نگاهی به چند برنامه وفاداری در صنعت پوشاک

نگاهی به چند برنامه وفاداری در صنعت پوشاک

هرگز ترکم مکن!

هدی رضایی

 

برنامه‌های وفاداری در صنعت پوشاک به منظور جذب و حفظ مشتری اجرا می‌شوند. برای این‌که در این صنعت رقابتی سرپا بمانید، شما نیز به طراحی چنین برنامه‌هایی نیاز دارید. برای طراحی می‌توانید از برنامه‌های وفاداری برتر برندهای مختلف دنیا الهام بگیرید. در این گزارش تعدادی از این برنامه‌های مشهور را با هم مرور خواهیم کرد. این برنامه‌ها فقط در مورد اهدای جوایز بیشتر به مشتریان نیست، بلکه تجربه‌های مشتری جامع‌تر از طریق تعامل را به اشتراک می‌گذارد. با ما همراه باشید.

نایک پلاس

نایک نام خود را از الهه یونانی پیروزی گرفته است و برای چندین دهه پیش‌روترین برند لباس ورزشی بوده است. نایک برنامه قدیمی NikePlus خود را برای تعریف مجدد وفاداری در صنعت پوشاک ورزشی توسعه داد. فراتر از اجرای چندکاناله این برنامه، نایک خدمات خود را با هدف ایجاد جوامع ورزشی واقعی متمایز کرده است. تغییر انتظارات مصرف‌کننده نیازمند رویکردی جامع به کسب‌وکار است و نایک معیار جدیدی را از طریق برنامه وفاداری خود ایجاد کرده است.

نایک تغییرات زیادی در برنامه NikePlus ایجاد کرد، ازجمله اضافه کردن ارسال سریع رایگان و جوایز تجربی در فروشگاه برای اعضا. نایک با برداشتن یک قدم بیشتر از افزودن مزایای بیشتر، جوایز انحصاری اعضا را معرفی کرد. این جوایز به اعضا امکان دسترسی شخصی به مجموعه‌های محصولات با نسخه محدود و فعالیت‌های آموزشی مورد علاقه آن‌ها را می‌دهد. اعضای باشگاه مشتریان به برنامه‌های شریک نایک مانند Headspace یا Apple Music دسترسی پیدا می‌کنند تا به آن‌ها در رسیدن به اهداف خود کمک کنند. مزایایی چون فروش فقط برای اعضا، تبلیغات، رویدادها و خدمات در فروشگاه تضمین می‌کند که مشتریان وفادار تجربیات منتخب و مزایای انحصاری را برای درگیر ماندن با برنامه دریافت می‌کنند.

برنامه عضویت H&M

H&M یک برند مد است که جدیدترین سبک‌ها و مدها را در دنیای پوشاک ارائه می‌دهد. این برند به خود افتخار می‌کند که چیزی بیش از مد به مشتری ارائه می‌کند و با قیمت، کیفیت و پایداری که عمیقا در دی‌ان‌اِی آن ریشه دارد، فرصتی برای ایجاد آینده‌ای پایدارتر برای این صنعت ایجاد می‌کند.

H&M یک ابتکار منحصربه‌فرد برای تشویق خرید پایدار دارد. برای فعالیت‌هایی مانند بازیافت لباس‌های قدیمی یا آوردن کیسه خرید خود به فروشگاه، امتیازاتی به مشتری می‌دهد. این امتیازات آگاهانه به کوپن‌های جایزه تبدیل می‌شوند که در خرید بعدی قابل بازخرید هستند. این یک استراتژی برد- برد برای مشتریان این برند است، زیرا آن‌ها برای انتخاب آگاهانه خود پاداش دریافت می‌کنند و در عین حال ارزش کلی برند H&M را تقویت می‌کنند. امتیازات ارائه‌شده در ردیفPlus Member شامل دسترسی زودهنگام به رویدادها، پیشنهادهای غافل‌گیرکننده در تولدها و سایر تعطیلات و دسترسی انحصاری به مجموعه‌های منحصربه‌فرد و ارسال رایگان است. برای حفظ تعامل با اعضا، H&M برای خرید، رتبه‌بندی و بررسی خریدها و ارسال فیدبک و به‌روزرسانی پروفایل امتیاز می‌دهد. به ازای هر 200 امتیاز کسب‌شده، اعضا یک کوپن قابل بازخرید در خرید بعدی دریافت می‌کنند. همه این‌ها به H&M کمک می‌کند تا تجربه وفاداری فراگیری را برای مشتریان خود فراهم کند.

برنامه جوایز Patricia Nash

موسسه طراحی لباس پاتریشیا نش با الهام از صنایع دستی استثنایی و عشق به یادگاری‌های الهام‌گرفته از مد کلاسیک تاسیس شد. هدف برنامه پاداش این برند جلب مداوم مشتریان است. فعالیت‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی، نوشتن نظرات محصول در ازای امتیاز، تضمین می‌کند که پاتریشیا نش در هنگام خریدهای مکرر در پس ذهن مشتری قرار دارد. ساختار چندلایه این برنامه در موفقیت آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

سطوح بالاتر به اعضا امکان می‌دهد با سرعت بیشتری امتیاز کسب کنند و امتیازات بیشتری بگیرند و از طریق هدایای ویژه و رویدادهای خاص، انحصاری بودن را تضمین کنند. اگر این هدیه‌ها برای تضمین انحصار کافی نبود، اعضای رده‌های برتر دسترسی زودهنگام به محصولات جدید و یک هدیه سالانه رایگان دریافت می‌کنند. چنین پاداش‌هایی ارزش درک‌شده بالایی دارند و در ایجاد پیوند عاطفی مشتری با برند کمک زیادی می‌کنند.

زارا کلاب

زارا یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای مد در جهان است. زارا پیش‌گام در مدل مد سریع است و صنعت مد سنتی را به طور قابل توجهی مختل کرده است. زارا می‌تواند به ترندهای جدید با سرعت زیادی واکنش نشان دهد و این چیزی است که مشتریانش در مورد آن‌ها دوست دارند. برنامه پاداش زارا در راستای توسعه این فلسفه برند است.

 

اعضای زارا کلاب زودتر به جدیدترین مجموعه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند که منجر به خلق ارزش بسیار بالا در میان مشتریان این برند می‌شود. علاوه بر این، زارا هر بار که یک عضو 200 امتیاز جمع می‌کند، یک کارت هدیه برای او ارسال می‌کند. این جایزه می‌تواند هدیه، کوپن تخفیف یا کوپن نقدی باشد. بنابراین مشتریان میل شدیدی به آشکار کردن جایزه پنهان و بازخرید پاداش خود، ایجاد تعامل با برند و تشویق مشتریان به کسب امتیاز بیشتر دارند. جدا از هدیه، این فعالیت همراه با یک عنصر سرگرم‌کننده است و باعث می‌شود مشتری احساس ارزشمندی کند. این‌گونه پیشنهادات خودجوش همراه با ارسال رایگان و تخفیف‌های تولد باعث می‌شود زارا وفاداری مشتریان خود را جلب کند.

برنامه وفاداری هپی فیت پلاس

Happy Feet Plus از سال 1985 کفش‌های طبی و راحتی ارائه می‌کند. HappyFeet همراه با برند داخلی خود، طیف گسترده‌ای از کفش‌های Aetrex، Dansko، Vionic، Mephisto و… را به فروش می‌رساند که همگی بر پایه پایداری ساخته شده‌اند. فکر راحت بودن پا در کفش برای Happy Feet Plus آن‌قدر مهم است که هر فروشگاه یک اسکن دیجیتال پیشرفته پا و یک متخصص آموزش‌دیده کمک و مشاوره مربوط به پا را ارائه می‌دهد.

برنامه پاداش Happy Feet Plus به برند کمک می‌کند تا با اهدای امتیاز جایزه به مشتریان در روز تولدشان، حس وفاداری عاطفی را نیز به آن‌ها القا کند. این برنامه هم‌چنین دسترسی زودهنگام به تبلیغات و پیشنهادات را برای اعضای رده بالا فراهم می‌کند. برند هپی فیت با Kenkoh همکاری کرده است و مشتریان با خرید محصولات Kenkoh نیز امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند. اعضای ردیف طلایی این فرصت را دارند که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود برجسته شوند. چنین شناختی همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد و تا حد زیادی باعث ایجاد پیوند عاطفی می‌شود.

جمع‌بندی

درست است که طی این چند سال کرونا موجب شد بسیاری از برندها از برنامه‌های وفاداری و اجرای سیستم‌های حفظ مشتری خود به دلایل مختلف عقب بمانند، اما این باعث نشد که هیچ‌یک از این برندها از ارائه تجربیات منحصربه‌فرد به مشتریان خود جلوگیری کنند. در دهه گذشته، برنامه‌های وفاداری و اهدای پاداش به مشتری ثابت کرده‌اند که روشی موثر برای حفظ مشتری، افزایش ارزش طول عمر آن‌ها و الهام‌بخشی به وفاداری هستند. همه این‌ها نرخ ترک مشتری را کاهش می‌دهد و منجر به بهبود سودآوری می‌شود.

خدمات با کیفیت مشتری به بازگشت مشتری کمک می‌کند. این مشتریان مکرر برای موفقیت در کسب‌وکار شما ضروری هستند. طراحی یک برنامه وفاداری کاملا فکرشده به مشتریان شما کمک می‌کند احساس ارزشمندی کنند و هم‌چنین به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا خرید از نام تجاری شما را ادامه دهند. از آن‌جایی که امروزه برنامه‌های وفاداری از سوی همه اجرا می‌شوند، ترفند برجسته کردن و پیشنهاد ویژه به هر مشتری خاص دادن، ارائه تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای اوست که به‌راحتی قابل تکرار نیست. همه برندهایی که در بالا به نمایش گذاشته شدند، دقیقا این کار را انجام داده‌اند و به موفقیت و جذابیت پایدار خود در بازار کمک کرده‌اند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *