پرش سه گام تا وفاداری
سازماندهی یک برنامه وفاداری موفق در باشگاه های ورزشی
مصطفی اروجی
برنامه وفاداری در باشگاه های ورزشی ابزاری کارآمد در جهت افزایش انگیزه اعضا و ایجاد ارتباطی عمیق است. به کمک این ابزار ویژه میتوان به اعضای وفادار و قدیمی باشگاه ثابت کرد که برای باشگاه مهم هستند و اعضای جدیدی را برای عضویت در باشگاه ترغیب کرد. بسیاری از برنامهها به این صورت کار میکنند که در ازای هرینهکرد از سوی اعضا و دریافت امتیاز، هدایایی برای آنها در نظر گرفته میشود. این هدایا و تخفیفها پیام روشنی را به اعضا منتقل میکند: «شما برای باشگاه مهم هستید.» در این مقاله به تشریح دلایل اهمیت استفاده از برنامه های وفاداری در باشگاه های ورزشی میپردازیم، طراحی یک برنامه وفاداری متناسب را بررسی میکنیم و توصیههایی برای آن دسته از باشگاه هایی که برای اولین بار به فکر ساخت چنین برنامه هایی افتادهاند، ارائه خواهیم کرد.
برنامه وفاداری
برنامه وفاداری عبارت است از اقدامات تشویقی در ازای وفاداری مشتری. در این دست از برنامهها اعضا در ازای حضور، مشارکت، دستیابی به اهداف مشخص ورزشی تعیینشده از سوی مربیان، صرف هزینه و موارد ابتکاری دیگر پاداش دریافت میکنند.
شرکتهای ارائهکننده خدمات مسافرت هوایی و کمپانیهای ارائهدهنده کارتهای اعتباری، سالهاست که برنامه های وفاداری موفقی را طراحی و به مرحله اجرا درآوردهاند. برنامه وفاداری در این صنایع و بسیاری از کسبوکارهای دیگر اغلب بر اساس جمعآوری امتیاز بنا شده است؛ در ازای هر دلار صرفشده از سوی مشتری، یک امتیاز مشخص به اعضا هدیه داده میشود و این امتیازها درنهایت برای خرید تخفیف، یا محصولات موجود در فروشگاه برند استفاده میشوند. همچنین در برخی موارد دستیابی به یک سقف امتیازی مشخص، مزایای خاصی را برای مشتریها به همراه خواهد داشت. در باشگاه های ورزشی هم میتوان مدل مشابهی را پیادهسازی کرد.
کسبوکارهای دیگر همچون فروش زیورآلات و خردهفروشیها هم برنامه های وفاداری خاص خود را دارند که اغلب با ارائه تخفیف برای خریدهای مجدد همراه است. بسیاری از برندهای حاضر در این گروه، به اعضا این امکان را میدهند که در ازای فعالیت در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تیکتاک و با گذاشتن کامنت یا پستهای مرتبط بتوانند امتیازات خود را افزایش دهند.
برنامه های وفاداری در یک باشگاه ورزشی بسیار مشابه برنامه های امتیازی در کسبوکارهای دیگر است، اما تمرکز در باشگاهها بر ارائه هدایای مرتبط با سلامتی و تندرستی است. همچنین اهداف در نظر گرفتهشده در باشگاهها به طور کلی با اهداف تعیینشده در گروههای دیگر متفاوت است. در باشگاه های ورزشی رسیدن به اهداف مشخصی همچون وزن متناسب یا رکوردهای مشخص، سبب دستیابی به هدایای ویژه خواهد شد. به زبان ساده، دلیل اصلی سازماندهی برنامه وفاداری در باشگاه های ورزشی، اعضای سالمتر هستند!
تحقیقات آماری نشان میدهند که حفظ یک مشتری، پنج برابر کمتر از به دست آوردن یک مشتری جدید برای برندها هزینه خواهد داشت. این آمار به ما گوشزد میکند که اعضا مهمترین سرمایه یک کسبوکار هستند. ایجاد برنامه وفاداری شاید زمانبر باشد، اما ارزشش را دارد.
برنامه وفاداری و باشگاه های ورزشی
هر برنامه وفاداری در یک باشگاه ورزشی باید امکانات مشخصی را به اعضای باشگاه ارائه کند که در ادامه با جزئیات شرح داده خواهد شد.
-
سیستم امتیازی
یک سیستم امتیازی سادهترین و موثرترین راه برای ثبت و رهگیری حضور، مشارکت، صرف هزینه و عادات اعضای باشگاه است. برای پیادهسازی یک سیستم امتیازی نیاز است تا تمام تراکنشها و فعالیتهای اعضا در یک سامانه ثبت شود و قابل پیگیری باشد. برای مثال، اعضا در هنگام ورود کارت عضویت خود را مقابل یک پردازنده دیجیتال قرار میدهند و از این طریق با ورود به باشگاه، امتیاز مشخصی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
خبر خوب این است که برنامه وفاداری بر مبنای امتیازهای دریافتشده بسیار سرراست است. نکته بسیار مهم اما امکان دسترسی اعضا به رابط کاربری است. اعضای باشگاه باید بتوانند امتیازهای خود را مشاهده کنند و از سوی دیگر در مورد هدایا و تخفیفهایی که میتوانند به دست آورند، آگاه باشند. این آگاهی میتواند از طریق یک اپلیکیشن موبایل یا وبسایت رخ دهد.
حضور در کلاسهای گروهی فیتنس، دورههای خصوصی، خرید اقلام ورزشی یا خوراکی، نوشتن یک کامنت در پستهای باشگاه یا دستیابی به اهداف مشخص ورزشی و سلامتی، ازجمله مواردی هستند که میتوانند به جمعآوری امتیاز از سوی اعضا کمک کنند.
اگر یک اتوماسیون اداری در باشگاه وجود ندارد، میتوان از روش قدیمی پانچ کردن کارت یا مهر زدن روی برگه استفاده کرد. در صورتی که کارت عضویت مثلا 10 بار پانچ شده باشد، اعضا پاداش یا تخفیف دریافت خواهند کرد. برای مثال، اگر اعضا 20 حضور را در یک دوره یوگا به ثبت برسانند، یک تیشرت، یا یک کلاس رایگان به عنوان هدیه دریافت خواهند کرد.
پاداش تمدید
یکی از مهمترین دغدغههای باشگاه ورزشی تمدید دوره از سوی اعضا و مشتریان است. از اینرو، هر برنامه وفاداری در باشگاه ورزشی باید مشوقهای مشخصی را برای تمدید دوره از سوی اعضا در نظر بگیرد. این روشی بسیار کارا برای حفظ مشتریهایی است که بهسختی جذب باشگاه شدهاند. بدیهی است که پاداش تمدید برای دورههای یک ساله، شش ماهه یا کوتاه مدت با یکدیگر برابر نخواهد بود، تا اعضا برای تمدید طولانیمدت انگیزه بیشتری داشته باشند.
چالشهای ورزشی
چالشهای ورزشی به منظور تهییج اعضا برای دستیابی به اهداف مشخصشده از سوی مربیان ورزشی تعبیه میشوند. این چالشها اعضا را تشویق میکند تا به اهداف خود برسند و در عوض هدیه دریافت کنند. دریافت هدیه در ازای سلامتی، به اعضا این پیام را منتقل میکند که سلامتی آنها برای باشگاه اهمیت دارد. این پیام روابط اعضا و باشگاه را به سطح دیگری خواهد برد و به آن عمق بیشتری میبخشد.
اقتصاد باشگاه و برنامه وفاداری
مشتریان هر کسبوکاری علاقه دارند تا در صورت مراجعه یا خرید مکرر، رفتار با آنها متفاوت از افراد دیگر باشد. یکی از مهمترین جنبههای ساخت یک برنامه وفاداری، بررسی بار مالی برنامه نسبت به فایده آن است. بسیار مهم است که برنامه وفاداری طراحیشده سبب افزایش سود مالی باشگاه شده و در عین حال سبب انگیزش اعضا شود. یک برنامه وفاداری نباید بار مالی سنگینی را متوجه باشگاه کند و نباید استفاده از آن برای اعضا پیچیده باشد. نباید فراموش کنیم که برنامه های وفاداری برای افزایش درآمد شرکتها و کسبوکارها پیادهسازی میشوند و نه افزایش صف رضایت خاطر مشتریان و اعضا. این نگاه غلط میتواند نتایج فاجعهباری را برای هر کسبوکاری به همراه داشته باشد.
حق عضویت
یکی از مهمترین تصمیمهایی که در طراحی و پیادهسازی یک برنامه وفاداری باید گرفته شود، تصمیم برای گرفتن حق عضویت در برنامه وفاداری است. دریافت حق عضویت دارای مزایا و معایبی است که پیش از دریافت وجه باید بهخوبی بررسی شوند. دریافت حق عضویت، احتمال تمدید عضویت و وفاداری اعضا را بهخوبی افزایش میدهد، اما نباید فراموش کرد که در ازای پرداخت این مبلغ، اعضا انتظار دارند خدمات و هدایای ویژهتری را دریافت کنند. از همین رو پیش از تصمیم گیری، تمام جزئیات طرح و توان مالی باشگاه باید با وسواس تمام بررسی شود. در صورتی که فرصتی برای این بررسی و واکاوی وجود ندارد، بهتر است برنامه های ساده و رایگان با هدایای ارزانتر مدنظر قرار بگیرد.
تحقیقات میدانی
پیش از طراحی برنامه، باید تحقیقات و بررسیهای میدانی در جهت شناخت برنامه های پیادهشده از سوی رقبا صورت بگیرد. از این طریق میتوان نقاط ضعف و قوت برنامه باشگاه های رقیب را بررسی کرد و برنامهای پیشنهاد داد که نسبت به برنامه آنها از مزیت رقابتی برخوردار باشد.
همچنین بهتر است زمان رسیدن به امتیازهای مشخص برای دریافت تخفیف یا هدیه بررسی شود. این زمان نباید بیش از طول یک یا دو دوره باشد. از همین رو میتوان در آغاز یک برنامه آزمایشی را پیادهسازی کرد و درنهایت به سراغ برنامه اصلی رفت.
هوشمندی در طراحی هدایا
باشگاهها میتوانند هدایایی همچون شرکت در دورههای متفاوت، یا کار با یک مربی شاخص را به صورت رایگان برای اعضای وفادار خود در نظر بگیرند. اگر اعضا با امکانات دیگر مجموعه آشنا شوند، احتمال ثبتنام در دورههای جدید به طور چشمگیری زیاد میشود و این امر پویایی مجموعه را افزایش میدهد. از سوی دیگر، هدایای ورزشی مانند قمقمه یا زیرانداز، انگیزه اعضا را برای ادامه راه و رسیدن به هدف بالا میبرد.
آموزش نیروها
نیروهای یک باشگاه به صورت روزانه با اعضا و مشتریها در تماس هستند و از همین رو باید در رابطه با هر گونه برنامه وفاداری بهخوبی آموزش ببینند. نیروهای باشگاه باید جزئیات برنامه وفاداری را بهخوبی بدانند و در صورتی که اعضا سوالی در این رابطه داشته باشند، بتوانند به آن پاسخ دهند. از سوی دیگر، کارمندان یک مجموعه باید توانایی اقناع اعضا برای عضویت در این برنامه را داشته باشند. برای نمونه، تشریح جزئیات برنامه وفاداری برای تازهواردها، به آنها نشان میدهد که جزئی از خانواده باشگاه هستند.
حرف آخر
برنامه وفاداری یک طرح برد- برد برای باشگاه و اعضا به شمار میرود، مشروط به اینکه پیش از هر گونه تصمیم گیری بررسی، برنامه ریزی و آماده سازی مناسب از سوی باشگاه صورت گیرد. از همین رو میتوان از نظرات اعضا، نیروهای مجموعه و برنامه های وفاداری دیگر مجموعه ها بهره برد. تغییرات جزئی در برنامه پس از اجرا، تا جایی که سبب بهبود شرایط شود، پذیرفتنی است.
https://www.exercise.com/learn/rewards-program-for-gym-members/