برنامههای وفاداری صرافیهای ارز دیجیتال به همراه مقایسه موردی
مشتری مداری در دنیای کریپتو
هدی رضایی
برنامههای وفاداری در صنایع مختلف مانند گردشگری، خردهفروشی، خدمات پرداخت، مالی و سایر بخشهای اقتصادی گسترش یافتهاند. طبق سرشماری سال ۲۰۱۵، هر خانواده در آمریکا در ۲۹ برنامه وفاداری مختلف شرکت میکند. همین مسئله موجب گسترش این برنامهها حتی در صنعت تقریباً نوظهور ارزهای دیجیتال هم شده و صرافیهای مرتبط سعی میکنند با برنامههایی که برای باشگاه مشتریان خود ترتیب میدهند آنها را به خود وفادار نگهدارند. در ادامه در مورد انواع روشهایی که صرافیهای ارز دیجیتال سعی میکنند مشتریان را با آنها وفادار سازند به اختصار توضیحاتی خواهم داد و در نهایت به مقایسه تعدادی از این برنامهها در صرافیهای مختلف میپردازم.
امتیاز حاصل از معرفی مشتری جدید
بیشتر صرافیها از برنامههای معرفی دوستان و آشنایان، ارجاع مشتری و رفررال (Referral) به عنوان امتیازی برای آنها استفاده میکنند و هزینه را از کارمزد او کاسته یا در ازای معرفی مشتری به مجموعه، میتوانید درصدی از کارمزد مبادلات فردی را که از طریق لینک شما ثبتنام کرده است دریافت نمایید. به طور کلی برای مصرفکنندگانی که از مجموعه برنامههای وفاداری در بستر بلاکچین استفاده میکنند، مزیتهایی مانند بازخرید فوری و مبادله ارزهای به دست آماده از ایردراپها (Airdrop) و برنامههای وفاداری فراهم است. آنها تنها از طریق ولت یا کیف پول خود میتوانند امتیاز خود را نقد کنند و مجبور نیستند گزینهها، محدودیتها و قوانین بازخرید هر برنامه را دنبال کنند.
با رشد و تکامل اقتصاد رمزارزها و دنیای کریپتو، راههای بیشتری به جز برنامههای وفاداری برای کسب پاداش برای نگهداری رمزارزها، یادگیری در خصوص کریپتو یا تعامل با برنامههای مالی غیرمتمرکز (یا Defi) وجود دارد. بیشتر این فرصتها درست داخل اپلیکیشن یا وب سایت اصلی صرافیهایی مانند (Coinbase) در دسترس هستند.
کسب پاداش با برنامههای آموزشی
سادهترین راه برای شروع پاداشهای رمزنگاری در کوین بیس از طریق برنامه (Coinbase Earn) است. شما میتوانید در ازای یادگیری اصول اولیه در خصوص ارزهای دیجیتال خاص (معمولاً با تماشای ویدئوهای کوتاه) برخی از آنها را کسب کنید. کوین بیس (Coinbase) پس از مطالعه روی عموم (چه مشتریان و چه غیر مشتریان) مطلع شد که یکی از موانع بزرگ مردم برای ورود به یک بازار جدید، عدم آشنایی آنها با این حوزه است.
کوین بیس از این بررسی متوجه شد که بسیاری از مردم، تمایل بسیار زیادی به یادگیری دنیای جدید و نوآورانه ارزهای دیجیتال دارند اما اطلاع کافی از اینکه از کجا باید شروع کنند، ندارند. درنتیجه تصمیم به راه اندازی سیستم پاداش Earn گرفت. در این برنامه آموزشی کاربران میتوانند با یادگیری در مورد نحوه کارکرد رمز ارزها، آنها را به عنوان جایزه دریافت کنند.
از زمان راه اندازی (Coinbase Earn) در سال 2018، کاربران بیش از 100 میلیون دلار کریپتو شامل 0x، Basic Attention Token، Zcash، Stellar Lumens، EOS، Dai، Tezos، Orchid، Compound، Celo، Nucypher و Graph دریافت کردهاند که جزوی از برنامههای این صرافی برای جذب و حفظ مشتری بوده است.
کسب امتیاز در ازای دادههای مشتری برای بازار NFT
همچنین کوین بیس به تازگی هم اعلام کرد مارکت پلیس NFT صرافی کوین بیس هم به زودی راه اندازی کرده و برای کسانی که ایمیل خود را در فرم دسترسی زود هنگام ثبت کرده باشند، احتمالاً جوایزی در نظر خواهد گرفت و مشتریان زیادی را جذب و به کاربر وفادار خود در بازار NFT تبدیل میکند. NFT این روزها یکی دیگر از بازارهای نوظهور شبکه بلاکچین است که مشتریان خاص خود را پیدا کرده است.
ایردراپ و اهدای ارز دیجیتال رایگان
صرافیهای مختلف حتی داخل کشور خودمان نیز از دادن توکن به مشتریانی که در پروسه ایردراپ آنها شرکت میکنند، به عنوان استراتژی جذب و حفظ مشتری استفاده میکنند. ایردراپ به معنی اهدای رایگان ارز دیجیتال به کاربران است. هدف اصلی این فرآیند جلب توجه مخاطبان به پروژههای جدید حوزه ارزهای دیجیتال به شمار میآید. کاربران با شرکت در ایردراپ، توکنها یا ارزهای جدید را به صورت رایگان دریافت میکنند.
در صورت موفق بودن پروژه، ایردراپ میتواند سود خوبی نصیب شرکتکنندگان کند. در مقابل آنها نیز میبایست دادههایی از خود را به صرافی ارائه دهند یا اموری که از آنها خواسته شده مانند فالو کردن صفحات اجتماعی و ترید (معامله) تا مبلغی مشخص را انجام دهند.
خرید امتیاز وفاداری ارزهای دیجیتال
برخی از ارزهای رمزنگاری شده مانند (Moeda Loyalty Points) را فقط میتوان با ارز دیجیتال دیگری در صرافی های غیرمتمرکز خریداری کرد. برای خرید امتیاز وفاداری Moeda، ابتدا باید اتریوم خریداری کنید و سپس از اتریوم خود برای خرید امتیاز وفاداری Moeda استفاده کنید. اگر از کیف پول کوین بیس در اپلیکیشن خود استفاده میکنید، میتوانید امتیازات وفاداری Moeda را مستقیماً در برنامه خریداری کنید.
استیکینگ (Staking) یا سهام گذاری
یکی از اموری که مشتریان میتوانند با کمک آن پاداش و امتیاز بیشتری از صرافی خود بدست آورند، فرایند استیکینگ یا سهام گذاری است. به این ترتیب که آنها مقداری از ارزهای دیجیتال خود را به منظور دریافت پاداش داخل شبکه قفل میکنند. این فرایند که شامل نگهداری دارایی دیجیتال در صرافیها یا کیف پولهای ارز دیجیتال محسوب میشود، به منظور کمک به امنیت شبکه و انجام درست تراکنشهای موجود در بلاکچین ایجاد شده است.
اگر شما نیز بهدنبال کسب درآمد از راحتترین راه و بدون هیچ زحمتی هستید، بیشک سهامگذاری بهترین گزینه برای شماست. در فرایند استیکینگ شما ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول یا حساب صرافی خود ذخیره کرده و بهازای آن سود دریافت میکنید. در فرایند سهامگذاری دو روش پیش روی شما قرار دارد؛ نگهداری و ذخیره دارایی در کیف پول که به آن استیکینگ سرد گفته میشود و سهامگذاری در یک صرافی ارز دیجیتال که به دو صورت Locked و Flexible انجام میشود.
فرق استیکنیگ در کراکن و کوین بیس
کوین بیس و کراکن هر دو پاداشهای مختلفی را در پروسه سهام گذاری ارائه میکنند، اما کراکن برای کسانی که در جستجوی طیف وسیع تری از داراییها با پتانسیل پاداش بالاتر هستند، بهتر است. با این حال برخلاف kraken، کوین بیس امکان سهام گذاری برای ارزهایی چون ارز دیجیتال دای را فراهم کرده است. علاوه بر این، جوایز آموزشی Coinbase Earn و رابط کاربری ساده آن را میتوان به پلتفرم مناسبتری برای مبتدیان تبدیل کرد.
استیبل کوین برند (Branded Stablecoin)
استیبل کوینِ برند (Branded Stablecoin) یک دارایی دیجیتال با ارزشی ثابت است که یک برند یا گروهی از برندها، شرکتها یا مؤسسات آن را ایجاد و از آن پشتیبانی میکنند. برخی از اپلیکیشنهای ورزشی در بستر بلاکچین در برنامههای پاداش خود این نوع کوین را عرضه کرده و قابلیت بازخرید آن را فراهم کردهاند.
همچنین بازیهایی که امکان کسب ارز دیجیتال با آنها فراهم است نیز استیبل کوین خاص خود را دارند. استیبل کوینهای برند که میتوان آنها را مستقیماً در نرمافزارهای ویژه مصرفکنندگان تعبیه کرد، راهی نوین را برای ارتباط مستقیم با مشتریان و خارجکردن بازار از دست رقبا در اختیار برندها قرار میدهند. به تازگی غول پرداخت دنیا پی پال نیز اعلام کرد که در حال توسعه ارز دیجیتال اختصاصی خود است و آن را به عنوان استیبل کوین برند خود عرضه خواهد کرد.
استیبل کوینهای برند که از فناوری امن و شفاف دفتر کل توزیع شده (DLT) استفاده میکنند، اطلاعاتی را در اختیار برندها قرار میدهند تا از طریق آنها متوجه شوند که هواداران آنها چه ویژگیها و خصوصیاتی دارند و دادههایی را از مخاطبان خود کسب میکنند.
این استیبل کوینها موجب تشویق مشتریان به وفادار ماندن به برند میشوند. آنها در ازای این وفاداری پاداش میگیرند و چه چیزی بهتر از این برای مشتری؟ برندها نیز میتوانند سوابق خرید کاربران را در بلاکچین ذخیره کرده و امکان استفاده از پسانداز مشتریان را در خریدهای بعدی فراهم کنند.
در حقیقت استیبل کوین شبیه برنامه وفاداری و روش کسب امتیاز است اما با پیچیدگی کمتر. در ضمن نقدینگی آن بیشتر است و در نهایت، کاربرد بیشتری برای مشتری دارد. مشتری میتواند استیبل کوین حاصل از برنامه یا بازی یا برند خود را به راحتی بازخرید و حتی به پول نقد تبدیل کند. در این روشها دیگر نیازی به وجود کارتهای پیش پرداخت و اعتباری وجود ندارد و امتیاز به کیف پول کاربر واریز میشود. همچنین به پس انداز مشتریان به منظور ترغیب آنها به حفظ موجودی میزانی سود تعلق میگیرد.