چگونه برنامه وفاداری باشگاه مشتریان خود را به طور موثر تبلیغ کنیم؟
اعلامیه وفاداری
هدی رضایی
برنامههای وفاداری موجب رشد نرخ حفظ مشتری میشود، اما سازمانها ابتدا باید مشتریان را متقاعد کنند که در باشگاه مشتریان آنها ثبتنام کنند. مدیران با کمک تبلیغات و مارکتینگ درست میتوانند میزان ارجاعها را تقویت و از اپلیکیشنهای تلفن همراه برای ثبتنام استفاده کنند. برنامههای وفاداری همچنین میتوانند فشار را از هدف جذب مشتری کاهش و به سازمانها اجازه دهند جذب مشتری جدید را به عنوان یک کانال رشد ببینند؛ به جای آنکه راهی برای پیشی گرفتن از اهداف درآمدی تلقی کنند.
پس از اینکه تیمهای تجربه مشتری برنامههای خود را طراحی کردند، باید یک استراتژی ثبتنام مشتری نیز طراحی شود. مشوقهای ثبتنام، رسانههای اجتماعی و برنامههای بازیسازیشده موبایلی همگی از روشهایی هستند که میتوانند به برندها در بازاریابی برنامههای وفاداری خود و جذب اعضای جدید کمک کنند. علاوه بر آن، میتوانید با روشهای دیگری نیز به تبلیغات باشگاه مشتریان خود بپردازید. در این گزارش با تعدادی از این راهکارهای مقرونبهصرفه آشنا خواهید شد.
کارکنان را تشویق به ترویج برنامه کنید
سازمانها میتوانند بزرگترین حامیان برند خود– یعنی کارمندانشان- را تشویق به ترویج برنامههای وفاداری باشگاه مشتریان خود کنند. کارمندان داخل شبکههای اجتماعی شخصی خود فالوئرهایی از دوستان و خانواده دارند که میتوانند با آنها در مورد باشگاه مشتریان سخن بگویند، استوری بگذارند و در مورد فعالیتهای شرکتشان صحبت کنند. همچنین آنها میتوانند برنامه وفاداری را در بحثهای روزانه خود با مشتریان تبلیغ کنند و مشتریان را از وجود باشگاه مشتریان شرکت و مزایا و نحوه کسب امتیار آن آگاه کنند.
به عنوان مثال، تیمهای هدایت مشتری که درصدد آگاهسازی مشتریان جدید و آنبرد کردن آنها هستند، میتوانند اطلاعاتی در مورد باشگاه مشتریان بدهند و مزایای آن را با این مشتریان به اشتراک بگذارند. همچنین، نمایندگان فروش میتوانند برنامه وفاداری را قبل یا بعد از فروش برای جذب مشتری تبلیغ کنند.
برنامه وفاداری باشگاه مشتریان را برای مشتریان فعلی تبلیغ کنید
تیمهای بازاریابی باید برنامههای وفاداری را در پایگاه مشتریان موجود شرکت خود تبلیغ کنند. این مخاطبان در حال حاضر با سازمان تعامل دارند و به عنوان مشتریان راضی، نامزدهای اصلی برای تبلیغات حساب میشوند.
همچنین مدیران بازاریابی میتوانند اعلامیههای باشگاه مشتریان، مزایا و پیشنهادات را ایمیل کنند تا مشتریان را تشویق به ثبتنام کنند. همچنین، کارمندانی مانند نمایندگان فروش میتوانند به مشتریانی که با آنها رابطه دارند، در مورد برنامه ایمیل بزنند، زیرا مشتریان اغلب به ایمیلهای شخصیسازیشده بیشتر از پیامهای عمومی پاسخ میدهند.
مشوقهای ثبتنام را ارائه دهید
همانطور که سازمانها از برنامههای وفاداری مشتری برای تشویق خریدهای مکرر استفاده میکنند، باید تخفیفها، کوپنها و سایر پاداشها را برای ایجاد انگیزه در فرایند ثبتنام ارائه دهند. همان مشوقهایی که باعث خریدهای مکرر مشتری میشود، میتواند باعث ثبتنام در باشگاه مشتریان شود.
برنامههای وفاداری همچنین اطلاعات مشتری مانند دادههای جمعیتی و رفتار خرید را جمعآوری میکنند، که میتواند به بازاریابان کمک کند تبلیغات آینده برای مشتریان باشگاه مشتریان را شخصیسازی کنند.
از داراییهای بازاریابی موجود برای ایجاد آگاهی استفاده کنید
تیم مارکتینگ میتواند از داراییهای موجود خود- مانند وثیقههای چاپی، ایمیلها، صفحات فرود و وبسایت شرکت و شبکههای اجتماعی- برای ترویج برنامههای وفاداری و معرفی مزایای باشگاه مشتریان در کانالهای مختلف استفاده کند. به عنوان مثال، تبلیغات پاپآپ در وبسایتها و قرار دادن لینک عضویت در باشگاه مشتریان در قسمت آخر ایمیل، میتواند به مشتریان در مورد چنین برنامههایی آموزش دهند. تیمهای بازاریابی میتوانند از این داراییها برای معرفی برنامههای وفاداری باشگاه، نحوه عملکرد آن و نحوه عضویت مشتریان استفاده کنند.
از رسانههای اجتماعی برای ایجاد تعامل استفاده کنید
رسانههای اجتماعی به تیمهای بازاریابی دسترسی به مخاطبان گستردهای را ارائه میدهند که شامل مشتریان احتمالی، موجود و وفادار میشود. یک برنامه وفاداری میتواند مشتریان بالقوه را در رسانههای اجتماعی تشویق به خرید اولیه کند، بهخصوص زمانی که سازمانها مشوق ثبتنام با تخفیف هستند.
همچنین، تیمهای بازاریابی رسانههای اجتماعی میتوانند از رسانههای اجتماعی برای بازاریابی برنامههای وفاداری به مشتریان فعلی استفاده کنند، زیرا مشتریان وفادار اغلب اخبار برندهای مورد علاقه خود را دنبال میکنند تا در مورد محصولات و بهروزرسانیهای جدید آگاهی کسب کنند.
از برنامههای تلفن همراه برای ایجاد تعامل استفاده کنید
اپلیکیشنهای موبایل میتوانند به تیمهای بازاریابی کمک کنند تا باشگاه مشتریان خود را تبلیغ کنند و برنامههای وفاداری خود را ارتقا دهند، زیرا با کمک این برنامهها میتوانند تعامل مشتری را افزایش دهند. برای مثال، اپلیکیشنهای موبایل به بازاریابان اجازه میدهند تا پوش نوتیفیکیشنهایی را درباره پیشنهادات جدید برای همه کاربران ارسال کنند. اپلیکیشنها همچنین به مشتریان اجازه میدهند امتیازات وفاداری داخل اپهایشان را ردیابی کنند و میتوانند تجربه مشتری را با گیمیفیکیشن تقویت کنند.
برای استفاده از گیمیفیکیشن در یک برنامه وفاداری نیز رابط کاربری یک برنامه تلفن همراه میتواند تعداد امتیازهای وفاداری را که مشتریان کسب کردهاند و برای دستیابی به پاداشهای بعدی نیاز دارند، نشان دهد. چنین اعلانهایی میتواند به افراد کمک کنند تا زمانی را که به پیشنهادات انحصاری نزدیکتر میشوند، دریابند و احساس موفقیت کنند. این امر به نوبه خود میتواند تعامل را بهبود بخشد.
مشتریان را تشویق کنید تا دیگران را معرفی کنند
تیمهای تجربه مشتری باید هنگام ثبتنام در برنامه وفاداری و خریدهای مکرر به مشتریان پاداش دهند، اما همچنین لازم است آنها را تشویق کنند تا دوستان و خانواده را نیز به باشگاه مشتریان معرفی کنند. اعضای وفادار یک کانال ارجاع عالی ایجاد میکنند، زیرا مصرفکنندگان به افرادی که میشناسند، بیشتر از بازاریابان اعتماد دارند.
همچنین، تیمهای بازاریابی میتوانند فرایند ارجاع را در اپلیکیشنهای تلفن همراه با گیمیفیکیشن ترکیب کنند تا تعامل مشتری را افزایش دهند و به مشتریان در هنگام معرفی اعضای جدید پاداش دهند.
مشارکت با دیگر برندها
چگونه میخواهید مشتریان جدیدی را به فروشگاه خود جذب کرده و همزمان آنها را در باشگاه مشتریان و برنامه وفاداری خود ثبتنام کنید؟ شراکت یکی از راههای شناختهشده است.
با یک کسبوکار محلی (البته که رقیب شما نباشد) همکاری کنید تا برند خود و مزایای باشگاه مشتریانش را برای افراد بیشتری تبلیغ کرده و در خارج از چهاردیواری حوزه کاری خود نیز سروصدایی ایجاد کنید. همچنین میتوانید از ارتباطات خود از یک گروه شبکهای مانند اتاق بازرگانی استفاده کنید و ببینید آیا یکی از کسبوکارهای مرتبط و نزدیک شما به ایجاد یک کمپین بازاریابی دوگانه برای تبلیغ باشگاه مشتریان و ثبتنام مشتریان برای برنامههای وفاداری برای هر دو برند علاقه دارد یا خیر.
حتی میتوانید به عنوان انگیزهای برای ثبتنام یک کوپن تخفیف 10 درصدی ارائه دهید که در هر دو فروشگاه قابل بازخرید باشد.
نمیخواهید با یک کسبوکار همکاری کنید؟ نظر شما در مورد همکاری با یک سازمان غیرانتفاعی مانند پناهگاه حیوانات محلی یا سازمانهای حامی محیط زیست چیست؟ یکی از جوایزی که اعضا با امتیازهایشان میتوانند کسب کنند، میتواند یک هفته غذا برای ساکنان جدید این پناهگاه حیوانات باشد. یا به ازای هر امتیازی که در آن باشگاه مشتریان ثبت میشود، یک اصله درخت یا نهال در جایی به نام او کاشته شود. چنین مشوقهایی میتواند برای مشتری جذاب باشد. سازمان غیرانتفاعی میتواند مشارکت در این برنامه وفاداری را با ذکر مسئولیت اجتماعی تبلیغ کند و حتی شماره تلفن کسانی را که علاقهمند به ثبتنام هستند، جمعآوری کند. این دادههای مشتری برای باشگاه مشتریان بسیار حائز اهمیت است.
سخن نهایی
مشتریان برنامه وفاداری شما را به جلو میرانند و تقویت میکنند. به همین دلیل است که تبلیغات برای آگاهیدهی آنها نقش مهمی ایفا میکند. دهها گزینه تبلیغاتی وجود دارد، اما فهرستی که در بالا ذکر شد، چندین ایده بهصرفه را ارائه میکند که هر کسبوکاری میتواند از آنها برای ایجاد سروصدای بیشتر در مورد برنامه وفاداری و افزایش مشارکت در باشگاه مشتریان خود استفاده کند. نظر شما چیست؟ شرکت شما چگونه برنامههای وفاداری باشگاه مشتریان خود را تبلیغ میکند؟