معرفی کتاب سمت مشتری – ماهنامه شماره ۱۴

کتاب باشگاه مشتریان

راهنمای راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه

نویسنده: علی خاکزادی

ناشر صوتی: گروه مشاوران توسعه بازار آوید

آیا در باشگاه مشتریان فروشگاه یا سازمان خدماتی خاصی شرکت کرده‌اید؟ اگر مدیر فست‌فود نزدیک‌ منزل یا محل کار شما بعد از این‌که پنج پیتزا از او خریدید، یکی برایتان هدیه می‌فرستاد، اگر شماره و اطلاعات‌ خود را در بوتیک‌ یا فروشگاهی درج کرده‌اید تا روزهای حراج محصولاتشان را به شما اطلاع‌رسانی کنند، اگر روی سرویس اینترنت خود مودم بی‌سیم یا ترافیک هدیه می‌گیرید و بسیاری مثال‌های دیگر، جواب پرسش ما مثبت است. اگر اطراف خود را بنگرید، افراد کمی را پیدا می‌کنید که عضو یکی از انواع باشگاه‌های مشتریان نباشد. ولی چرا همه‌ دارندگان کسب‌و‌کارها، از بزرگ تا کوچک، به‌ دنبال راه‌اندازی چنین باشگاه‌هایی هستند؟ روشن است؛ برای افزایش فروش. بنای باشگاه‌های مشتریان بر این عقیده است که به نوعی مشتریان را به خرید دوباره از آن کسب‌وکار تشویق کنند.

 

 

 کتاب مشتری‌مداری و تاثیرات مشتری‌یابی

نویسندگان: حمیدرضا کریمی، پژمان چراغی، هایده عبدلی

ناشر: انتشارات فرزانگان دانشگاه

کتاب «مشتری‌مداری و تاثیرات مشتری‌یابی» نوشته‌ حمیدرضا کریمی، پژمان چراغی و هایده عبدلی، به بررسی نقش شناخت نیازهای مشتریان در مدیریت بهتر کسب‌وکار می‌پردازد. این اثر در ابتدا نقش و تاثیر فرهنگی را در رشد استراتژی‌های بازاریابی بررسی می‌کند. بعد از تعریف و تعیین فرهنگ، ارزش‌های اساسی فرهنگی مصرف‌کنندگان آمریکایی مشخص می‌شود. هم‌چنین مسئله‌ تغییر فرهنگی و تاثیر آن بر رفتار مشتری بررسی می‌گردد. درنهایت درباره‌ رفتار مشتریان دارای دو فرهنگ در برابر بازاریابی بین‌المللی بحث می‌شود.

فرهنگ شامل اجزای مادی و غیرمادی است. فرهنگ غیرمادی شامل لغاتی می‌شود که مردم استفاده می‌کنند و نیز شامل عقاید و عادات و سنت‌هایی است که همگی آن را دارند. فرهنگ مادی شامل تمام مواد فیزیکی می‌گردد که تغییر کرده‌اند و از سوی مردم به عنوان ابزار، ماشین، جاده و مزارع استفاده می‌شوند. در یک محیط بازاری و در متن رفتار مشتری، ساخته‌های فرهنگ مادی شامل تمام محصولات و خدماتی می‌شود که تولید و مصرف می‌شوند؛ مانند موسسات بازاریابی، سوپرمارکت‌ها و… فرهنگ غیرمادی شامل روشی است که در آن مشتری در سوپرمارکت‌ها محصولات جدیدتر و بهتر را می‌خرد. اهمیت فرهنگ در فهم رفتار بشری این است که فهم شما را در مورد این مسئله زیاد می‌کند که مردم چیزی بیشتر از شیمی‌دان، فیزیک‌دان و زیست‌شناس هستند. اگرچه تمام مشتریان از لحاظ بیولوژیکی مشابه‌اند، عقاید و جهان بین آن‌ها ارزش‌های آن و عملکرد آن‌ها در محیط‌های فرهنگی‌شان متفاوت است.

 

 

 

 

کتاب مشتری

نویسنده: محمدحسن جیگاره

ناشر: انتشارات نظری

کتاب «مشتری» حاصل تجربیات مستقیم محمدحسن جیگاره با همراهی گروهی از کسبه باتجربه‌ای است که عمری را در پیچ‌وخم‌های بازار گذرانده و گنجینه ارزشمند تجربه را در ذهن جمع‌آوری کرده‌اند و امید دارند تا شاید بتوانند آن را به نسل‌های بعد از خود انتقال دهند.

در این کتاب سعی بر آن بوده است که همه مطالب به صورت کاربردی از دید یک فروشنده بازبینی و دسته‌بندی گردد و همانند کتب دانشگاهی به دنبال تقسیمات ریز و تئوری محض نباشد. در عین حال، مطالب به گونه‌ای طبقه‌بندی گردیده که با علم روز منافات ندارد و به عبارتی، علم با تجربه درهم آمیخته شده است تا بتواند با زبانی بسیار ساده و کاربردی برای خوانندگانش تبیین شود. بنابراین اشخاصی که می‌خواهند مسیر فروشندگی را پیشه خود سازند، می‌توانند به‌راحتی هدف خود را، اعم از کسب درآمد، انتخاب نوع مشتریان و آگاهی‌های مورد نیاز درجهت توسعه فعالیت‌هایشان، در این کتاب جست‌وجو کنند تا دچار صدمات کمتری در زمینه‌های اقتصادی شوند.

 

 

 

 

کتاب مباحث پیشرفته در مشتری مداری

نویسنده: آیدین رشیدی، الهه جدیدی

ناشر: انتشارات پشتیبان

کتاب مباحث پیشرفته در مشتری مداری نوشتۀ آیدین رشیدی و الهه جدیدی، به منظور بالا بردن سطح شناخت و آگاهی از معنای واقعی مشتری مداری و اصول مدیریت آن به رشته تحریر درآمده است.

بقای هر سازمان ایجاب می‌کند تلاشی جدی برای پیشی گرفتن از رقیبان در افزایش سهم بازار تولیدات یا عرضه خدمات، سرلوحه برنامه‌های سازمان قرار گیرد و بهترین اقدام برای رسیدن به این مسئله مهم، مشتری‌ مداری است. مشتری به‌ عنوان کسی که حیات کسب‌وکار ما به او وابسته است، مهم‌ترین سرمایه سازمان به شمار می‌رود و امروزه حفظ و افزودن به این سرمایه اولویت اصلی سازمان‌های پیشرو در بازار است. امروزه در دنیای کسب‌وکار رقابت به سرعت در حال گسترش است. این رقابت تبدیل به جنگی بر سر کیفیت و مشتری شده است. در این جنگ قواعد بازی نیز روز به روز در حال تغییر است. مشتریان هر روز نسبت به گذشته داناتر شده و انتظارات آن‌ها به شدت در حال افزایش است. کوچک‌ترین غفلتی منجر به نارضایتی مشتری، قطع ارتباط او با ما و جذب او توسط رقیبان می‌شود و این در واقع شکستی بزرگ برای کسب‌وکار ماست و تداوم این شکست‌ها منجر به مغلوب شدن در جنگ و مرگ کسب‌وکار ما خواهد شد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *