مطالعه موردی چند برنامه وفاداری در صنعت خودرو

مطالعه موردی چند برنامه وفاداری در صنعت خودرو

هدی رضایی

 

سال 2020 نقطه عطفی برای صنعت خودرو بود. خودروسازان، نمایندگی‌ها، تعمیرگاه‌ها و حتی خدمات اشتراک خودروهای سواری در موقعیتی قرار گرفتند که مجبور شدند اقدامات جدیدی ارائه کنند تا نه‌تنها از رقبا جلوتر بزنند، بلکه هم‌چنان در دوران کرونا سرپا بمانند. برنامه‌های وفاداری خودرو یکی از این راه‌حل‌ها هستند؛ اگرچه قبلا آن‌ها را برای این کار مناسب نمی‌دانستند، اما سیستم‌های پاداش نسل جدید اکنون قادر به ایجاد مزیت رقابتی برای چنین شرکت‌هایی هستند.

تعریف برنامه وفاداری در صنعت خودرو

برنامه‌های وفاداری خودرو ابزارهای منحصربه‌فردی برای حفظ مشتری هستند که برای شرکت‌های صنعت خودرو، ازجمله تولیدکنندگان خودرو، نمایندگی‌های شخص ثالث و خدمات کرایه خودرو طراحی شده‌اند.

چه در مورد برنامه‌های وفاداری سازندگان و تولیدکنندگان خودرو، برنامه‌های وفاداری نمایندگی‌های خودرو، یا برنامه‌های وفاداری شرکت‌های کرایه خودرو، هدف اصلی به طور کلی افزایش ارزش طول عمر مشتری برای شرکت است. انواع مختلفی از برنامه‌های وفاداری خودرو را می‌توان برای پیشبرد  KPIهای فردی یک برند خاص، مانند افزایش شخصی‌سازی، افزایش آگاهی از برند، افزایش حضور در رسانه‌های اجتماعی و… تنظیم کرد.

انواع برنامه وفاداری در حوزه خودروسازی

در این‌جا چند نمونه از نحوه شکل‌گیری یک برنامه وفاداری در صنعت خودرو آورده شده است:

  • برنامه وفاداری مبتنی بر تعهد: در این برنامه اعضا برای خرید خودرو تخفیف دریافت می‌کنند، اما در ازای آن، متعهد می‌شوند از خدمات و شبکه شرکت، نصب و استفاده از هر گونه اپلیکیشن مورد نیاز و هم‌چنین فعال‌سازی و استفاده از فناوری خودروی متصل برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها استفاده کنند.
  • برنامه وفاداری مبتنی بر عضویت: هدف در این‌جا پرورش مشتریان از طریق محتوای انحصاری اعضا، مانند پیشنهادات انحصاری و خدمات اولویت‌دار است. هر کسی می‌تواند به این برنامه بپیوندد. اما هیچ تخفیفی برای اعضا وجود ندارد، زیرا هدف این است که مطمئن شوید نام برند در هنگام خرید یا استفاده از خدمات، اولین چیزی است که در ذهن مشتریان قرار می‌گیرد.
  • برنامه وفاداری B2B برای شرکا: این نوع برنامه وفاداری خودرو به جای مشتریان، مزایا و پاداش‌های ویژه‌ای را برای شرکا، تامین‌کنندگان و پیمان‌کاران فرعی به منظور افزایش عملکرد این شرکت‌ها و تقویت روابط در داخل شبکه ارائه می‌دهد.
  • برنامه وفاداری برای خدمات کمکی: برنامه‌ای مبتنی بر ائتلاف که اجاره، به‌اشتراک‌گذاری خودرو، اجزای فروشی خودرو، تعمیر خودرو و سایر خدمات تکمیلی را پوشش می‌دهد و به مشتریان امکان می‌دهد از یک برند امتیاز کسب کنند و سپس آن را برای پاداش با برند دیگر بازخرید کنند.

چند نمونه برنامه وفاداری موفق صنعت خودروسازی

در این‌جا لیستی از برنامه‌های وفاداری موفق خودروسازها ارائه می‌شود.

برنامه وفاداری شرکت فورد موتور: FordPass

شرکت خودروسازی چندملیتی آمریکایی فورد از همان ابتدا پیش‌رو در این صنعت بوده است. فورد که یک شرکت نوآور است، یک برنامه وفاداری مبتنی بر اپلیکیشن را برای پاداش دادن به رانندگان وفادار به طرق مختلف معرفی کرده است.

  • مشتریان می‌توانند با خرج کردن پول در فورد امتیاز کسب کنند و آن را برای تخفیف در نمایندگی‌های شرکت استفاده کنند.
  • با کسب 42000 می‌توان به امتیاز بیشتر، تعمیر و نگه‌داری رایگان دسترسی داشت.
  • با استفاده از برنامه FordPass، رانندگان می‌توانند به صورت 24/7 کمک جاده‌ای درخواست کنند.
  • اعضای برنامه وفاداری می‌توانند دسترسی زودهنگام به ایونت و رویدادهای جدید پیدا کنند.
  • اعضا می‌توانند از این برنامه برای اتصال به ماشین خود و کنترل آن استفاده کنند، به عنوان مثال، از راه دور برای روشن کردن آن برنامه‌ریزی کنند.

برنامه وفاداری Inside Edge شرکت BMW

شرکت بی‌ام دبلیو در بریتانیا وارد حوزه برنامه‌های وفاداری خودرو شد، زیرا می‌خواست مستقیما با رانندگان شرکت ارتباط برقرار کند.  Inside Edge  یک برنامه وفاداری امتیازی بدون مرحله و پاداشی است که در آن اعضا به تمام مزایای موجود دسترسی فوری دارند.

  • دارندگان خودروهای بی‌ام دبلیو می‌توانند با ارائه شماره پلاک خود در این برنامه ثبت‌نام کنند که از سوی سیستم تایید می‌شود.
  • دو نوع پاداش وجود دارد؛ هدایای قابل مطالبه، مانند فیلم و قرعه‌کشی جوایز.
  • برای دریافت جوایز خاص، اعضا باید یک نظرسنجی کوتاه و پنج سوالی را پر کنند تا شرکت بتواند درباره عادات و ترجیحات رانندگی اعضا اطلاعات بیشتری کسب کند.

برنامه وفاداری Enterprise Plus شرکت Enterprise

شرکتEnterprise   که در سال 1957 تاسیس شد، یک سرویس اجاره اتومبیل است که در بیش از 8000 نقطه در سراسر دنیا در دسترس مشتریان است. این شرکت یک برنامه وفاداری مشتری‌محور را اجرا می‌کند که مکانیسم‌های کسب درآمد و خرج کردن آن را با یک سیستم سطح‌بندی ترکیب می‌کند.

  • خرج کردن یک دلار برابر با یک امتیاز است که می‌توان از آن برای کاهش قیمت کرایه اتومبیل در آینده استفاده کرد. (یا به طور کلی یک سواری رایگان دریافت کرد.)
  • امتیازها هر سه سال یک بار منقضی می‌شوند که با یک کرایه مجدد واجد شرایط قابل تمدید است.
  • در مجموع چهار طبقه وجود دارد که برای دست‌یابی به هر کدام نیاز به تعداد مشخصی کرایه خودرو است.
  • مزایای سطحی شامل نرخ تبدیل امتیاز بالاتر و به‌روزرسانی رایگان خودرو است.

برنامه وفاداری شرکت ولوو

شرکت خودروسازی سوئدی ولوو یک برنامه وفاداری نسبتا منحصربه‌فرد را در منطقه امارات راه‌اندازی کرد که مزایایی را برای قطعات و نیروی کار بر اساس سن خودرو ارائه می‌دهد. هر چه ماشین قدیمی‌تر باشد، پاداش بهتری دریافت می‌کند.

  • در مجموع بر اساس سن وسیله نقلیه چهار «سطح» وجود دارد که در آن سن خودرو 0-2، 3، 4 و 6 سال است.
  • اعضا تا 35 درصد تخفیف برای قطعات و تا 30 درصد تخفیف برای کار دریافت می‌کنند.
  • از دیگر مزایای آن می‌توان به بررسی و نگه‌داری رایگان خودرو به ازای 15 امتیاز، تخفیف روی خودروی جدید و تعمیر رایگان خودرو اشاره کرد.

نیسان و برنامه پاداش One to One Rewards

شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان در سرتاسر جهان نمایندگی دارد و برای این‌که این تجربه برای مشتریان لذت‌بخش‌تر شود، این شرکت برنامه وفاداری ویژه‌ای را راه‌اندازی کرد.

 

  • مشتریان با صرف پول برای وسایل نقلیه، قطعات و خدمات امتیاز کسب می‌کنند.
  • خرید وسیله نقلیه 250 دلار تخفیف برای خرید بعدی خودرو فراهم می‌کند.
  • اعضای ثبت‌نام‌شده در برنامه وفاداری نیسان واجد شرایط دریافت کارت وفاداری فیزیکی هستند.

سوبارو: مزایای مالکیت

سوبارو آمریکا (بخش آمریکایی سازنده خودرو ژاپنی) به همه رانندگان طیف وسیعی از مزایا را ارائه می‌دهد که شرایط دریافت آن را دارند. این یک «برنامه وفاداری سوبارو» اختصاصی نیست، بلکه مجموعه‌ای از امتیازات است، مانند تخفیف در بیمه و اشتراک فناوری، مجلات سبک زندگی رایگان و دعوت به رویدادهای جشنواره.

  • برای لذت بردن از این امتیازات، باید مالک قانونی یک خودروی سوبارو باشید.
  • شما هم‌چنان باید برای هر مزیت به صورت جداگانه درخواست دهید، یا از روش ترجیحی ارائه‌دهنده خدمات استفاده کنید، زیرا هیچ تجربه واحدی برای مالکین وجود ندارد.
  • فهرست امتیازات در طول سال تغییر می‌کند و این به رانندگان انگیزه می‌دهد تا مرتب سایت این خودروساز را برای دریافت امتیاز بیشتر بررسی کنند.

برنامه وفاداری امتیازی  Europcar

در دنیای بهترین برنامه‌های وفاداری شرکت‌های اجاره خودرو، سیستم پاداش Europecar نیز سزاوار معرفی و جایگاهی ویژه است. این شرکت دارای یک برنامه به سبک ترکیبی است، با مزایای دائمی در دسترس برای همه افرادی که به آن ملحق می‌شوند، همراه با یک سیستم چندلایه برای تعامل طولانی‌مدت.

  • همه اعضای واجد شرایط 10 درصد تخفیف از نرخ عمومی کرایه ماشین یا ون برای بیش از سه روز هستند.
  • اعضا پس از سه کرایه، یک کرایه رایگان آخر هفته کسب می‌کنند. اعضا از خدمات اولویت‌دار و ارتقا به دسته دریافت کرایه رایگان خودرو برخوردار می‌شوند.
  • اعضای رده بالا می‌توانند ارتقای رایگان خودرو را دو برابر کنند و یک سال عضویت Priority Pass برای سالن‌های فرودگاه دریافت کنند.

هیچ محدودیتی در مسیر موفقیت وجود ندارد

برنامه‌های وفاداری خودرو فرصت‌های زیادی را برای سوق دادن برند شما به سمت موفقیت با تقویت وفاداری واقعی مشتری فراهم می‌کنند. برنامه‌های وفاداری در ترندهای آینده صنعت به شما کمک می‌کند در دنیای برنامه‌های وفاداری نسل بعد حرکت کنید.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *