نگاهی به برنامه های وفاداری در صنعت پوشاک

نگاهی به برنامه های وفاداری در صنعت پوشاک

گزارشی از آرین طاهری

 

 

اهمیت برنامه های وفاداری در صنعت پوشاک برندهای پوشاک و خرده فروشی های این صنعت علاوه بر تولید مجموعه یا کالکشن های فصلی خود، به منظور جلب توجه مصرف کنندگان و افزایش فروش و ارتقای مشتری، می بایست پیشنهادات و خدمات مهیجی ارائه دهند. یکی از روشهای رایج تقویت فروش و ایجاد ارتباط با مشتری، استفاده از برنامه های وفاداری یا سیستم پاداش در خرده فروشی های پوشاک است.
این برنامه ها باید فراتر از ارائه امتیاز و پاداش خرید باشند. برنام ههای وفاداری همیشه یک مکانیسم قوی برای جذب مشتری بوده اند، از خطوط هوایی گرفته تا فروشگاه های مواد غذایی، هر صنعتی که ببینید، از این روش برای بازگشت مجدد مخاطب استفاده کرده اند. پیش از این برنام ههای وفاداری از سوی برندها و خرده فروشان بزرگ اجرا می شد، اما امروزه حتی مشاغل کوچک و محلی، بوتیک ها و فروشگاه های آن لاین نیز این روند را دنبال میکنند. مشتریان امروزی یک کیف پول پر از کارت های وفاداری و کار تهای عضویت متعلق به برندها و خرده فروشان پوشاک مختلف دارند. این به اندازه کافی اثبات م یکند که برنامه های وفاداری به کار م یآیند و چنین طرح هایی موجب می شوند مشتریان، چه از نظر فیزیکی و چه به صورت آن لاین، دوباره به فروشگاه برگردند. مطابق نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه Access Development ، برنامه های وفاداری به میزان 26.7 درصد در حال پیشرفت هستند و 84 درصد مصر فکنندگان آمریکایی موافق اند که به خرد هفرو شهایی که برنام ههای وفاداری خوبی دارند، سر بزنند. این برنامه ها م یتوانند سهم بازار برند را به میزان 21 درصد افزایش دهند. یک تحقیق دیگر مشخص شده است که هزینه دست یابی به مشتری جدید پنج برابر بیشتر از حفظ یک مشتری قبلی است. هنگامی که مشتریان سفر تصمی مگیری برای خرید یک محصول را طی م یکنند، با گزینه های زیادی روب هرو هستند. داشتن امتیاز وفاداری مطمئنا یکی از آن هاست و تاثیر ب هسزایی در تصمیم نهایی خرید دارد. برندهای پوشاک علاقه زیادی به شناخت مشتریان و سبک زندگی آ نها دارند و از ای نرو مشتریان با نماینده برند ارتباط محکمی برقرار میکنند. خرده فروشان زیادی هستند که در حال حاضر تجربه خرید انحصاری خود را به مشتریان خود ارائه م یدهند. Nordstrom برنامه های عضویت را در نظر م یگیرد و در تمام طول سال از مشتریان خود با تنقلات و نوشیدنی پذیرایی م یکند. علاوه بر این، در رویدادها و برگزاری ایون تهای مختلف هوای مشتریان وفادار خود را بیشتر دارد. امروزه مخاطبان به دنبال دریافت حس خوب از خرید خود هستند و برند های حوزه پوشاک از طریق راه اندازی باشگاه مشتریان می توانند در ایجاد این حس خوب در مشتریان بسیار تاثیر گذار باشند.


چگونگی پیاده سازی برنامه های وفاداری

اما چگونه می توان این برنامه های وفاداری را پیاده کرد؟
در ادامه به نکاتی برای رسیدن به یک برنامه وفاداری کارآمد اشاره شده است.

 

ارتقای وفاداری


به منظور ارتقای وفاداری مشتری برای یک برند، مهم است که از برنامه ها، رسان ههای اجتماعی مناسب و سیستم عامل تجارت الکترونیک برای دسترسی محصولات خود مطمئن شوید. هم چنین درک این نکته که چه نوع پوشاکی تبلیغ می کنید و واکنش مصر فکنندگان به انواع پوشاک چیست، مهم است. علاوه بر این، عوامل محیطی و ای نکه برند چگونه می تواند تاثیرات پایدار و اخلاقی ایجاد کند نیز دارای اهمیت
است.

 

مدل های مختلف کارت


چندین روش مختلف برای وفاداری مشتری در دنیای مد و پوشاک وجود دارد. یکی از آ نها استفاده از مدل های
مختلف کارت است. برای مثال H&M از برنامه امتیاز اصلی یا staple points استفاده می کند، یا برند ویکتوریا سکرت کارت وفاداری به نام انجل کارت دارد که به مشتریان امکان دسترسی به معاملات و امتیازات اختصاصی را م یدهد. تامز یک برنامه پاداش با انگیزه مسئولیت اجتماعی دارد و به ازای هر خرید شما یک جفت کفش به کودکان نیازمند اهدا می کند. این برندها با استراتژی های نوآوران هشان موجب تغییر
در صنعت مد شده اند.


استفاده از کانال های ترفیع مناسب


برای موفقیت در اجرای برنامه های وفاداری صنعت پوشاک، ارزش عمر مشتری، تعداد دفعات خرید و میانگین ارزش سفارش شما باید نسبتا زیاد باشد. در غیر این صورت کسب وکار شما ممکن است نتواند استراتژی وفاداری را حفظ کند و زمانی که برای سرمایه گذاری آن می گذارید، عملا غیرمنطقی می شود.
استراتژی پشت یک برنامه وفاداری موثر تمرکز بر گسترش حیطه دسترسی به کانال های مختلف، ایجاد ارزش از طریق به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی و… است. برخلاف دیگر کسب و کارها، صنعت پوشاک به شدت به دیدن وابسته است.
بنابراین از کانال های مختلف مانند اینستاگرام و… استفاده کنید و پروموشن های خود را آن جا اعلام کنید. شبک ههای اجتماعی ابزار مناسبی برای ایجاد یک تجربه منحصرب هفرد و کشیدن مشتری به سمت برند و افزایش درگیری با برند هستند.


تنوع روش های کسب جایزه


روش های کسب جایزه را متنوع کنید تا تفاوتی میان شما و برندتان وجود داشته باشد و یک پتانسیل بالقوه برای هر مشتری ایجاد کند. سعی کنید مردم را از درگیر کردن در برنامه های پاداش هیجان زده کنید. برنامه ای طراحی کنید که پیچیده باشد، اما روش به دست آوردن امتیاز در آن مشخص و مدل سازی شده باشد. به مشتریانی که برند شما را در شبک ههای اجتماعی خود به اشتراک می گذارند، امتیاز و جایزه دهید تا بیشتر درگیر شوند.

 

نمونه برنامه های وفاداری برندهای پوشاک ایرانی


از جمله برندهایی که به رضایت مشتری و وفادارسازی او توجه ویژه کرده اند و بهترین نتیجه را از برنام ههای وفاداری خود گرفته اند، می توان به باشگاه مشتریان جین وست، باشگاه مشتریان نوین چرم، برنامه وفاداری چرم مشهد، باشگاه مشتریان هاکوپیان و گراد اشاره کرد.
برای مثال، در باشگاه مشتریان جین وست، کارت های وفادارسازی مشتریان به سه شکل کارت آبی، کارت نقره ای و کارت طلایی به مشتریان ارائه می گردد. مشتریانی که در اولین خرید خود، بیشتر از 200 هزار تومان خرید داشته باشند، می توانند کارت وفاداری باشگاه مشتریان آبی فروشگاه جین وست را از آن خود کنند و از دریافت هدیه در مناسبت های خاص و هشت درصد مبلغ خرید اعتباری در خریدهای بعدی استفاده کنند. در باشگاه مشتریان پوشاکی مانند نوین چرم نیز مشتریان امکان اطلاع از تاریخ های حراج، تخصیص کارت های VIP ، شرکت در قرع هکشی و دریافت کاتالوگ محصولات جدید وجود دارد و مشتریان با اولین خرید خود پنج درصد تخفیف بیشتر نسبت به سایر مشتریان دریافت می کنند.


نمونه برنامه های وفاداری برندهای پوشاک خارجی

برند پوشاک زنانه Missguided از روش جالبی در برنامه های وفاداری خود استفاده کرده است. این برند به افراد می گوید که اگر با فرد مورد علاقه خود به خرید بیایند، برای کالاهای گران قیمت تخفیف مداوم دریافت خواهند کرد. این روش از آن جایی تاثیرگذار است که می تواند دهان به دهان شود. تاکنون این روش برای 64 درصد زنان و 45 درصد مردان اجرایی بوده است.
تخفیف ثابت موجب می شود مشتری هر زمان که بخواهد، انگیز های برای بازگشت به فروشگاه داشته باشد.
Moda یکی دیگر از برندهای پوشاک است که از روش کلاسیک امتیاز و پاداش استفاده می کند. در این راه برگ برنده های خود را رو نمی کند تا مشتری هیجان برای کسب امتیازهای بیشتر داشته باشد. این برنامه طراحی ساده ای دارد و از مزایای آن می توان به خوبی استفاده کرد.
برنامه های وفاداری برند perks مفهوم آوانگاردی دارد، به جای این که از مشتریان امتیاز جمع کند، یا کار تهای وفاداری را اسکن کند، بر اساس تاریخچه خرید و تعامل با هر مشتری، جوایز شخصی برای آنها در نظر میگیرد. این پاداش ها می توانند در حوزه های مختلفی مانند زیبایی، سفر، تناسب اندام، سرگرمی و تفریح و رستوران باشند. هشتگ # SimplyPerks که محتوای آن با مشارکت مشتریان و کاربران تولید می شود، کاملاً منطبق با ترندهای امروزی در تصمیم گیری برای اهالی مد است. مطمئنا این که پاداشی مطابق با سلایق و علایق دریافت کنید، برای هر مشتری ترغیب کننده و فریبنده است.
MATCHESFASHION نیز به عنوان فروشگاهی که انواع برندهای پوشاک مانند پرادا، گوچی و… را عرضه می کند، برای مشتریان وفادار خود برنامه دارد. برنامه آنها دارای سیستم پنج لایه است که در آن مشتریان با جمع آوری امتیازهای متوالی رتبه بندی می شوند.
آنها به ازای هر 10 یورو، یک امتیاز تعهد دریافت می کنند. هرچه امتیازات بیشتر شود، سطح جوایز بیشتر می شود. مشارکت مشتری با پاداش های تجربی و یک سیستم لایه ای که در آن خرید ها مستقیم بر کسب امتیاز تاثیر می گذارد، پاداش های جذابی مانند پاداش روز تولد، هدایای فصلی و پیشنهادات اختصاصی را که برای خریداران عادی در دسترس نیست، فراهم میکند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *