نگاهی به ویژگیهای برنامه وفاداری موسسات آموزشی
از دانشسرا تا مهمانسرا
نجوا ناجی
آیا میدانستید که میتوانید به عنوان یک موسسه آموزشی (خواه آموزشگاه زبان، موسیقی، یا…) بر رفتار دانشآموز، زبانآموز یا هنرآموز خود تأثیر بگذارید و از طریق برنامههای وفاداری، آنها را تشویق به مشارکت کنید؟ مشتریان در تمام کسبوکارهای مرتبط با بخش مهماننوازی، سفر یا خردهفروشی، انتظار یک برنامه وفاداری را دارند، بهویژه از برندهایی که پیشبینی میکنند با آنها ارتباط طولانیمدت داشته باشند. پس چرا موسسات آموزشی به فکر یک برنامه وفاداری منسجم برای خود نباشند؟ برای موسساتی که تازه در صنعت آموزش میخواهند خودی نشان دهند، انتخاب یک برنامه وفاداری مناسب میتواند مهمترین، تغییردهندهترین و تعیینکننده برنامهای باشد که تابهحال وجود داشته است.
لزوم ایجاد یک برنامه وفاداری در حوزه آموزش
برنامههای وفاداری در حوزه آموزش یک مفهوم نو و بدیع نیستند. بااینحال، آنها کاملا رایج هم نیستند. اما موسسات آموزشی مختلف امروزه به پتانسیل بینهایت برنامههای وفاداری و فهرست طولانی مزایای آنها واقفاند. در این گزارش، نیاز و اهمیت برنامههای وفاداری در آموزش و نحوه بهرهمندی از آنها را بررسی خواهیم کرد.
چرا به برنامههای وفاداری آموزشی نیاز دارید؟
نرخ فرسایش مشتری را کاهش میدهد: ثبتنام در یک برنامه وفاداری یک تعامل طولانیمدت است. اعضا و در این مورد، دانشآموزان، معلمان و سایر ذینفعانی که در برنامه شرکت میکنند، این کار را انجام میدهند تا از مزایای بلندمدت بهرهمند شوند. از اینرو اثر فوری یک برنامه وفاداری بهبود نرخ حفظ و کاهش قابل توجه نرخ فرسایش است. با استفاده از پاداشهای هیجانانگیز و استراتژیهای وفاداری، میتوانید شاهد بهبود قابل توجه در تعداد مشتریانی باشید که تصمیم به ادامه همکاری با موسسه شما دارند.
تعامل را بهبود میبخشد: برنامههای وفاداری به عنوان استراتژیهای تعاملی بسیار کارآمد در نظر گرفته میشوند. آنها میتوانند درهای ارتباط را باز و گفتوگوی مداوم بین برند و مشتریانش را آغاز کنند. دانشآموزانی که در برنامههای پاداش آموزشگاه خود ثبتنام میکنند، به جای کسب جوایز بیشتر، برای شرکت در فعالیتهای بیشتر که به طور کلی از سوی موسسه میزبانی میشود، مشارکت بیشتری دارند.
سطح رضایت را افزایش میدهد: مشارکت برای کسب پاداش یا عملکرد استثنایی میتواند برای دانشآموز یا زبانآموز بسیار رضایتبخش باشد. چه برای دانشآموزان و چه معلمان، پاداش دادن راهی عالی برای نشان دادن تشویق و قدردانی و در عین حال بهبود سطح رضایت کلی آنهاست. راهاندازی یک سیستم پاداش برای دانشآموزان انگیزه عملکرد بهتر را در آنها ایجاد میکند و کسب پاداش موجب افزایش تمایل به موسسه میشود.
نرخ ارجاع را بهبود میبخشد: افراد به طور کلی در مورد چیزهایی که دوست دارند، بسیار پرسروصدا هستند و تمایل دارند تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. جوایز برای دانشآموزان و معلمان ممکن است در بخش آموزشی به اندازه خردهفروشی رایج و منحصربهفرد رایج نباشد. یک برنامه وفاداری آموزشی خوب به ارجاع از طریق تبلیغات دهان به دهان و کمک به افزایش نرخ کسب مشتری کمک خواهد کرد.
به ایجاد تصویر مثبت از برند کمک میکند: نشان دادن قدردانی میتواند در ساختن تصویر مثبت از برند کمک زیادی کند. حتی استراتژیهای کوچک مانند پاداش مجازی برای دانشآموزان میتواند وفاداری را در بین آنها افزایش دهد. مربیان، معلمان و سایر ذینفعان درگیر در برنامههای وفاداری نیز به عنوان مبلغ برند عمل کرده و به ایجاد نام معتبر برای برند در بازار کمک میکنند.
شناخت برند را بهبود میبخشد: مشتریان وفادار شما چیزی هستند که برند شما را از سایرین در بازار متمایز میکنند. مجموعهای از حامیان قوی برند، بهبود نرخ جذب و مشارکت و کاهش فرسایش به ایجاد هویت برند قوی و درنتیجه شناخت و شهرت بیشتر کمک میکند. 92 درصد از مشتریان به توصیههای افرادی که میشناسند اعتماد دارند که میتواند به میزان قابل توجهی به تبلیغات و همچنین فروش و درآمد، بهخصوص در بلندمدت کمک کند.
راهکارهای وفاداری برای موسسات آموزشی
- پاداش دادن به دانشآموزان برای مشارکت: اگر میزان مشارکت دانشآموزان خود را پایین میبینید، چه در حضور، یا سایر فعالیتهای فوق برنامه، میتوانید یک برنامه پاداش مجازی برای دانشآموزان طراحی کنید، یا یک سیستم کارت وفاداری نصب کنید. طوری که دانشآموزان بتوانند به طور مجازی اعلام حضور کنند، یا کارت خود را بکشند تا برای حضور و مشارکتشان امتیاز یا جوایزی کسب کنند. پاداش دادن به دانشآموزانی که همیشه در موسسه آموزشی حضور فعال دارند، میتواند دیگران را نیز به مشارکت فعال ترغیب کند.
- پاداش دادن به دانشآموزان برای تشویق رفتار خوب: القای رفتار خوب در دانشآموزان یک معیار مهم برای هر موسسهای است، زیرا منعکسکننده هویت و استعدادهای آن موسسه است. یادگیری نظری و عملی، اگرچه راههای عالی برای القای ارزشهای خوب است، اما ممکن است همیشه کافی یا موثر نباشد. یک سیستم پاداش برای دانشآموزان میتواند راهی عالی برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان و تشویق رفتار خوب باشد.
- پاداش دادن به مربیان برای عملکردشان: به طور مشابه، شما می توانید به مربیان برای ایجاد انگیزه برای عملکرد بهتر پاداش دهید. نقاط قوت و ضعف آنها را تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس ارزیابی، اهدافی را برای مربیان تعیین کنید. به آنها برای تکمیل وظایف یا دستیابی به اهدافشان پاداش دهید. این کار باعث بهبود رضایت کارکنان، نرخ بهرهوری و سطح تعامل میشود.
- پاداش دادن به والدین برای مشارکت: اغلب، موسسات آموزشی نرخ مشارکت پایینی را از سوی والدین تجربه میکنند. برنامههای وفاداری دانشآموزان میتواند برای والدین نیز پیشبینیهایی داشته باشد. والدینی که فعالانه در طرحها و برنامههای مدرسه شرکت میکنند نیز میتوانند مانند سیستم پاداش برای دانشآموزان پاداش بگیرند. این یک راه عالی برای اطمینان از تعامل 360 درجه و بهبود نرخ فرسایش و افزایش نرخ رشد است.
نمونهای از برنامههای وفاداری برای مخاطبان موسسات آموزشی
- به دانشآموزان برای قبولی در آزمونها یا انجام خوب تکالیفشان امتیاز دهید. این یکی از جذابترین بخشهای برنامههای وفاداری به دلیل هزینه عملیاتی کم و رویکرد کاربرپسند است. امتیازهای قابل بازخرید شانس بیشتری برای بازدیدهای مکرر ارائه میدهد و این امتیازها میتوانند مستقیما استفاده شوند، یا به صورت کوپن هدیه منتقل شوند. برنامه وفاداری امتیازی همچنین عضویت رایگان را نیز پیشنهاد میدهد.
- میتوانید یک کارت همهکاره طراحی کنید که به عنوان ابزار جمعآوری امتیاز، یک کارت نقدی قابل شارژ مجدد برای استفاده از بوفه و کافه تریا و همچنین یک آیدی کارت عمل کند.
- از کارتهای دانشآموز به عنوان ابزار ورود به سیستم برای پیگیری حضور و غیاب استفاده کنید، یا زمان ورود دانشآموز را به والدینش اطلاع دهید.
- ایمیلهای شخصیسازیشده را به طور خودکار برای دانشآموزان ارسال کنید تا تعامل خود را با آنها نشان دهید و انگیزه آنها را حفظ کنید.
- با دانشآموزان خود در ارتباط باشید و آنها را از ایونتها و رویدادهای خاص مطلع کنید. داشتن رابطه خوب با دانشآموزان برای اداره موفق موسسه شما ضروری است. یک برنامه وفاداری مبتنی بر ارزش، روابط با دانشآموزان شما را تقویت و آنها را تشویق میکند تا موسسه شما را نسبت به رقبا انتخاب کنند.
- همچنین لازم است دانشآموزان بتوانند پروفایل خود را از نظر کسب امتیاز در هر زمان به صورت آنلاین بررسی کنند.
برنامههای پاداش با مخاطب دانشآموز برای خردهفروشان
درنهایت اینکه یک سیستم پاداش برای دانشآموزان فقط به موسسات آموزشی محدود نمیشود حتی خردهفروشان نیز میتوانند با کمک پاداشهای وفاداری برای دانشآموزان از این بازار بالقوه استفاده کنند. خردهفروشانی که در مجاورت موسسات و مدارس هستند، میتوانند برنامههای وفاداری برای دانشآموزان و/یا حتی معلمان و مربیان آنها داشته باشند. یک برنامه پاداش میتواند دانشآموزان را تشویق کند که بارها و بارها از برند شما خرید کرده، امتیاز به دست آورند و از طریق آن پاداش دریافت کنند.
خردهفروشان همچنین میتوانند تخفیفهایی را برای پاداش، کالاهای رایگان، کوپنهای هدیه ارائه دهند، یا حتی به مشتریان اجازه دهند محصولات جدید خود را از طریق دسترسی زودهنگام تجربه کنند. همچنین میتوانند نفوذ برند را از طریق استراتژیهای وفاداری موثر افزایش دهند. گزینههای کسب سود با برنامههای وفاداری نامحدود هستند. یک برنامه وفاداری هوشمند میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژیها و شیوههایی را برای کسبوکارتان رمزگشایی کنید که حداکثر سود و بازگشت سرمایه بالاتر را برایتان به همراه داشته باشد.