برنامه­ های وفاداری برای برندهای ورزشی

برنامه­ های وفاداری برای برندهای ورزشی

عطش سلامتی

 

مصطفی اروجی

صنعت زندگیِ سالم در حال انفجار است و هر روزه آدم­های بیشتری مراقبت از سلامت فیزیکی و روانی خود را در اولویت­های زندگی قرار می­دهند. در فاصله سال­های 2008 تا 2015، فروش البسه ورزشی 42 درصد رشد داشته است که نشان از اهمیت روزافزون مباحث مربوط به سلامتی در میان جوامع مختلف است. اما با وجود افزایش تقاضا برای خرید در این صنعت، بعضی خرده­فروشی­ها با چالش­های منحصر­به­فردی روبه‌رو شده­اند. شاید پاسخ بسیاری از این چالش­ها، در طرح­ریزی و اجرای برنامه­های وفاداری ورزشی نهفته باشد.

تجارت ورزشی این عطشِ سلامتی را به­خوبی پاسخ گفته و شاید حتی فراتر رفته است. بازار به اشباع رسیده و رقابت بسیار دشوارتر شده است. در این بازار هر ساله برندهای جدیدی ظهور می‌کنند که با استفاده از تکنولوژی­های روز به دنبال گرفتن بخشی از بازار برندهای قدیمی هستند. برای مثال، در سال‌های اخیر برندهای H&M و New Yorker به مجموعه برندهای ورزشی شناخته­شده دنیا اضافه شده و برندهای قدیمی و درخشانی همچون Sports Authority قربانی این رقابت داغ در بازار لوازم ورزشی شده­اند.

با ظهور رقبای جدید، بیش از هر زمانی وفاداری برای برندهای ورزشی ارزشمند شده است. بر اساس آمار منتشرشده از سوی Cision، مشتری­هایی که با برند خود ارتباط احساسی برقرار می­کنند و وفاداری آن­ها تثبیت شده است، در طول عمر مصرفی خود، ارزشی در حدود سه برابر دیگران خلق می­کنند؛ ارزش عمر یا همان Life Time Value.

در این مقاله راه‌کارهایی برای تدوین یک برنامه وفاداری برای فروشنده­ها و تولیدکنندگان وسایل ورزشی ارائه شده تا بتوانند مشتریان باارزش خود را بهتر از گذشته حفظ کنند.

  1. در تعیین اهداف و رسیدن به سرمنزل مقصود، هم­پای مشتری­ باشید

فرقی نمی­کند اگر مشتری­های شما از سر تفریح، کاهش وزن یا حتی شرکت در مسابقات ورزش کنند؛ فارغ از نیت مشتری، برندها باید به آن­ها انگیزه بدهند تا با قدرت به تمرینات خود ادامه دهند. با انتقال این حس که برای مشتری ارزش قائل هستند، می­توان به حفظ مشتری­ها امیدوار بود.

الف) ارائه یک اپلیکیشن برای پی‌گیری رفتار ورزشی

تعداد بی­شماری از اپلیکیشن­های پی‌گیری (Tracking Applications) برای تعیین هدفی­ مانند وزن ایده­آل، موجود است. این برنامه­ها هر روزه تمرینات ما را پی‌گیری می­کنند تا ما را در مسیر حرکت به سوی شرایط ایده­آل بدنی، همراهی کنند. این درست است که برندهای ورزشی با تامین تجهیزات و البسه ورزشی در این مسیر به مشتری­ها کمک می­کنند، اما شراکت با اپلیکیشن­های ورزشی و پی‌گیری­های مداوم، انگیزه مضاعفی برای خریداران محصولات ایجاد خواهد کرد. نمونه­ای از این همکاری، شراکت بین NewBalance و Strava است که سبب افزایش فروش این برند ورزشی شده است.

تنها کاری که برندها باید انجام دهند، ارائه امتیازهای وفاداری به ازای تمرین­های ورزشی است. از آن­جایی که این امتیازها هیچ سود یا عایدی مستقیمی برای برند مورد نظر ایجاد نمی­کنند، شاید برای خوانندگان این سوال ایجاد شود که هدف از این امتیازها و هزینه­ها چیست؟

  • همه­ جا همراه مشتری­ باشید. این فرصتی بی­نظیر برای برندهاست که بتوانند در زندگی افراد وارد شوند و بخشی از روزمرگی آن­ها باشند.
  • شریک جرم باشید! اپلیکیشن­ها و همراهی شما سبب خواهد شد تا مصرف­کنندگان به برند شما به چشم یک همراه یا دوست نگاه کنند.
  • به خریدارن خود انگیزه خرید دهید. تخفیفی که به کمک امتیازهای به‌دست­آمده حاصل می­شود، سبب انگیزش افراد برای خرید بیشتر خواهد بود.
  • بیشتر بفروشید. هرچه میزان فعالیت مصرف­کنندگان بیشتر شود، وسایل ورزشی بیشتری نیاز خواهد بود و این به معنی فروش بیشتر است.

شرکت NewBalance به ازای هر فعالیت ثبت‌شده در Strava، 25 امتیاز به اعضای خود اختصاص می­دهد. با این شیوه، حالا مصرف­کنندگان علاوه بر حفظ سلامتی خود می­توانند از مزایای مالی سبک زندگی سالم هم بهره­مند شوند.

ب) شیوه ­های علمی

در قرن اخیر تمرینات ورزشی کاملا بر مبنای علمی ارائه می­شوند. حتی در مراحل ابتدایی و آغازین هم افراد به شیوه­های علمی نیاز دارند تا بتوانند مسیر درستی را انتخاب کنند. اما برای طی این مسیر و رسیدن به هدف، آن­ها نیاز به انگیزه دارند؛ باید بدانند چند مرتبه در هفته ورزش کنند، چگونه ورزش کنند تا به هدف خود برسند، چگونه از مصدومیت­­­ها دور بمانند و حتی چه رژیم غذایی داشته باشند تا با تمرینات آن­ها متناسب باشد. هیچ­کس نمی­تواند بدون درک درست از شیوه کار بدن، به اهداف سلامت خود برسد، بنابراین ارائه اطلاعات در این زمینه هم ضروری است. پس این یک فرصت طلایی برای برندهای ورزشی است تا با ارائه برنامه­های ورزشی و غذایی و مطالب آموزنده پیرامون کارکرد بدن، بتوانند روابط خود و خریدران را گرم­تر کنند. این نیاز اسب تروجان برندهای ورزشی خواهد بود.

برنامه برند Rebel به نام Rebel Active برای بهبود عملکرد در زمینه تمرینات ورزشی، به اعضای خود پیشنهادهایی ارائه می­کند. اگر علاوه بر خدمات ارائه‌شده از سوی این برند، امتیاز به ازای خواندن را هم در نظر بگیرید، برنامه وفاداری مناسبی را خواهید یافت.

ج) اهدافی را در دل برنامه وفاداری تعبیه کنید.

دستاوردهای فراوانی را می­توان در برنامه وفاداری گنجاند.

  • ایجاد حس رقابتی در میان اعضا بسیار کارا است. برای این کار کافی است هر روزه رده‌بندی تمام اعضا را بر اساس امتیازهای به‌دست­آمده منتشر کنید تا حس رقابت برای قرار گرفتن در میان بهترین­ها، برانگیخته شود.
  • به ازای امتیازهای به‌دست‌آمده کوپن­های تخفیف ارائه می­شود. برای ارائه این تخفیف­ها می­توان به دو روش عمل کرد؛ تخفیف به ازای هر میزان امتیاز به‌دست­آمده، یا ارائه کوپن­ بر اساس رسیدن به یک امتیاز مشخص. اگر روش دوم را انتخاب کنید، مشتری­های شما برای رسیدن به حدنصاب­ها تلاش بیشتری خواهند کرد و تا وقتی به حد مورد نظر نرسند، متوقف نخواهند شد. برنامه پاداش بزرگ‌تر برند Columbia، بر اساس تعیین حدنصاب برای دریافت کوپن طرح­ریزی شده و نتایج درخشانی را به همراه داشته است.
  • برای وفاداری سطوح مختلفی ارائه کنید. هرچه مشتری­ها امتیاز بیشتری داشته باشند، در سطوح بالاتری از پلکان وفاداری قرار خواهند گرفت و درنهایت به امکانات بهتری دسترسی پیدا خواهند کرد.

به کمک برگزاری رخدادها یا کمپین­های تبلیغاتی می­توانید امتیازات خاصی را به مشتری­های خود هدیه بدهید.

  1. به مشتری­ ها کمک کنید تا به قله برسند

ورزش به ما کمک می­کند تا ذهنیت خود را به ذهنیت یک جنگ‌جوی برنده تغییر دهیم. در مسیر کاهش وزن، یا حرکت به سوی زندگی سالم، افراد باید مرتب به فکر بهبود عملکرد خود باشند. از همین رو، ارائه جوایز و پاداش­ برای این نبرد، بسیار شیرین است. به کمک این هدایا آن­ها مطمئن خواهند شد که تلاششان دیده می­شود.

الف) موارد ویژه

در هنگام خرید تجهیزات ورزشی، راحتی از مهم­ترین فاکتورهای تصمیم­گیری خریداران به شمار می­رود. به کمک بعضی موارد خاص مانند ضمانت اضافی، ارسال پیامک برای آگاهی از محصولات جدید، کادوپیچی خرید در صورت نیاز و پشتیبانی 24 ساعته، می­توانید تجربه خرید از برندتان را به تجربه‌ای خاص و به‌یادماندنی بدل کنید.

ب) مسابقات اختصاصی

بدون شک شرکت در یک مسابقه اختصاصی برای مشتری­های یک برند، تجربه جذابی خواهد بود. مهم­ترین نکته در مورد برگزاری این مسابقات یا رویدادها، انتخاب هدایایی است که همه را برای شرکت به تکاپو بیندازد؛ برای مثال، ملاقات با یک قهرمان ورزشی شناخته­شده در همان رشته.

ج)پیشنهادهای شخصی­ سازی‌شده

بسیاری از خریداران انتظار دارند به ازای خرید چندباره از یک برند، حسابشان از افراد تازه­وارد جدا شود. پاسخ به این انتظار بخش مهمی از یک برنامه وفاداری موفق است. با خودکار شدن بسیاری از فرایندهای بازاریابی، ارائه پیشنهادهای شخصی­سازی‌شده حالا بسیار آسان­تر از گذشته است. فرمول جادویی ارائه یک پیشنهاد بسیار شخصی، جمع­آوری حداکثر اطلاعات ممکن از مشتری­هاست. نباید فراموش کرد که جمع­آوری اطلاعات اصل اساسی برنامه­های وفاداری است. بعضی از مشتری­ها تمایلی به اشتراک اطلاعات خود ندارند. برای به دست­ آوردن اطلاعات این افراد، می­توانید از ترفندهایی همچون ارائه امتیازهای اضافی به ازای تکمیل فرم­های شخصی استفاده کنید.

  1. روحیه تیمی

ورزش کردن با ترشح هورمون­هایی همچون اندروفین همراه است که باعث نشاط و شادی می­شوند. این واقعیت به‌خصوص در مواقعی که ما عضوی از یک گروه­ بزرگ­تر هستیم، درست­تر است. ما به عنوان یک موجود اجتماعی دوست داریم عضو گروه باشیم و پیوندهایی تازه برقرار کنیم. یکی از راه‌کارهایی که برای تقویت روحیه تیمی مطرح می­شود، ارائه امتیاز به گروه­هاست، همان‌طوری که به افراد برای فعالیتشان امتیاز ارائه می­شود. اما باید در نظر داشت که پاداش­های در نظر گرفته‌شده برای گروه باید متفاوت از اشخاص باشد، زیرا نیازهای گروه و فرد متفاوت هستند. اگر بتوانید یک جنبه اجتماعی به برنامه ورزشی خود اضافه کنید، قدم بزرگی برداشته­اید. این بُعد اجتماعی باید بتواند پیوندهای جدید ایجاد کرده و افراد جدیدی را به جامعه انحصاری آن برند اضافه کند.

در انتها باید بار دیگر یادآوری کنیم که یک کت­ وشلوار تک ­سایز را نمی­توان به تن همه کرد. بخش‌های مختلف این صنعت نیاز به دستورپخت­های متفاوتی برای یک برنامه وفاداری موفق دارند. اما مواردی در بین تمامی این کسب­وکارها مشترک هستند؛ تقویت روحیه تیمی و ارتقای رابطه با مشتری.

 

How to Tailor Sports Loyalty Programs to Active Customers

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *