سفارش آنلاین میارزد!
جمعبندی
سینماهای مدرن راههای متعددی را برای مدیریت برنامههای وفاداری مشتری ایجاد کردهاند. اکثر آنها را میتوان بهراحتی در پلتفرمهای نرمافزاری مختلف موجود مدیریت کرد. مهم نیست که چه نوع برنامههای وفاداری را برای کسبوکار سینمایی خود انتخاب میکنید، همیشه باید در نظر داشته باشید که برنامه باید بهراحتی قابل تنظیم باشد تا بتوانید عناصر مختلف وفاداری را ترکیب کرده و برنامه را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.