وقتی سفر کاملا به میل مشتری میشود
بازار سفرها و تجربیات شخصیسازیشده تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید
سارا گلچین
بر اساس یک مطالعه تازه با عنوان «بازار سفرها و تجربیات شخصیسازیشده» که از سوی شرکت مشاوره و تحقیقات بازار «الاید مارکت ریسرچ» چاپ شده، وضع بازار سفرها و تجربیات شخصیسازیشده تا سال ۲۰۳۰ بهبود قابل توجهی خواهد داشت. نتایج این مطالعه، به شناخت بهتر نیازهای تازه مشتریان و طراحی برنامههای وفاداری بهروزرسانیشده و مبتنی بر این نیازها، کمک خواهد کرد. به همین مناسبت، در این گزارش کوتاه، مروری بر نتایج حاصل از این مطالعه داشتهایم.
در انتظار رشد ۸/۱۷ درصدی
تحقیقات صورتگرفته، دستهبندیهای گوناگون این نوع سفرها یعنی نوع خدمات، حالت رزرو، گروه سنی و هدف از سفر را در بر میگیرد. بر این اساس، انتظار میرود ارزش بازار تجربیات و سفرهای شخصیسازیشده در سطح جهانی تا سال ۲۰۳۰ به ۴۴۷ میلیارد دلار برسد. به این ترتیب، نرخ رشد مرکب سالانه این صنعت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ رشد ۸/۱۷ درصدی به خود خواهد دید.
سفرها و تجربیات شخصی در آستانه ایجاد نظامی برای وفاداری به مشتری با ساختن روابط معنادار نفر به نفر با مسافران و گردشگران است. ارائهدهندگان خدمات ازجمله شرکتهای هواپیمایی، خطوط کروز و هتلها نیازهای هر شخص را فهمیده و به نیل به هدفی کمک میکنند که با آگاهی از نیاز مشتری و به شکلی کارآمد، هر یک از نیازهای شخص مشتری را در زمینه مشخصشده برآورده میکند.
شبکههای اجتماعی و جمعآوری اطلاعات مشتریان
روند افزایشی در رزروهای آنلاین، شخصیسازی پکیجهای سفرهای کاری و تفریحی در تعطیلات و تاثیر شبکههای اجتماعی و فناوری، برخی از عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار تجربیات و خدمات شخصیسازیشده هستند.
پلتفرمهای شبکههای اجتماعی هر روز بیشتر از دیروز دارند به اطلاعات پایهای درباره مشتریان دسترسی پیدا میکنند؛ اطلاعاتی که به آنها کمک میکند برخی نیازهای خاص مشتریان ازجمله علاقهمندیهای آنها در زمینه غذا و نوشیدنی را تجزیه و تحلیل کنند. انتظار خطوط هواپیمایی، کشتیهای کروز، هتلها و ارائهدهندگان خدمات گردشگری این است که فرصتهای بهتری برای آنالیز و مطالعه نیازها و علاقهمندیهای مشتریان داشته باشند و بر همان اساس به آنها خدمات دهند.
درکل نتیجه قرار گرفتن همه این فاکتورها در کنار هم رشد بازار تجربیات و سفرهای شخصیسازیشده است.
وفاداری زیر سایه کرونا
همهگیری ویروس کووید۱۹ با محدود کردن گردشهای خانوادگی، رستورانگردی، نمایشگاههای تجاری و شرکت در رویدادهای فرهنگی، اثر سوئی بر بازار تجربیات و سفرهای شخصیسازیشده داشت. همچنین کووید۱۹ برنامههای برجسته گوناگونی را در بسیاری از کشورها با تاخیر یا حتی لغو برنامه مواجه کرد. علاوه بر این، در نتیجه افزایش در لغو رویدادهای گوناگون صنعت خطوط هوایی، شمار برنامههای پروازی را به تقریبا نصف کاهش داد. بنابراین، ویروس کرونا با کنگر خوردن و لنگر انداختنش، مقامات کشورهای مختلف را مجبور به اجرای قرنطینههای سراسری کرد و همین در خانه ماندنهای اجباری تاثیری منفی بر بازار تجربه و سفر شخصیسازیشده در سطح جهانی گذاشت.
بسیار سفر باید
بازار تجربیات و سفرهای شخصیسازیشده به بخشهای نوع خدمات، حالت رزرو، گروه سنی، هدف از سفر و منطقه تقسیم میشود. در بخش نوع خدمات تقسیمبندی به این شکل است: خدمات شخصیسازیشده در پرواز، خدمات شخصیسازیشده در کروز، سفر ماجراجویانه، خدمات شخصیسازیشده در هتل و خدمات دیگری از این دست.
منظور از حالت رزرو، تفکیک دو حالت پلتفرم OTA (بهروزرسانی بیسیم) و آفلاین است.
گروه سنی هم دستههای مختلف دارد: نسل هزاره (متولدان سال ۲۰۰۰ به بعد)، نسل ایکس (نسل بعد از انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم)، نسل بیبی بومرها یا نسل انفجار (نسل زادهشده در دوره انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم) و دستههای دیگر.
هدف از سفر اما دو چیز است. مسافران یا برای تفریح و لذت بردن سفر میکنند، یا برای کار و تجارت. بنابراین نیاز کسی که برای پیشبرد کارهای تجاری خود سفری شخصیسازیشده را انتخاب میکند، با کسی که میخواهد تفریحاتش را شخصیسازی کند، تفاوت دارد
تقسیمبندی منطقهای هم به تجزیه و تحلیل نیاز مناطق مختلف میپردازد. این مناطق به آمریکای شمالی (آمریکا، کانادا و مکزیک)، اروپا (آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و باقی اروپا)، آسیا و اقیانوسیه (چین، هند، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و بقیه مناطق آسیا و اقیانوسیه) و لامئا (آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا) بخشبندی میشوند.
در بخش نوع خدمات، سفر ماجراجویانه ارزشی برابر ۷/۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ داشت. پیشبینی میشود این رقم برای سال ۲۰۳۰ به ۳/۸۳ میلیارد دلار برسد. این یعنی نرخ رشد مرکب سالانه این صنعت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ رشد ۱۸ درصدی خواهد داشت.
در سفرهای ماجراجویانه، مردم بیشتر علاقه دارند جاهای جدید را کشف و بازدید کنند، دوست دارند از انجام فعالیتهایی مثل سقوط آزاد، رفتینگ، دوچرخهسواری در کوهستان، اسکی و اسنوبورد لذت ببرند. افزایش علاقه جمعیت جهان به سفرهای ماجراجویانه و در دسترس بودن امکان شخصیسازی این سفرها و پکیجهای گردشکری به بزرگتر شدن بازار سفرها و تجربیات شخصیسازیشده در آینده پیشِ رو یعنی تا سال ۲۰۳۰ خواهد انجامید.
در زمینه حالت رزرو، بخش پلتفرم OTA (بهروزرسانی بیسیم) سال ۲۰۲۰، ۶/۲۲ میلیارد دلار ارزش داشت و پیشبینیها حکایت از رسیدن این رقم به ۶/۱۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ دارد. به این ترتیب، نرخ رشد مرکب سالانه در این بخش از ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ به میزان ۹/۱۹ درصد خواهد بود. این بازار درواقع بازاری وبمحور است که به مسافران، گردشگران و مشتریان کمک میکند درباره محصولات و خدمات سفر، ازجمله هتل، پرواز، کروز و فعالیتهای ماجراجویانه تحقیق کرده و سپس برای هرچه خواستند، مستقیم و بیواسطه دکمه رزرو را بزنند. OTA در میان مسافران و گردشگران طرفداران قابل توجهی یافته است. دلیل این استقبال هم مواردی چون کمهزینه بودن، مقایسه آسان و سریع پکیچهای توریستی و مسافرتی، دسترسی به برنامههای سفر چندین خط هوایی و امکان انتخابهای مختلف در روند کنسل کردن سفرهاست.
نقشآفرینان اصلی بازار سفرهای شخصیسازیشده
بر اساس گروه سنی هم پیشبینی میشود ارزش بازار تجربیات و سفرهای شخصیسازیشده برای نسل ایکس تا سال ۲۰۳۰ به ۲/۱۳۱ میلیارد دلار برسد که نرخ رشد مرکب سالانه ۴/۱۸ را نشان میدهد. حدود دوسوم پردرآمدها و نیمی از قشر متوسط این نسل گفتهاند که برنامه سفر تفریحی را هر سال در زندگی خود دارند. نسل ایکس عموما متاهل و فرزنددار هستند. بنابراین اهداف سفر خود را بر همین دو اساس انتخاب میکنند. آنها همچنین مراقب برآورده شدن نیازهایشان هستند، جاهایی میروند که هرگز قبلا نرفتهاند و از همه مهمتر خواستهشان بازدید از جایی امن و آرام است. با فراهم شدن امکان سفرها و ماجراجوییهای شخصیسازیشده، ارائهدهندگان خدمات میتوانند مشتریان بیشتری از نسل ایکس جذب کنند و این یعنی رشد بازار سفرها و تجربیات شخصیسازیشده.
شرکت Region Wise، سال ۲۰۲۰ بازار سفرها و تجربیات شخصیسازیشده را قبضه کرده بود و برنامههایی هم برای ادامه این مسیر در آینده پیشِ رو یعنی تا سال ۲۰۳۰ دارد.
نقشآفرینان اصلی بازار سفرها و تجربیات شخصیسازیشده معرفی محصولات و توسعه کسبوکار خود را متناسب با استراتژیهای توسعهای کلیدی پیش میبرند تا سهم بیشتری از این بازارِ هم جذاب و هم جالب را به دست آورند، سودآوری خود را بیشتر کنند و در این بازار حالا دیگر رقابتی بهتر عرض اندام کنند.
وفاداری به مشتری قطعا در این مسیر به شرکتهای فعال در این صنعت کمک خواهد کرد، چون اساس خدمات شخصیسازیشده مشتری، نیازها و علایق اوست و هر چه شرکتها نظام وفاداری به مشتری بهتر و قویتری داشته باشند، طبعا سهم بیشتری هم از بازار میتوانند نصیب خود کنند.