وفاداری مصرف کنندگان در صنعت مواد غذایی، نوشیدنی ها و محصولات سوپرمارکتی
کارخانه وفادارسازی
همه گیری کرونا دنیای فروش را بهکلی دگرگون کرده است. درحالیکه برندهای پوشاک مثل زارا و H&M بهسختی در حال تلاش برای حفظ ارتباط با مشتریهای دائم خود هستند، خردهفروشی موادغذایی و نوشیدنیها با یک جهش در تقاضا روبهرو شدهاند. بر اساس یک تحقیق تازه منتشرشده، ارزش بازار موادغذایی و نوشیدنیها تا سال 2025 به رقم 476 میلیون دلار خواهد رسید. اما برای بهرهمندی از این افزایش تقاضا و بهروزرسانی روش های سنتی حفظ مشتری، سوپرمارکتی ها و خرده فروشی ها نیاز دارند تا برنامه های وفاداری نوینی را به کار بگیرند. در این مقاله تمام ابعاد یک برنامه وفاداری موفق برای خرده فروشی های مواد غذایی و نوشیدنیها مورد بررسی قرار گرفته است.
برنامه وفاداری خرده فروشیهای مواد غذایی و نوشیدنی ها
برنامه وفاداری برای شرکتهای توزیعکننده مواد خوراکی، فروشگاههای زنجیرهای، یا فروشگاههای آنلاین به طور کلی از برنامه وفاداری در دیگر صنایع متفاوت است. در این صنعت کوپنهای تخفیف مانند دیگر کسبوکارها جذاب نیستند، درحالیکه پاداشهای رایگان، هدایای ویژه آن برند مثل یک ماگ یا ارسال بهموقع سفارشات از اهمیت ویژهای برخوردارند. از آنجایی که پرداخت هزینه اولیه برای دریافت خدمات ویژه در این کسبوکار بسیار محبوب و رایج است، میتوان انتظار داشت که مدلهای وفاداری مبتنی بر دریافت حق عضویت باشگاه مشتریان در خردهفروشیهای مواد غذایی از کارایی بالایی برخوردار باشد. برای طراحی یک برنامه وفاداری موفق در این صنعت موراد زیر باید مورد توجه واقع شوند:
- برای انتخاب هدایا باید سطحی از آزادی به مشتریها ارائه شود تا بتوانند از میان چند گزینه، آنچیزی را که بیشتر دوست دارند، انتخاب کنند.
- برنامه باید به گونهای طراحی شود که افراد برای رسیدن به بهترین هدایا و خدمات، تمام تلاش خود را صرف کنند.
- وجود درگاههای فیزیکی و آنلاین یا تلفنی، نه یک امتیاز، که یک ضرورت است و برنامه وفاداری طراحیشده باید تمامی این درگاهها را به صورت یکپارچه در خود لحاظ کند.
بزرگترین چالش های وفاداری
خردهفروشی مواد غذایی و نوشیدنیها با چند ویژگی بسیار بارز شناخته می شوند؛ رقابت شدید و خریدهای کوچک اما پرتکرار که حفظ مشتری را بسیار دشوار کرده است. حفظ و توسعه ارتباط با مشتری ها در این کسبوکارها از مهمترین ارکان حفظ وفاداری است. مشتریهای ثابت باید فرصت بیشتری برای صعود به سطوح بالاتر برنامه وفاداری و دریافت خدمات داشته باشند. در صورتی که روابط عمیقی بین مشتری و فروشنده برقرار نشده و وابستگی عاطفی شکل نگرفته باشد، تنها یک تجربه بد میتواند مشتریها را به سوی رقبا سوق دهد. از دیگر مشکلاتی که در این صنعت بسیار رایج است، محبوب شدن بعضی از هدایا و دشواری ارائه آن به تمام مشتری هایی است که برای به دست آوردن آن تلاش میکنند. از همین رو خلاقیت و مدیریت مناسب در ارائه هدایا بسیار مهم و حیاتی است.
مهمترین ویژگی های یک برنامه وفاداری موفق در خرده فروشی های مواد غذایی و نوشیدنی ها
-
شناسایی مشتریها
شناسایی به کمک کارتهای مغناطیسی و بارکدهای درجشده روی آنها، از روشهایی است که سالهای سال در صنایع مختلف به کار گرفته شده و موفقیت آن اثبات شده است. اما با وجود کارتهای متعددی که حالا در کیفهای هر کدام از خریدران انباشته شده است، استفاده از روشهای جدید و خلاقانه بیش از هر زمانی ضروری به نظر میرسد. اگر به دنبال استفاده از روشهای نوین برای تمایز میان مشتریهای خود هستید، شناسایی به کمک شماره تلفن و ایمیل و آدرس گزینه بسیار مناسبی است. پس از هر خرید، میتوان به کمک سیستم CRM موجود سبد خرید را به تاریخچه خریدهای مشتری اضافه کرد، آن هم تنها به کمک یک شماره تلفن یا ایمیل. استفاده از این سیستم ممکن است با ایرادهایی همچون خطای انسانی روبهرو شده و درنهایت باعث نارضایتی مشتری شود. یکی از بهروزترین ابزار برای شناسایی مشتریها استفاده از Mobile Passes هاست. این ابزار روی کیف دیجیتال در اندروید و iPhone ذخیره میشوند و دیگر نیازی به اشغال یک فضای فیزیکی یا صدور کارتهای مغناطیسی وجود ندارد. در صورت استفاده از این ابزار، احتمال خطای انسانی حذف شده و شناسایی مشتریها تنها با اسکن بارکد از گوشی صورت خواهد گرفت و درنتیجه کارها تسریع خواهد شد.
-
مسیرهای متفاوت
یکی از مهمترین ویژگیهای یک برنامه وفاداری موفق، ارائه خدمات مشابه برای خریدهای آنلاین و حضوری است. شاید به نظر بسیار ساده برسد، اما بسیاری از برندها هنوز به مشتریان خود کارتهای تخفیفی ارائه میکنند که تنها در شعب فیزیکی قابلیت استفاده دارند. بسیار مهم است که خدمات ویژه ارائهشده برای مشتریان در شعب فیزیکی و درگاههای آنلاین به یک شکل قابل استفاده باشند. به زبان ساده، برخی افراد تمایل به خرید آنلاین دارند و در عین حال انتظار دارند هدایای دریافتشده در همان فضای آنلاین قابل استفاده باشد، نهفقط در فروشگاه های فیزیکی.
ارائه تمام اطلاعات درباره برنامه وفاداری باید در یک وبسایت مجازی صورت بگیرد. از همین رو ضروری است که برندهای حاضر در این صنعت، یک دامنه مجزا برای خود طراحی کنند که در آن مشتریها به اطلاعات کامل درباره برنامه وفاداری طراحیشده دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر، بتوانند امتیازهای خود را مشاهده، وضعیت خود را بررسی و درنهایت هدایای خود را انتخاب کنند.
-
منطق برنامه وفاداری
اگر از ارائه تخفیف به عنوان مبنای برنامه وفاداری بهره برده می شود، بهتر است مشتری ها به نوعی ترغیب شوند تا حد خاصی از امتیاز را به دست آورند، برای مثال با خریدهای بیشتر یا خرید کالاهای خاص.
استفاده از امتیاز به جای تخفیف در لحظه خرید، بسیار موثرتر است. در حال حاضر بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای به مشتریهای خود در لحظه خرید تخفیفهای مناسبی ارائه میدهند، اما ارائه امتیاز به جای تخفیف، به مشتریان این امکان را میدهد که از دامنه گستردهای از هدایا یا تخفیفها بر اساس سلایق خود بهرهمند شوند، مثلا استفاده از خدمات ارسال رایگان، عضویت در باشگاه ویآیپی یا هدایای فیزیکی.
ارائه رایگان خدماتی همچون ارسال رایگان برای تمام مشتریها شاید چندان کارا نباشد، اما ارائه این خدمات به صورت ویژه برای اعضای ویژه باشگاه مشتریان، خریداران را ترغیب خواهد کرد که برای دریافت این خدمات تلاش کنند. بدین منظور افراد نیاز دارند تا در باشگاه مشتریان عضو شوند و حتی مبلغی را به عنوان حق عضویت پرداخت کنند. این امر سبب افزایش میزان ثبتنام و دریافت اطلاعات بیشتر از خریداران است. بازدید از خط تولید یکی از برندهای محبوب، یکی از ویژه ترین هدایایی است که میتوان به مشتریان وفادار ارائه کرد، درست مانند فیلم سینمایی «کارخانه شکلات سازی». این هدایای خاص و ویژه نسبت به کوپنها و تخفیفها، موثرترند و آگاهی از برند شما را به طور چشمگیری افزایش میدهند.
تجربه نشان میدهد که افراد سیستم پلکانی وفاداری را برای خرید غذا و نوشیدنیها ترجیح میدهند. پیشرفت در سطوح و دریافت خدمات و هدایای خاص در هر سطح افراد را برای پیشرفت بیشتر ترغیب میکند. از سوی دیگر، حضور در سطوح بالای پلکان وفاداری، احتمال ترک برند را بسیار کاهش میدهد، زیرا ترک برند در سطوح بالا به معنی از دست دادن خدمات ویژهای است که خریداران دریافت میکنند.
-
یک برنامه وفاداری متمایز
فروشگاههای زنجیرهای و توزیع کننده ها باید در کوتاهترین زمان ممکن اپلیکیشن خود را طراحی کرده و به کمک روشهای مختلف، افراد را برای استفاده از آن ترغیب کنند، برای مثال، ارائه امتیاز برای هر سفارش یا خرید آنلاین.
ارائه امتیاز برای معرفی خدمات و برند به دوستان، از مهمترین ویژگیهای یک برنامه وفاداری موفق است. برای هدفمند کردن این برنامه، باید یک هدف مشخص در نظر گرفته شود، مثلا معرفی به 10 نفر از دوستان یا بیشتر. از همین رو باید امکان دعوت دوستان به خرید از فروشگاه به کمک لینک در واتساپ یا تلگرام فراهم شود.
شاید یکی از شناخته شده ترین برنامههای وفاداری در صنعت مواد غذایی و نوشیدنی، برنامه شرکت Sarbucks با 17 میلیون عضو فعال است. با تمهیدات در نظر گرفتهشده، عضویت در برنامه وفاداری این برند سرگرمکننده، آسان و با خدمات ویژه همراه است.
- به ازای هر یک دلار خرید از اپلیکیشن یا کارت هدیه، مشتریها دو امتیاز دریافت میکنند.
- پنج گروه متفاوت هدایا وجود دارد که بر اساس ستارههای هزینهشده افراد میتوانند از آنها استفاده کنند.
- در صورت دریافت 25 ستاره، افراد به یک نوشیدنی رایگان مهمان خواهند شد و در صورت دریافت 50 ستاره، یک فنجان قهوه، یا یک شیرینی به انتخاب مشتری رایگان هدیه داده خواهد شد.
- بالاترین سطح در این برنامه وقتی است که افراد 400 ستاره دریافت میکنند. در صورتی که یک مشتری بتواند 400 ستاره جمعآوری کند، یک ماگ ویژه با برند StarBucks به او هدیه داده خواهد شد.