همه ایرانیها در دیجی کالا با هم برابرند
گفتوگو با مهدی امیرپور، مدیر روابط عمومی دیجی کالا
هستی عالیطبع
با انتشار گزارش کار سالانه دیجی کالا با مطلب جالب توجهی روبهرو شدیم. کتاب دومین کالایی بود که در دیجی کالا سرچ شده بود. این اتفاق تقریبا دور از ذهن بیشتر ما که حداقل یک بار در سال از دیجی کالا خرید میکنیم، بود. برای ما که تا امروز همیشه سمت مشتری بودهایم، این سوال به وجود آمد که چه عاملی باعث شده میزان جستوجوی کتاب در دیجی کالا تا این حد بالا باشد؟ به همین دلیل با مهدی امیرپور، مدیر روابط عمومی دیجی کالا، درباره دلایل افزایش این آمار جستوجو به گفتوگو نشستیم.
-به نظر شما چه عواملی باعث شده است توجه عموم مشتریان دیجی کالا به جستوجوی کتاب در این پلتفرم جلب شود؟
یکی از دلایلی که باعث شده است مردم از کتابهای دیجی کالا استقبال کنند، ناعادلانه بودن دسترسی به کتاب در سرتاسر ایران است. متاسفانه اغلب خدمات مربوط به کتاب اعم از خرید و فروش کتاب در تهران متمرکز است. به عبارتی، هر شهروندی در تهران با فواصل متفاوت به کتابفروشیها نزدیک است. آنجا کتابها بهروز هستند و کتابفروشیها بهخوبی از انتشاراتیها تغذیه میشوند. اما در شهرهای دیگر چنین دسترسیای وجود ندارد. در مقایسه تهران با شهرهای دیگر، متوجه اختلاف تراکم کتابفروشیها و ناشرها و تعداد کتابفروشیها میشویم. بهعلاوه در پایتخت سیستم پخش کتاب بهتر کار میکند. به طور کلی، در ایران هرچقدر از پایتخت دور میشویم، تعداد کتابفروشیها کمتر میشوند. در کشور شهرهایی داریم که علیرغم جمعیت زیادی که دارند، فاقد حتی یک کتابفروشی هستند. این چالش بزرگی است. نیاز به کتاب خواندن در سرتاسر کشور وجود دارد، اما بهخوبی پاسخ داده نمیشود.
-در چنین شرایطی نقش دیجی کالا و برنامههایش چیست؟
ایجاد یک فرصت عادلانه و برابر در ۱۸۰۰ شهری که رسما ثبت شدهاند. یعنی در دیجی کالا در سرتاسر ایران همه شهروندان امکان دسترسی به کتابها را دارند و طی مدت خیلی کوتاهی به کتابها دسترسی پیدا میکنند. طبق دیتاهای ما بیشترین سرچ کتاب هم از آنِ کاربرانی است که ساکن تهران نیستند و همین مسئله روشن میکند که در این زمینه دچار چالشی جدی هستیم.
-تحلیل رفتار خرید مشتریان کتاب دیجی کالا به چه صورت است؟ معمولا چه تیپی از خریداران مشتریان کتابها هستند؟
نمیشود با دستهبندی خاصی این سوال را پاسخ داد، چون همان اتفاقی که در بازار فیزیکی کتاب میافتد، در دیجی کالا که یک پلتفرم آنلاین است، دارد رخ میدهد. کتابهای مختلفی برای افراد مختلفی در دیجی کالا ارائه میشود و هر کدام قطعا مخاطبان و خریداران خاص خود را دارند. تنوع کالایی کتاب در دیجی کالا از رقم بالایی برخوردار است؛ حدود چندصد برابر تنوع کالایی یک کتابفروشی فیزیکی است و همین به خریداران ما حق انتخاب میدهد. ما کتابهای آموزشی، علوم انسانی، تاریخی، علمی، زندگینامهای و… را ارائه میدهیم و در نظر داریم روزبهروز در راستای افزایش این تنوع قدمهای تازهای برداریم.
-نقش برنامههای وفاداری در خرید و فروش کتاب در دیجی کالا چیست؟
اگر باشگاه مشتریان را چیزی شبیه دیجیپلاس در نظر بگیریم، چندان ارتباطی ندارند. من فکر میکنم مشتریان کتاب دیجی کالا به دلایلی که بالاتر گفته شد، انتخابشان دیجی کالاست. همینها هم البته ذیل برنامههایی است که به نفع مشتریان ماست.
-آیا کتابها در دستهبندی جداگانهای برای مشتریان ارائه میشوند؟
ما کتابها را در دسته جدایی تحت عنوان کتابهای چاپی ارائه میکنیم؛ آن هم با تنوع بسیار بالایی که هر گروهی از مشتریان ما را راضی میکند. ما سالانه در اردیبهشتماه که شاهد برگزاری نمایشگاه فیزیکی هستیم، نمایشگاه مجازی کتاب داریم و اغلب فروشندگان ما کتب خود را با تخفیف ویژهای به مشتریان ارائه میکنند.
-آیا نمایشگاه مجازی کتاب دیجی کالا تفاوتی با نمایشگاه فیزیکیای که در تهران برگزار میشود، دارد؟
ازجمله برتریهای نمایشگاه مجازی ما این است که کتابفروشیهای محلی هم که برند ویژه یا ناشر خاصی نیستند، میتوانند در نمایشگاه باشند. در نمایشگاه تهران هرساله شاهد هستیم که اغلب ناشرها اجازه اجاره غرفه و فروش در نمایشگاه را دارند، ولی کتابفروشیهای محلی دستشان از شرکت در این نمایشگاه فیزیکی بزرگی که میلیونها کتاب خرید و فروش میشوند، کوتاه است. در اردیبهشتماه امسال دیجی کالا برای چندمین دوره پیدرپی این فرصت را برای کتابفروشیهایی که روی دیجی کالا پنل دارند و درحال فروش کتابهای خود هستند، فراهم کرد. آنها میتوانستند کنار ناشران اصلی حضور داشته باشند و از فضای نمایشگاه استفاده کنند و کتابهای خود را به فروش برسانند.
-دیجی کالا کتابهای خود را چگونه و با چه برنامهای به مخاطبان خود عرضه میکند؟
پیشنهادهایی که هوش مصنوعی دیجی کالا به کاربران میدهد، بر طبق جستوجوهای قبلی و خریدهای قبلیشان است. این بدین معناست که اگر کاربری در سابقه جستوجوی خود کتابها را بررسی کرده و مرتب در سبد خرید خود کتاب را قرار داده باشد، در صفحه اصلی هوشمند وبسایت کتابهای روز و کتب پرفروش و حتی پیشنهادهای ویژه مربوط به کتاب نمایش داده میشود. این صفحه نمایش اصل برای کاربری که دائم در حال خرید کتاب است، با کاربری که بیشتر به خرید لوازم الکترونیکی میخرد، متفاوت است. همین شخصیسازیای که برای کاربران کتاب و دیگر کاربران وجود دارد، ازجمله خدماتی است که دیجی کالا با استفاده از هوش مصنوعیاش در اختیار کاربر قرار داده است. همین حالا هم این دسترسی برای این دسته از کاربران ایجاد شده است.
-برنامههای آینده شما برای مشتریان کتاب چیست؟
ما تصمیم داریم در آینده نزدیک روی تنوع و کیفیت کتابها کار کنیم. مهم است که به کیفیتهای ترجمه و کتابهایی که ارزش ادبی بالایی دارند و از طرف ناشران مختلف روانه بازار میشوند، توجه کافی داشته باشیم.