درباره برنامه‌های وفاداری صنعت هواپیمایی

درباره برنامه‌های وفاداری صنعت هواپیمایی

پرواز را به خاطر بسپار

هدی رضایی

 

به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ و با شیوع کرونا، شرکت‌های هواپیمایی در بین تمام کسب‌وکارها که تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفتند، بیشترین آسیب را دیدند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند تولید ناخالص داخلی یک کشور می‌تواند با عملکرد صنعت هواپیمایی آن ارتباط داشته باشد. این واقعیت کرونایی مشهود است که اقتصاد جهانی از منفی 4.9 درصد به منفی 5.2 درصد کاهش یافته است. پشت آن یک منطق ساده وجود دارد؛ مردم وقتی پول بیشتری دارند، بیشتر به قصد مسافرت و بیزینس پرواز می‌کنند.

در سال 2020، گزارش‌های بازار از همه منابع توصیفات ناخوشایندی برای صنعت هواپیمایی ارائه داده است. طبق اعلام انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (IATA) صنعت هواپیمایی زیان 412 میلیارد دلاری درآمد را تخمین زده است. گزارش ایکائو نشان می‌دهد که تردد مسافران هوایی بین‌المللی رشد منفی را در منفی 60 درصد ثبت کرده است. حجم تجارت جهانی کالا به 13 درصد کاهش یافته است و حجم مسافر از ۲۹۳۱ میلیون نفر به ۲۷۸۸ نفر رسیده است. به همین دلیل ایجاد استراتژی‌های نوآورانه برای وفادارسازی مشتری یکی از راه‌های پیشرفت این شرکت‌ها و جان دوباره دادن به این صنعت است.

برنامه‌های وفاداری به دلیل بازدهی سودآور در صنعت هواپیمایی بسیار محبوب هستند. در دنیای پساکرونا، برنامه‌های وفاداری شرکت‌های هواپیمایی موجود باید بهینه‌سازی، تقویت و مقیاس‌بندی شوند تا به این صنعت کمک کند تا به مسیر خود بازگردد. برنامه‌های وفاداری شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند راه‌حلی برای برون‌رفت از معضل سال 2020 در این صنعت میلیارد دلاری باشد.

 

برنامه وفاداری هواپیمایی چیست؟

برنامه‌های وفاداری شرکت‌های هواپیمایی که به آن‌ها برنامه‌ پروازهای مکرر (FFP) نیز گفته می‌شود، از سوی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ارائه می‌شود تا مشتریان خود را وفادار نگه دارند. تمام برنامه‌های وفاداری شرکت‌های هواپیمایی از یک طرح مشابه «کسب امتیاز و بازخرید» برخوردارند؛ مسافران پروازهای مختلف می‌بایست هر بار که با هواپیمایی یا هر یک از خدمات شرکای تجاری آن‌ها پرواز می‌کنند، عضویتی (بیشتر رایگان) دریافت و امتیاز کسب کنند.

طراحی مزایا به گونه‌ای است که کل اکوسیستم سفرهای هوایی شامل هتل‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های فرودگاه و اتاق‌های استراحت، اجاره اتومبیل، تاکسی، رستوران، کارت اعتباری سفر و… را در بر می‌گیرد. از آن‌جا که کل این اکوسیستم کاملاً به هم متصل است، برنامه‌های وفاداری در صنعت هواپیمایی به دلیل پروازهای مکرر رونق می‌گیرند.

 

قدمت برنامه‌های وفاداری صنعت هواپیمایی

جالب است بدانید که قدمت برنامه‌های وفاداری و باشگاه مشتریان در این صنعت چیز جدیدی نیست و ایده ایجاد باشگاه مشتریان نخستین بار در دهه 1970 در آمریکا مطرح شد. خطوط هوایی آمریکا پیشتاز راه‌اندازی باشگاه‌های مشتریان بوده‌اند، یعنی زمانی که برنامه‌های پرواز خود (AAdvantage) را راه‌اندازی کردند.

دلیل این موضوع نیز قانون مقررات‌زدایی خطوط هوایی بود که دولت آمریکا تصویب کرده بود. در پی این حرکت، رقابت میان شرکت‌ها بیشتر شد و سعی کردند خدمات جدیدی برای افزایش سهم بازار ایجاد کنند. همین شد که در ماه می ۱۹۸۱ خطوط هوایی آمریکا باشگاه‌های مشتریان را به وجود آوردند که به مسافران اجازه می‌داد مایلزهای هواپیمایی (Airline miles)، یعنی میزان مایل و مسافتی را که با یک خط هوایی پرواز می‌کنند، جمع‌آوری کرده و با بلیت هواپیما یا سایر مزایا مبادله کنند.

 

مزایای برنامه وفاداری هواپیمایی

بخش حمل‌ونقل هوایی از برنامه‌های وفاداری سودهای کلانی کسب کرده است. به عنوان مثال، یونایتد ایرلاینز درآمد 5.3 میلیارد دلاری مربوط به وفاداری را در سال 2019 به همراه شرکای وابسته خود ثبت کرد. سهم برنامه‌های وفاداری 10 درصد از کل درآمد در این شرکت بود.

به همین ترتیب، شرکت‌های هواپیمایی دیگری مانند American Airlines و Delta Airlines برنامه‌های وفاداری خطوط هوایی خود را ایجاد کرده‌اند که سالانه میلیاردها درآمد اضافی به درآمد آن‌ها اضافه می‌‌کند. واضح است که برنامه‌های وفاداری شرکت‌های هواپیمایی درآمد هنگفتی را برای این شرکت‌های حمل‌ونقل فراهم می‌کنند. نه‌تنها خطوط هوایی بزرگ، بلکه شرکای وابسته آن‌ها نیز از برنامه‌های خوب وفاداری خطوط هوایی بهره‌مند شده‌اند.

 

چگونه برنامه‌های وفاداری شرکت‌های هواپیمایی به کسب درآمد بسیار زیادی کمک می‌کنند؟

برنامه وفاداری ابزاری بسیار مهم در حفظ مشتری است. یک برنامه وفاداری خوش‌ساخت، خطر از دست دادن مشتریان یک کسب‌وکار را نسبت به رقبا از بین می‌برد. اگر به نیازهای مشتری رسیدگی کنید و هم‌چنین مزایای اضافی برای آن‌ها در نظر بگیرید، چرا مشتری رقیب شما را به جای شما انتخاب ‌کند؟ وقتی مشتریان احساس ‌کنند برای هر عملی پاداش می‌گیرند، انگیزه بیشتری برای صرف هزینه دارند. هر خرید آن‌ها راهی برای خریدهای بیشتر است.

 

نگاهی به چند برنامه وفاداری موفق شرکت‌های هواپیمایی

در ادامه تعدادی از برنامه‌های وفاداری مشهور و موفق برخی ایرلاین‌های دنیا را بررسی می‌کنیم.

 

برنامه وفاداری SkyMiles خطوط هواپیمایی Delta

این برنامه در سال 1981 با عنوان «برنامه پروازهای مکرر خطوط هوایی دلتا» ایجاد شد و در سال 1995 به SkyMiles تغییر یافت. این برنامه برای دائم‌السفرهایی بود که در شهرهایی چون آتلانتا، دیترویت، لس‌آنجلس، مینیاپولیس، سیاتل و شهر نیویورک آمریکا زندگی می‌کردند. دلتا یکی از بهترین و سازگارترین برنامه‌های وفاداری هواپیمایی را میان پروازهای ایالات متحده ارائه می‌دهد.

دلتا هم‌چنین اولین شرکت هواپیمایی در جهان بود که برنامه‌ای مبتنی بر درآمد را در سال 2015 معرفی کرد. (اگرچه سایر شرکت‌ها به‌سرعت این استراتژی را دنبال کردند.) یکی از مزیت‌های این برنامه این است که مایل‌ها (امتیازها) منقضی نمی‌شوند. شما می‌توانید بدون این‌که پرواز کنید، با هزینه زیاد با کارت اعتباری برند دلتا وضعیت ویژه کسب کنید و اعضای ویژه ارتقای گواهی‌نامه و ۲۵ هزار مایل پاداش دریافت می‌کنند.

 

کارت اعتباری Miles & Smiles هواپیمایی ترکیش

یکی از برنامه‌های وفاداری پرواز مکرر متعلق به هواپیمایی ترکیش ایرلاینز است که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا در صورت سفر با هواپیمایی ترکیش و دیگر شرکت‌هایی که با این هواپیمایی همکاری دارند، مایل یا همان امتیاز اضافه به دست بیاورند. برنامه مایل پرواز مکرر (frequent flyer miles) امتیازی است که به مشتریان وفادار تعلق می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند با داشتن این کارت‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه سفر کنند. مسافران با داشتن کارت‌های Miles & Smiles می‌توانند کلاس‌های پروازی خود را ارتقا و کابین‌های خود را تغییر دهند. با داشتن این کارت‌های اعتباری مسافران می‌توانند مقدار حمل بار مجاز خود را افزایش دهند و از جایزه بلیت رایگان در خطوط هواپیمایی ترکیش و دیگر متحدان این ایرلاین برخوردار شوند.

 

برنامه وفاداری MILES & MORE هواپیمایی لوفت‌هانزا

Miles & More برنامه مکرر پروازهای مربوط به شرکت‌های هواپیمایی گروه لوفت‌هانزا (خطوط هواپیمایی SWISS، خطوط هوایی بروکسل، خطوط هوایی اتریش و یورووینگز) و هم‌چنین چند شرکت دیگر مانند LOT Polish Airlines ، Adria Airways ، Croatia Airlines ، Luxair ، و Condor است. این برنامه در سال 1993 راه‌اندازی شد و هم‌اکنون با بیش از 30 میلیون عضو، بزرگ‌ترین طرح وفاداری مکرر در ایرلاین‌های اروپا محسوب می‌شود.

 

برنامه وفاداری SkyPASS ایرلاین کره جنوبی

Skypass که از «شعار فراتر از تصور شما» استفاده می‌کند، برنامه تبلیغاتی ویژه‌ای برای دائم‌السفرهای این خطوط هواپیمایی در کره جنوبی دارد. عضویت در این برنامه وفاداری تا حد زیادی مزایای بیشتری نسبت به دیگر شرکای تجاری هواپیمایی در اختیار مسافران قرار می‌دهد. SkyPass اجازه ثبت‌نام یک اکانت خانوادگی را می‌دهد. شما می‌توانید پروازهای جایزه‌دار را با تمام اعضای SkyTeam به صورت آن‌لاین رزرو کنید. و این برنامه دارای بسیاری از شرکای مهم دیگر چون خطوط هوایی آلاسکا، امارات، خطوط هواپیمایی اتحاد، خطوط هوایی‌ هاوایی و خطوط هوایی ژاپن است.

 

برنامه وفاداری Flying Blue ایرلاین KLM فرانسه

هنگامی که KLM و Air France در سال ۲۰۰۵ ادغام شدند، برنامه‌های پرواز مکرر تبلیغاتی آن‌ها به نام‌های Fréquence Plus وFlying Dutchman در یک برنامه جدید وفاداری به نام Flying Blue ادغام شد. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی در خانواده Air France-KLM اکنون از Flying Blue استفاده می‌کنند، ازجمله Kenya Airways ، Aircalin و Tarom.

ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار عضو جدید در Flying Blue ثبت‌نام کرده و این برنامه را به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های وفاداری در جهان تبدیل می‌کنند. Flying Blue در سال 2018 به یک برنامه مبتنی بر درآمد تبدیل شد. این برنامه جوایز تبلیغاتی جدیدی به صورت ماهانه برای تشویق مشتریان به استفاده از خدمات خود رونمایی می‌کند؛ بلیت‌های تخفیف‌دار یکی از آن‌هاست که می‌تواند ۵۰ درصد در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *