نمونه هایی موفق از برنامه های وفاداری در موسسات مالی و بانکها
خدمت یا امتیاز؟ مسئله این است
مصطفی اروجی
برنامههای وفاداری مجموعهای از استراتژیهای بازاریابی هستند که پیشتر آزموده شده و نتایج مثبتی را ارائه کردهاند. هدف اصلی این برنامه، حفظ مشتری و افزایش رضایت آنها از خدمات ارائهشده از سوی سازمان است. برنامههای وفاداری در بانکها سابقهای دور و دراز دارند و البته نرخ تغییر در این برنامهها چشمگیر بوده است. برنامههایی که امروزه در بانکها به کار گرفته میشوند، با تاکتیکهای به کار گرفتهشده در دهه پیشین، تفاوت چشمگیری دارند. مشتریهای امروز، کاربران آنلاینِ همیشه فعال در شبکههای اجتماعی هستند که در چشم بههمزدنی خدمات موسسات مختلف را مقایسه و اغلب ارزانترین آنها را انتخاب میکنند. بنابراین، ارائه مشوقها در قالب استراتژیهای وفاداری مشتری، بخش مهمی از برنامههای بازاریابی بانکها را تشکیل میدهند؛ تلاش برای حفظ مشتری به جای هزینه برای به دست آوردن اعضای جدید. در این فرصت، نمونههایی از موفقترین برنامههای وفاداری اجراشده در موسسات مالی جهانی به جهت بررسی و مقایسه ارائه شده است.
-
سیتیبانک- مرسی سیتی!
سیتیبانک یک موسسه مالی چندملیتی است که در زمینه سرمایهگذاری و ارائه خدمات مالی فعال است. ساختمان مرکزی سیتیبانک در نیویورک واقع شده، اما خدمات مالی در سراسر جهان ارائه میشود. برنامههای وفاداری ارائهشده از سوی سیتیبانک، بیتردید نشانگر ظرفیتهای بینظیر برنامههای وفاداری در بخش خدمات مالی است. شاید بتوان گفت که کاملترین برنامه وفاداری موجود در موسسات مالی به سیتیبانک تعلق دارد. اجزای اصلی این برنامه عبارتاند از:
- برای ثبتنام در برنامه وفاداری، نیاز به کارت اعتباری سیتیبانک دارید. پس از افتتاح حساب و دریافت کارت اعتباری، به ازای هر یک دلار خرید از کارت، یک امتیاز برای اعضا ثبت میشود.
- مشتریها میتوانند به ازای پرداخت هر 25 دلار، 1000 امتیاز دریافت کنند.
- امتیازهای جمعآوریشده را میتوان به حسابهای دیگر یا حتی به غیر انتقال داد.
- این امتیازها را میتوان برای خرید هدایایی همچون کارتهای هدیه، کمک هزینه سفر، دریافت وام، هدایای نقدی، پرداخت وام های دانشجویی، یا حتی کمک به خیریهها استفاده کرد.
هر 10 هزار امتیاز بهدستآمده در این برنامه برابر با 100 دلار کارت هدیه یا پرداخت قسط تسهیلات است. امتیازهای بهدستآمده در این برنامه را میتوان در آمازون، پیپَل یا اکسپدیا هم هزینه کرد. امکان هزینهکرد امتیازها در خرید آنلاین سبب شده است تا مشتریها برای به دست آوردن بیشترین امتیازها تلاش کنند. هر امتیاز بهدستآمده در این طرح، در هنگام خرید از آمازون یا پیپَل ارزشی برابر با 0.8 سنت دارد.
برای خرید کارت هدیه، شما باید حداقل 2500 امتیاز دریافت کرده باشید و هر امتیاز برابر با یک سنت است. این کارتهای هدیه را میتوان در رستورانها، مراکز خرید و… استفاده کرد. همچنین اگر مشتریها بخواهند از این امتیازها برای بازپرداخت قسطهای خود بهره ببرند، نسبت تبدیل امتیازها به دلار مشابه شرایط خرید کارت هدیه خواهد بود.
-
آمریکا بانک- هدایای ترجیحی
آمریکا بانک (Bank of America) مانند سیتیبانک در زمینه خدمات مالی و سرمایهگذاری فعالیت میکند و مقر اصلی آن در شهر شارلوت آمریکاست. شُعب این بانک در کشورهای اروپایی و آسیایی پراکنده است. در این بانک برنامه وفاداری بر اساس یک سیستم پلکانی (tiered program) بنا شده و از اینرو از برنامه سیتیبانک بهکلی متفاوت است. در این سیستم اعضا با گذر از هر مرحله امکانات جدیدی را دریافت میکنند.
- مشتریهای طلایی نرخ سودی متفاوت از دیگران دریافت میکنند. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی آمریکا بانک، افراد صاحب کارت طلایی، تا 10 درصد سود بیشتر به ازای سپردههای خود دریافت خواهند کرد. همچنین 25 درصد پرداخت اضافی در تسهیلات، اولویت در دریافت خدمات، کاهش نرخ بازپرداخت تسهیلات و خدمات بانکی رایگان از دیگر سرویسهای ارائهشده به مشتریهای طلایی به حساب میآید.
- اگر شما سپردهای بیش از 50000 دلار داشته باشید، کارت پلاتینیوم دریافت خواهید کرد. در این سطح، 12 تراکنش مالی ATM در سال به صورت رایگان به اعضا ارائه میشود. همچنین اعضای گروه پلاتینیوم میتوانند تجارت ETF و خرید و فروش رایگان سهام داشته باشند.
- مشتریهایی که بیش از 100 هزار دلار سپرده داشته باشند، کارت پلاتینیوم افتخاری دریافت میکنند. تراکنشهای ATM اعضای این گروه به طور کلی رایگان است و البته پیشنهادهای بهتری را نسبت به گروه قبل دریافت میکنند.
-
ولز فارگو (Wells Fargo)
مقر اصلی این موسسه آمریکایی و چندملیتی در سانفرانسیسکو واقع شده است. با در نظر گرفتن سهم بازار، این بانک چهارمین بانک بزرگ جهان به شمار میرود. برنامه وفاداری این بانک، یکی از کاملترین و البته پیچیدهترین برنامههای به کار گرفتهشده در موسسات مالی است.
- به ازای میزان خرید مستقیم از حساب یا استفاده از کارتهای اعتباری، مشتریها میتوانند هدایای ویژهای را دریافت کنند.
- هر کارت اعتباری و هر نوع حسابی، سیستم پاداشی متفاوت و منحصربهفرد دارد.
- چهار نوع هدیه در این برنامه تعریف شده است؛ کالا، کارت هدیه، خدمات مسافرتی و مزایدههای آنلاین
- مشتریها میتوانند امتیازها را به غیر منتقل یا آن را به سازمان صلیب سرخ اهدا کنند.
ارائه کارتهای مختلف با پاداشهای متنوع، مانند یک شمشیر دولبه است. از یک سو، مشتریها آزادی عمل فراوانی در هنگام افتتاح حساب و کسب امتیاز دارند، اما در این سیستم محدودیتهایی از نظر انتخاب پاداش برای هر کارت وجود دارد که ممکن است به مذاق همه خوش نیاید.
-
کردیت سوییس- فروشگاه هدایا
مدیریت مالی جهانی، سرمایهگذاری و خدمات مالی ازجمله فعالیتهای کردیت سوییس است. برنامه وفاداری این بانک به لحاظ کسب امتیاز، از دیگر برنامهها متفاوت است. در این برنامه، کسب امتیاز از سوی مشتری به بسته خدماتی خریداریشده بستگی دارد.
- برای هر خرید از کارت اعتباری، امتیازی به مشتری اهدا خواهد شد.
- اگر بسته گرانقیمتتری انتخاب کرده باشید، امتیاز بالاتری دریافت خواهید کرد.
- با ارتقای سیستم، تنوع هدایای پیشنهادی به مشتریها، گسترش پیدا خواهد کرد.
علاوه بر موارد فوق، این بانک طرحهایی را برای جذب افراد خارج از چرخه خرید در نظر گرفته است. مشتریهای جدید هنگام افتتاح حساب امتیازهای جایزه دریافت خواهند کرد. همچنین با عضویت در خبرنامه بانک، اعضا 1000 امتیاز پاداش خواهند گرفت.
-
بارکِلِیز (Barclays)- جوایز آبی
این بانک چندملیتی بریتانیایی یک برنامه وفاداری خاص با تمرکز بر پیشنهاد بازپرداخت نقدی طراحی کرده است. اما در ازای این برنامه، شما باید هزینه عضویت پرداخت کرده و ماهانه سپردهگذاری کنید.
- 10 درصد بازپرداخت به کیف پول هدیه برای خرید از 150 فروشگاه خردهفروشی، از ویژگیهای اصلی این طرح است.
- با پرداخت دیون، خرید بیمه، پرداخت قسط تسهیلات و بیمه عمر مشتریها مشمول این بازپرداخت خواهند شد.
- عضویت در این طرح، چهار یورو هزینه روی دست اعضا خواهد گذاشت و همچنین مشتریها باید ماهانه 800 یورو به حساب خود واریز کنند.
با عضویت در طرح جوایز آبی، علاوه بر بازپرداختهای یادشده، اعضا نرخ بهره بیشتری را برای سپردههای خود دریافت خواهند کرد.
-
بانک ICBC
این بانک چینی، یک برنامه پاداش بسیار ساده با تمرکز بر جوایز مربوط به سفر در نظر گرفته است. نکته مهمی که در مورد برنامه وفاداری این بانک وجود دارد، قرارداد مستقیم این بانک با بسیاری از آژانسهای مسافرتی در سراسر جهان است.
- به ازای خرید هر یک یوآن از کارت، مشتریها یک امتیاز دریافت خواهند کرد.
- از این امتیازها میتوان برای دریافت تخفیفهای نقدی، کوپن و دریافت خدمات متنوع از ایرلاینها بهره برد.
- امتیازهای بهدستآمده برای مدت یک سال معتبر خواهند بود.
از معایب این بانک، ضرورت ارسال فرمهای پرشده از طریق پست و به صورت فیزیکی است. بدون تردید، یک پلتفرم دیجیتال، تجربه بهتری را برای مشتریها فراهم خواهد آورد.
-
زیونس بانک (Zions Bank)– تنها برای الف هزینه میکنیم
برنامه وفاداری زیونس بانک، تنها برای دانشآموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان ارائه شده و از این جهت در جهان منحصربهفرد است. در این برنامه، دانشآموزان به ازای هر نمره الف، مقادیری را به عنوان سپرده در حساب خود دریافت خواهند کرد.
- برای عضویت در این طرح، دانشآموزان باید آخرین ریزنمرات خود را به بانک ارائه دهند.
- به ازای هر نمره الف، یک دلار به حساب سپرده آنها واریز خواهد شد.
- با ارتقای حساب، دانشآموزان میتوانند در قرعهکشی کمکهزینه تحصیل در بهترین دانشگاهها شرکت کنند.
همانطور که در برنامههای ارائهشده دیده شد، بانکها استراتژیهای متفاوتی را با توجه به فرهنگ و جامعه هدف مورد نظر انتخاب میکنند. با یک ذهنیت درست و استفاده از فناوریهای متناسب، پیشرفت در خدمات دیجیتال و ارائه تصویری متمایز از سازمان کار دشواری نخواهد بود. در دنیای بانکداری امروز، برنامه های وفاداری دیگر نه یک امتیاز، که یک خدمت به شمار میآیند.