چگونگی استفاده از بلاکچین در برنامههای وفاداری
رمزنگاری وفاداری
هدی رضایی/ کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
داشتن برنامههای وفاداری مشتری برای حفظ مشتریان وفادار چیز جدیدی نیست. اما ترند جدیدی برای مشتریان در این حوزه ظهور کرده است؛ برنامههای وفاداری مبتنی بر بلاکچین. امروزه، شرکتهایی که در تجارت الکترونیک، صنعت محصولات تندمصرف (FMCG)، بانکداری، بیمه، خطوط هوایی، هتلها و… فعالیت میکنند، میتوانند از فناوری بلاکچین در برنامههای وفاداری مشتریان خود استفاده کنند. شبکه بلاکچین میتواند مکمل مفیدی برای پیشبرد اهداف و استراتژی شرکت شما باشد. از آنجایی که فناوری بلاکچین امروزه جنبههای مختلف کسبوکار و زندگی را تغییر داده است، برنامههای وفاداری نیز کاندیدای اصلی برای پیروی از آن هستند. داشتن برنامههای وفاداری سریعتر، هوشمندتر و انعطافپذیرتر میتواند مشتریان را به طور فزایندهای راضیتر نگه دارد. در این گزارش در مورد چگونگی استفاده از این فناوری در برنامههای وفاداری مشتری بیشتر خواهیم خواند.
بلاکچین چیست؟
قبل از بحث در مورد رمزارزها، ضروری است که در مورد فناوریای که آنها را فعال میکند، صحبت کنیم. بلاکچین یک دفتر کل غیرمتمرکز و رمزگذاریشده است و با توزیع غیرمتمرکز اطلاعات، چارچوب جدیدی از اینترنت را ایجاد کرده است. بلاکچین در ابتدا صرفا برای استفاده ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین طراحی شده بود، اما این فناوری امروزه کاربردهای بالقوه دیگری را پیدا کرده است.
همچنین بلاکچین به عنوان یک مخزن عمومی اطلاعات مهندسیشده غیرقابل تغییر شناخته میشود که یک پایگاه داده عمومی در خود نگهداری میکند و تمام تراکنشهای انجامشده از سوی افراد شرکتکننده در آن شبکه را ثبت میکند. هنگامی که افراد یک تراکنش را آغاز میکنند، یکسری فرایندهای رمزنگاریشده، یک رکورد از انتقال ایجاد میکند. در این مورد، «انتقال» میتواند یک بیتکوین، یک قطعه داده، برخی داراییهای فیزیکی، یا هر نوع دارایی باشد. آنچه در این انتقال ضروری است، فناوریای است که از نحوه ایمنسازی و ثبت انتقال پشتیبانی میکند.
مزیت استفاده از بلاکچین در برنامههای وفاداری
یک مقاله فوربس به بررسی استفاده از یک سیستم مبتنی بر بلاکچین با استفاده از یک توکن دیجیتال مانند بیتکوین در بسیاری از برندها یا شرکتها پرداخته است. این رویکرد غیرمتمرکز مدیریت و پیگیری برنامه وفاداری را آسانتر کرده، در زمان صرفهجویی میکند و به مشتری ارزش بیشتری میدهد.
همچنین برنامههای وفاداری مبتنی بر بلاکچین به مشتریان انعطافپذیری و قدرت انتخاب بیشتری میدهد که این امر آنها را تشویق میکند بیشتر خرج کنند. این رویکرد اگرچه موثر است، اما برای همه کسبوکارها مناسب نیست. برای مثال، برای برنامههای وفاداری برونسپاریشده در صورت مدیریت مستقل، میتواند گران تمام شود. این رویکرد برای برندهای بزرگ، یا شرکتهایی که وارد یک مشارکت استراتژیک با برندهای دیگر از یک صنعت مکمل میشوند، مناسبتر است (به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی و شرکت حملونقل و هتلهای زنجیرهای).
این شرکتهای بزرگتر تجارت الکترونیک میتوانند از طریق مشتریان وفادار خود با استفاده از کیف پولهای دیجیتال برای پرداختها، کوپنها و پاداشهای بیشتر که منعکسکننده برنامههای وفاداری سنتی هستند، به ارز دیجیتال تکیه کنند. درحالیکه ممکن است استارتآپها منابع لازم برای تکیه بر داراییهای دیجیتال را نداشته باشند، اما میتوانند در مورد انگیزههای برنامههای پاداش وفاداری خود خلاقانه فکر کنند. بلاکچین نشاندهنده آینده و حال برخی از برنامههای وفاداری مصرفکننده است. به عنوان مثال، خطوط هوایی سنگاپور و دلتا ایرلاینز اخیرا یک برنامه وفاداری مبتنی بر بلاکچین را معرفی کردند و امتیازات مایلهای هوایی خود را با ارزهای رمزنگاریشده جایگزین کردند که میتوانند برای خرید خردهفروشی آنها مورد استفاده قرار گیرد.
چگونه بلاکچین میتواند به ارزش برنامههای وفاداری بیفزاید؟
برنامههای وفاداری بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام مکانیسم کسب امتیاز خاص خود و نحوه رسیدن به آن را دارند. این میتواند منجر به ناامیدی مشتریان در عدم بهرهگیری از بسیاری از امتیازهای استفادهنشده شود. بااینحال، شرکتها از طریق بلاکچین میتوانند برنامههای وفاداری خود را غیرمتمرکز کنند و مصرفکنندگان میتوانند از مزایای کامل فناوری بلاکچین بهرهمند شوند. در ادامه خواهیم خواند که چگونه فناوری بلاکچین به برنامههای وفاداری مشتری ارزش میبخشد.
-
تجربهای امنتر برای همه
جای تعجب نیست که امنیت همیشه یک دغدغه و نگرانی مهم در بین مشتریان بوده است. برندها نمیتوانند در مورد امنیت مشتری که با دادههای شخصی آنها سروکار دارد، ریسک کنند. بلاکچین به مشتریان این امکان را میدهد تا توکنها را بدون به خطر انداختن دادههای محرمانه با پاداش مبادله کنند. فناوری بلاکچین غیرمتمرکز است، بنابراین دادهها در یک مکان نیستند. این میتواند جدا از ایمن نگه داشتن دادههای مشتری، به کاهش خطاها و تقلب از طریق قراردادهای هوشمند نیز کمک کند.
تراکنشها در بلاکچین از نظر رمزنگاری ایمن، تغییرناپذیر و دارای تاریخچه زمانی هستند، شفافیت را افزایش میدهند و همه چیز را قابل ردیابی میکنند.
-
هزینهها را پایین نگه میدارد
با توانایی بلاکچین برای اجرای برنامهها در زمان واقعی، شرکتها میتوانند هزینههای اداری و پرسنلی خود را کاهش دهند.
-
فرصتی برای نوآوری
پتانسیل زیادی برای پذیرش فناوری بلاکچین برای سادهسازی و ایمنتر کردن برنامه وفاداری وجود دارد. با دادن کنترل به مصرفکنندگان روی چیزهای مهم مانند ایجاد سوابق دائمی و ایجاد اعتماد، برندها میتوانند برنامههای پاداشی ایجاد کنند که اشتباهات و هزینهها را کاهش میدهد و مصرفکنندگان خود را توانمند میکند.
راهحلهای وفاداری مبتنی بر بلاکچین چگونه کار میکنند؟
ایجاد راهحلهای وفاداری بلاکچین بدون شک نیاز به سرمایهگذاری قابل توجهی دارد. بااینحال، متخصصان پیشنهاد میکنند: «برنامههای پاداش وفاداری مبتنی بر بلاکچین باید هزینههای مدیریت سیستم را با قراردادهای هوشمندی که قادر به گزارش تراکنشهای ایمن، قابل ردیابی و شفاف به سیستمهای قدیمی هستند، و هزینههای مرتبط با خطاها و تقلب را کاهش دهند.»
عملکرد برنامههای وفاداری مبتنی بر بلاکچین
در اینجا یک نمای کلی ساده از نحوه عملکرد راهحل وفاداری مبتنی بر بلاکچین آورده شده است:
- برنامه پاداش؛ حاوی هویتی به شکل یک امضای دیجیتال است که ارزش را در یک توکن وفاداری ذخیره میکند.
- توکن وفاداری؛ در آغاز یک تراکنش وفاداری (صدور، بازخرید یا مبادله)، پروتکل بلاکچین یک توکن وفاداری تولیدشده از سوی الگوریتم ایجاد میکند که مبنایی برای انواع پاداشها، ازجمله امتیازات است. وجود توکنهای وفاداری و شناسههای منحصربهفرد در دفتر کل هر شرکتکننده بهروزرسانی میشود و در سراسر شبکه در دسترس است.
- شبکه وفاداری؛ پلتفرمهایی که شبکههای وفاداری از سازمانهای مختلف و برنامههای وفاداری آنها را در خود جای میدهند و تعاملات آنها را تسهیل میکنند، بهویژه از نظر تبدیل و بازخرید امتیاز.
آیا بلاکچین میتواند آینده برنامههای وفاداری مشتری باشد؟
یک دفتر کل بلاکچین ایمن و غیرمتمرکز ممکن است مشکلات مشتریان با برنامههای پاداش سنتی، مانند کلاهبرداری، انعطافناپذیری، و درهمریختگی مسائل را حل کند.
برنامههای وفاداری مشتری مبتنی بر بلاکچین روزبهروز در حال افزایش است. بااینحال، جالب خواهد بود که ببینیم آیا این روند که به طور کامل پدیدار شده، از سوی شرکتهای سراسر جهان پذیرفته میشود تا برنامه وفاداری خود را بهویژه برای مشتریان نسل جدید منحصربهفرد و جذابتر نشان دهند یا خیر.
فناوری بلاکچین میتواند برای فعال کردن تراکنشها در طرحهای وفاداری (به عنوان مثال، زمانی که توکنهای وفاداری صادر، بازخرید یا مبادله میشوند) استفاده شود. هر تراکنشی که در بلاکچین ثبت میشود، غیرقابل تغییر و رمزگذاریشده است. فقط اعضای دارای کلیدهای دیجیتال مناسب میتوانند دادههای آن رکوردها را بخوانند.
هر بلوک در بلاکچین به صورت رمزنگاری به بلوک بعدی متصل میشود و یک راهحل امن و عملا غیرقابل هک ایجاد میکند. بنابراین، امتیازات وفاداری را میتوان در بلاکچین ذخیره کرد، و به طور ایمن در هر مکانی در دسترس است. شرکتها با کاهش هزینههای مدیریتی و کاربردی کردن برنامهها میتوانند به سود چشمگیری برسند. بنابراین، تعجبآور نخواهد بود که در چند سال آینده، شرکتهای جهانی و شرکتهای محلی بیشتر و بیشتری از این فناوری برای برنامههای وفاداری خود استفاده کنند.