چگونه مشتریهای رستوران خود را حفظ کنیم؟
همان همیشگی…
مصطفی اروجی
همه گیری کرونا بسیاری از کسبوکارها را زیانده کرده و بعضیها را هم تعطیل. اما در این میان رستورانها و صنعت گردشگری بیشترین آسیب را از اپیدمی کرونا دیده اند. بسیاری از رستورانهایی که پیش از همهگیری بهزحمت خود را سرپا نگه داشته بودند، در دوران همهگیری تعطیل شدند. بر اساس گزارشها و آمارهای اتحادیه ملی رستورانداران آمریکایی، در سال 2020 میزان کل فروش رستورانها در این کشور، 240 میلیارد دلار کمتر از پیشبینیها بوده است. همچنین در سال 2020، 110 هزار رستوران در سراسر آمریکا ورشکست و هشتمیلیون کارگر فعال در این کسبوکارها، پارهوقت و تماموقت، تعدیل شدهاند. این آمارها بهخوبی نشان میدهد که کرونا چه تاثیر عمیقی بر این کسبوکارها داشته است. بسیاری بر این باورند که تغییر عادات غذایی افراد طی همهگیری در طولانیمدت هم بر این کسبوکارها سایه خواهد انداخت. از همین رو، طراحی و پیادهسازی یک برنامه وفاداری بیش از هر زمانی ضروری به نظر میرسد.
آیا برنامه های وفاداری سودآورند؟
بر اساس آمار منتشرشده از سوی موسسه Gartner، 80 درصد از درآمد رستورانها در آینده از 20 درصد مشتریهای حال حاضر آنها به دست خواهد آمد. بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم این گروه از مشتریها را شادمان و راضی نگه داریم تا دوباره برای صرف یک وعده غذایی دیگر قدم به رستوران ما بگذارند؛ اینبار شاید به همراه دوستان یا خانواده. ناگفته پیداست که پیش از هرچیزی، کیفیت غذای مناسب، برخورد محترمانه خدمتکاران و اتمسفر رستوران باید به گونهای باشد که نخستین تجربه مشتریها را به یک خاطره خوب بدل کند. اما این موارد به خودیِ خود برای مراجعه دوباره یک مشتری کافی نیست. عاملی که بازگشت مشتری را تضمین میکند، یک برنامه وفاداری است که مزایای خاصی را برای مشتریهای همیشگی رستوران در نظر میگیرد؛ مشتریهایی که همیشگی را سفارش میدهند!
در حال حاضر بسیاری از رستورانها در سراسر دنیا در حال پیادهسازی برنامه های وفاداری هستند. بر اساس اطلاعات بهدستآمده از یک تحقیق آماری صورتگرفته از سویSoftware Advice Business Model Survey، 58 درصد از پاسخدهندگان تایید کردهاند که پس از همهگیری کرونا، بودجهای را برای برنامههای وفاداری کنار گذاشتهاند؛ 29 درصد برنامههایی را که در گذشته داشتهاند، ادامه میدهند، 23 درصد بودجه این قبیل از طرحها را افزایش دادهاند و شش درصد تصمیم گرفتهاند برای اولین بار یک برنامه وفاداری برای مجموعه خود تعریف کنند.
راستگرد از نارنجی (6 درصد اولین بار (نارنجی)، 23 درصد افزایش بودجه، 25 درصد کاهش بودجه، 29 درصد بدون تغییر در برنامهها، 17 درصد بدون برنامه وفاداری) – شکل در لینک اول موجود است.
در ادامه پنج نکته بسیار مهم در زمینه طراحی و پیاده سازی یک برنامه وفاداری کارآمد برای رستورانها، آورده شده است.
جایزه برای هر مراجعه
بر اساس آمار منتشرشده از سوی Bond Loyalty Report، در صورت وجود یک برنامه وفاداری جذاب، 78 درصد از خریداران تمایل فراوانی برای خرید مجدد از خود نشان میدهند. همچنین احتمال توصیه رستوران به دوستان، در صورت وجود یک برنامه وفاداری شخصیسازیشده، 7.5 برابر خواهد شد. به زبان سادهتر، اگر بخواهیم بین یک رستوران که در برنامه وفاداری آن عضو هستیم و یک رستوران که چنین برنامهای ندارد، انتخاب کنیم، به احتمال بسیار زیاد، مورد اول را انتخاب خواهیم کرد. دلیل این انتخاب بسیار ساده است. ما با انتخاب مجموعهای که در برنامه وفاداری آن عضو هستیم، از مزایای متعددی همچون تخفیفها و هدایای گوناگون برخوردار خواهیم شد.
حالا اگر رستوران به ازای هر مراجعه، امتیازی را برای مشتریهای خود در نظر بگیرد، این انتخاب بسیار محتملتر خواهد بود. امتیازها میتوانند برای دریافت تخفیف در سفارش بعدی مورد استفاده قرار بگیرند، یا با رسیدن به یک حد نصاب امتیازی، اعضای باشگاه قادر خواهند بود جایزه ویژهای را دریافت کنند؛ یک وعده غذای رایگان، دسر مجانی، یا یک ماگ با طرح برند رستوران.
از دید آن شولتزیس، مدیر برنامه وفاداری SweetFrog، نکته بسیار مهم ایجاد توازن مناسب میان هدایا و میزان خرید است. او بر این باور است که ارائه هدایا در هر مراجعه یا سفارش، سبب کاهش سود نهایی رستوران خواهد شد که با هدف برنامه در تناقض است. از سوی دیگر، هدایا و تخفیفهای ناچیز، به مشتریها این باور را القا میکند که برنامه وفاداری مورد نظر، بیفایده و نمایشی است.
ساده باشید
در حال حاضر بسیاری از مشتریها با ایده دریافت امتیاز به ازای هر خرید آشنا هستند. بنابراین نیازی نیست رستورانها وقت زیادی را صرف توضیح واضحات برای مشتریهایشان بکنند. از اینرو، استفاده از یک برنامه وفاداری بر اساس امتیازهای جمعآوریشده در هر خرید، سبب میشود اعضا تجربه ساده و شیرینی داشته باشند و احتمال مشارکت موثر را افزایش خواهد داد.
از سوی دیگر، تعیین هدف برای مشتریها، به لحاظ روانی آنها را برای رسیدن به آن نقطه ترغیب خواهد کرد. اگر بدانیم که با دو یا سه سفارش دیگر میتوانیم به تخفیف در نظر گرفتهشده برسیم، احتمال مراجعه ما افزایش پیدا خواهد کرد. درنهایت مراجعه بیشتر و سفارش غذا، برابر است با افزایش درآمد یک رستوران.
یکی از مناسبترین روشها برای پیادهسازی یک برنامه وفاداری، حساب کاربری است. در این روش، به ازای هر میزان امتیاز مشخص، حساب کاربری اعضا شارژ خواهد شد. از این طریق افراد میتوانند پول خود را برای غذایی هزینه کنند که مورد علاقه آنهاست، نه چیزی که پیش از این برای آنها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، تحقیقات نشان میدهند که مشتریها اغلب بسیار بیشتر از مبلغ هدیه موجود در کارتشان، هزینه میکنند، گاهی تا 25 درصد یا حتی بیشتر. این استراتژی به رستورانها کمک میکند تا از هدیه در نظر گرفتهشده برای مشتریها، به بهترین شکل ممکن بهره ببرند.
شخصیسازی
همه ما به تخفیفها و هدایای مالی علاقه زیادی داریم، اما هدایای شخصی و تجربههای منحصربهفرد، تأثیر عمیقتری را بر ما به جای میگذارند؛ برای مثال تخفیف برای روز تولد.
تحقیق فوق نشان میدهد که وجود یک برنامه وفاداری شخصیسازیشده، احتمال معرفی برند به دوستان، خرید بیشتر و سفارش مجدد را به ترتیب 7.5، 6.5 و 5.4 برابر افزایش میدهد. این اعداد و ارقام شگفتآور، نشان از تأثیر عمیق شخصیسازی هدایا و پاداشها در یک برنامه وفاداری دارند.
برنامه وفاداری SweetFrog یک نمونه بسیار جذاب برای اثبات این ادعاست. در برنامه طراحیشده از سوی این برند غذایی، افراد در روز تولد خود میتوانند از یک منوی نسبتا مناسب، به صورت رایگان برای خودشان غذا سفارش دهند. اما آمارهای این شرکت حقایق جالبی را برملا میکند. غذاهای سفارش دادهشده در روز تولد مشتریها بسیار بیشتر از حد تصور بوده است. سفارش غذا برای جمع خانواده و دوستان در روز تولد، یکی از بیشترین هزینههای صورتگرفته از سوی اعضا طی سال است. به زبان ساده، اعضا برای استفاده از هدیه اختصاص دادهشده به آنها که در این مورد یک وعده غذای رایگان در روز تولد است، به رستوران مراجعه میکنند و درنهایت بسیار بیشتر از چیزی که تصور میشد، هزینه میکنند.
استراتژیهای دیجیتال
امروزه خریدارن انتظار دارند بتوانند به صورت مجازی و از طریق گوشی با رستوران مورد علاقه خود در ارتباط باشند. این علاقه، یک فرصت طلایی برای رستورانها و فستفودیهاست تا بتوانند از این طریق ارتباط خود را با مشتری گسترش داده و احتمال سفارش جدید را افزایش دهند.
از سوی دیگر، حضور در شبکههای اجتماعی و طراحی یک وبسایت، اطلاعات ذیقیمتی را از عادات غذایی مراجعان در اختیار رستورانها قرار خواهد داد. این اطلاعات به شخصیسازی پیشنهادها و هدایا کمک شایانی خواهد کرد.
کارمندان خود را آموزش دهید
کارمندان یک رستوران یا فستفود باید برای پرسش از مشتریها درباره عضویت در برنامه وفاداری آماده باشند. در صورتی که پاسخ آنها مثبت باشد، شیوه برخورد باید متناسب باشد و در صورتی که جواب منفی شنیده شود، تشریح مزایای عضویت در باشگاه وفاداری باید با اعتمادبهنفس بالا و در کمترین زمان ممکن انجام شود.
تحقیقات انجامشده از سوی Bond Loyalty Report نشان میدهد که افراد آموزشدیده تا میزان 47 درصد، مشارکت بیشتری را از مشتریها ایجاد میکنند.
در صورتی که مشتری عضو برنامه وفاداری رستوران است، تاکید بر مزایای مهم این طرح اهمیت بالایی دارد. اما اگر چنین نباشد، ارائه برخی مشوقها برای تکمیل اطلاعات و ثبتنام در طرح وفاداری، میتواند احتمال موفقیت برنامه را افزایش دهد، مثلا پنج درصد تخفیف در صورتحساب. مهمترین مورادی که کارمندان باید برای آنها آموزش داده شوند، عبارتاند از:
- اطلاعات کلی درباره عملکرد برنامه وفاداری و نحوه اختصاص هدایا و تخفیفها
- نحوه ارسال هدایا و اطلاعات برای مشتریها (ایمیل، پیامک یا نوتیفیکیشن اپلیکیشن)
- دریافت اطلاعات و نظرات کاربران در رابطه با کارآمدی سیستم برنامه وفاداری
- شیوه پاسخگویی به اعتراضات
- پاسخ به پرسشهای رایج
تجربه های موفق
در این بخش تعدادی از موفقترین تجربههای بینالمللی در زمینه پیادهسازی یک سیستم وفاداری برای رستورانها آورده شده است.
-
Dunkin Donut
با بیش از 12 هزار شعبه در 45 کشور و افزون بر هشتمیلیون مشتری وفادار در اقصی نقاط جهان، هر روزه ترافیک فراوانی را در مقابل فروشگاههای خود تجربه میکند. اما سیستم وفاداری این برند شناختهشده، اولویت در ارائه خدمات به مشتریهای دائمی را به عنوان ستون فقرات برنامه وفاداری خود اعلام کرده است.
در این سیستم، اعضای برنامه وفاداری میتوانند از طریق اپلیکیشن سفارش خود را انتخاب کنند و در هنگام مراجعه به صورت آنی، سفارش خود را دریافت کنند. همچنین در ازای 200 امتیاز (40 دلار سفارش)، اعضا به یک نوشیدنی رایگان مهمان خواهند شد.
-
Chiptole
به منظور ارائه یک برنامه متفاوت و مدرن، این برند اقدام به جایگزینی کارتهای قدیمی با یک سیستم موبایلی کرده است که Chiptole Reward نام گرفته است.
- با استفاده از این اپلیکیشن، اعضا میتوانند بهراحتی غذای مورد علاقه خود را سفارش دهند و در ازای هر سفارش امتیاز دریافت کنند.
- در صورت خرید حضوری از رستوران، اعضا میتوانند با اسکن رسید دریافتشده در رستوران، همان امتیاز را دریافت کنند.
- به ازای هر دلار هزینهشده در اپلیکیشن یا رستورانها، افراد 10 امتیاز دریافت میکنند.
- در صورت رسیدن به حد نصاب 1250امتیاز، یک وعده غذای رایگان به افراد هدیه داده خواهد شد و چرخه از نو آغاز میشود.
اما این برنامه برای تبدیل شدن به یکی از موفقترین برنامههای وفاداری، به هیجان بیشتری احتیاج دارد. سفارش در رویدادهای خاص، تا 50 درصد امتیاز بیشتر را به اعضا هدیه میدهد. همچنین در صورت سفارش یک غذای جدید، اعضا 100 امتیاز هدیه دریافت میکنند. شایان ذکر است که تاریخچه سفارشات افراد از سوی اپلیکیشن حفظ و ذخیره خواهد شد. اضافه بر همه این موارد، در صورتی که افراد در روز تولد خود به یکی از رستورانهای این برند مراجعه کنند، امتیاز بالایی را دریافت میکنند. تنها مشتریهای وفادار و همیشگی در روز تولدشان به شما سر میزنند!
یکی از مهمترین معایب این سیستم، انتظار یک یا دو روزه برای اضافه شدن امتیازهاست. به عبارت دیگر، پس از سفارش غذا و رسیدن به حد نصاب، مشتریها نمیتوانند بلافاصله از امتیازهای خود برای سفارش یک غذای جدید استفاده کنند. در عصر مدرن، هیچ توجیهی برای این دست تأخیرات وجود ندارد.
-
Famous Dave
برنامه وفاداری رستوران Famous Dave با دو ویژگی شناخته میشود؛ این برنامه در قالب یک اپلیکیشن روی گوشی تعبیه شده و از یک طراحی پلکانی بهره میبرد.
- به ازای هر دلار، یک امتیاز به اعضا تعلق میگیرد.
- در ازای جمعآوری 100 امتیاز، 10 درصد تخفیف در خرید بعدی به اعضا هدیه داده خواهد شد.
- اپلیکیشن موجود روی گوشی، نزدیکترین شعبههای رستوران را به کاربران پیشنهاد میدهد.
- با دانلود و نصب اپلیکیشن، در سفارش بعدی یک برگر رایگان به اعضای باشگاه وفاداری هدیه داده خواهد شد.
یکی از مهمترین ویژگیهای اپلیکیشن این رستوران زنجیرهای، استفاده از موبایل به عنوان وسیله احراز هویت در رستوران است. اعضا برای دریافت تخفیف و هدایای خود در مراکز فیزیکی، باید از اپلیکیشن به عنوان سند هویتی خود استفاده کنند.
-
Chick-fil-A
به عنوان مبتکر برگرهای طعمدادهشده با ترشی، این برند یک برنامه وفاداری متناسب با تاریخچه و تصویر برند خلق کرده است. این برنامه تمام ویژگیهای مورد اشاره را در یک برنامه جذاب و هماهنگ گرد هم آورده است؛ امتیازهایی که میتوانند برای دریافت تخفیف استفاده شوند، پیشنهادهای ویژه برای روز تولد و یک اپلیکیشن تمامعیار که هم سفارشهای مشتریان را ثبت میکند و هم امتیازهای آنها را.
اما این برنامه ویژگیهایی دارد که بهراستی آن را به یکی از مدرنترین برنامههای وفاداری در میان برندهای فعال در زمینه رستورانداری تبدیل کرده است. به صورت معمول اعضا به ازای هر دلار، 10 امتیاز دریافت میکنند، اما وقتی اعضا بتوانند 1000 امتیاز جمعآوری کنند، به سطح عضویت نقرهای در باشگاه مشتریان ارتقا پیدا خواهند کرد و به ازای هر یک دلار، 11 امتیاز دریافت میکنند. علاوه بر این، اعضای نقرهای باشگاه میتوانند هدایا و تخفیفهای خود را به دوستان و خانواده خود هدیه دهند. با این همه، مزایای گروه نقرهای در مقایسه با گروه قرمز، چندان قابل توجه نیست. برای رسیدن به سطح قرمز، اعضا باید 5000 امتیاز جمعآوری کنند و در صورتی که به این سطح برسند، به ازای هر یک دلار خرید، 12 امتیاز دریافت خواهند کرد. اعضای قرمز باشگاه، اولین کسانی هستند که به غذاهای جدید دسترسی پیدا خواهند کرد و در کنار بسیاری از هدایا و تخفیفهای شگفتانگیز، میتوانند به صورت رایگان از تالار مشاهیر فوتبال آمریکایی در آتلانتا بازدید کنند.