کتاب بخوانید تا کتاب بعدی را به دست بیاورید!
گفتوگو با سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی طاقچه
هستی عالی طبع
چند سالی است که تجربه کتاب خریدن برای ما عاشقان کتاب از تماشای کتابهای پشت ویترین خیابان انقلاب به اسکرول کردن در وبسایتها و اپلیکیشنهای کتاب عوض شده است. طاقچه یکی از پرآوازهترین اپلیکیشنها در حوزه کتاب است. کمتر کتابخوانی است که نام طاقچه را نشنیده و حداقل یک بار آن را روی گوشیاش نصب نکرده باشد. با سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی طاقچه، درباره سرویس رویش طاقچه و باشگاه مشتریان در حوزه کتاب به گفتوگو نشستیم.
-از نظر شما چه مولفههایی در برنامههای وفاداری و بهخصوص باشگاه مشتریان در فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی اهمیت دارد؟
مسئلهای که در حوزه کتاب مهم است، این است که بعد از فروش چه اتفاقی میافتد؟ آیا ما به عنوان فروشنده صرفا باید یک کتاب را، چه الکترونیکی و چه کاغذی، به فروش برسانیم و مهم نیست که پس از فروش چه اتفاقی برای آن کتاب میافتد؟
در طاقچه استفادهای که از کتاب میشود، برای ما مهم است. بخش عمدهای از کار ما این است که بدانیم پس از فروش چه اتفاقی میافتد. به همین دلیل است که ما به سمت بهبود مطالعه خواندن و مطالعه کتاب حرکت کردهایم. اینجاست که مرحله پس از فروش آغاز میشود. مطالعه در کنار فروش اهمیت دارد و ما باید در پلتفرمهای کتاب به مطالعه نیز توجه کافی داشته باشیم.
– برنامههای وفاداری در فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی باید به چه صورت باشد؟
به طور کلی اگر قرار است باشگاه مشتریانی در حوزه انتشارات و کتاب طراحی شود، حتما باید روی مطالعه توجه داشت، نباید صرف مدلهای رایج باشگاه مشتریان مورد توجه باشد. به صورت کلی، این ایده ما در طاقچه جریان دارد که همه چیز به فروش ختم نمیشود.
مثلا ما در طاقچه سرویسی داریم تحت عنوان «رویش». کاربران میتوانند در حساب کاربری خود به رویش دسترسی پیدا کنند. علت این نامگذاری این است که مفهوم کتاب الکترونیک از چند جهت با طبیعت، درخت، سبزی و رویش پیوند خورده است. برای مثال، کتاب دیجیتال موجب قطع شدن کمتر درختان میشود. از طرفی، مطالعه میتواند موجب رشد فکری و رویش شخصیتی و اندیشههای تازه آنها شود. در رویش، دریافت «برگ» به صورت استعاری همان دریافت امتیاز است و کاربران با جمع کردن برگها امتیازاتی را جمع میکنند.
– سیستم رویش چگونه کار میکند؟
رویش هم برای خرید کتاب و هم برای مطالعه جایزه در نظر میگیرد. ما در زیرساختهایمان مطالعات افراد را اندازه میگیریم و بر اساس مطالعه امتیازاتی را به آنها اختصاص میدهیم. مثلا اگر برای خرید کتاب چند برگ میگیرند، چند برگ هم به ازای مطالعه آن میگیرند. پس از جمع کردن این برگها کاربران میتوانند آنها را خرج کرده و به جایزه تبدیل کنند. ما اخیرا تنوعی را در جوایز ایجاد کرده ایم که در حال حاضر به صورت تخفیف روی طاقچه در دسترساند. کاربران میتوانند برای خرید اشتراک از تخفیف رویش استفاده کنند. مثلا به ازای دریافت تخفیف برای اشتراک سه ماهه میتوانند چند برگ را خرج کنند، طبیعتا در ازای تخفیف اشتراک شش ماهه باید تعداد بیشتری برگ را تبدیل به جایزه کرد.
– هدف طاقچه از طراحی سرویس رویش رقم زدن چه تجربهای برای کاربران و مشتریان است؟
همه دوستانی که اهل مطالعه هستند، با مسئله قیمت کتاب دست به گریباناند. ما در طاقچه تلاش کردهایم شرایط به نفع کسانی باشد که بیشتر اهل مطالعه کتاباند. برای ما مهم است که نیازهای کسی که کتاب بیشتری میخواند، زودتر برطرف شود، به همین دلیل است که ما امتیازاتی را برای مطالعه کتاب به او میدهیم. با این کار هم کتاب خواندن استمرار پیدا میکند و هم نیازهای کاربران برطرف میشود. کتاب بخوانید که کتاب بعدی را راحتتر به دست بیاورید!
-آیا این امتیازات فقط از طریق تخفیفات قابل استفاده هستند؟
ما هم در فاز اول و هم در فاز دوم که اکنون در حال توسعه است، روی تخفیف متمرکز هستیم. امروز تا 40، 50 و 60 درصد روی خرید کتاب و تهیه اشتراک تخفیف داریم و دستهای از تخفیفات هم روی کتابهای الکترونیکی اعمال میشوند. اشتراکهای طاقچه یک هفتهای، یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه است.
هر طرحی که تجربه مطالعه کاربر را بهتر و حقوق ناشر و مولف را حفظ کند، برای ما ارزشمند است و ما روی آن فکر میکنیم. در حال حاضر، با توجه به شرایط موجود راهحل را در این دیدیم.
– برنامه وفاداری شما بر روی چه شاخصهایی تاثیر گذاشته است؟
روی افزایش مطالعه که بسیار موثر بوده است. بههرحال مطالعه عملی است که برای کاربر هزینهای ندارد. اگر این افزایش مطالعه رخ داده، پس افزایش فروش هم داشتیم، چراکه هدف کاربر از خرید کتاب مطالعه است! افزایش فروش ما برآمده از یک نیاز واقعی است و صرف خریدن کتاب مهم نیست. این یک فروش لذتبخش و معنادار است که با کمک رویش انجام شده است و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم از مشتریانمان گرفتهایم.
– بازخوردها و نظرات کاربران چگونه به طاقچه کمک میکند؟
بازخوردها راهنمای راه ما هستند، چون مسیر را روشنتر میکنند. آمار نشان میدهد که انگیزه آنها برای مطالعه و خرید افزایش یافته است. قبلا نظراتی داشتیم که حرفشان این بود که کاش میزان تخفیفات بیشتر بود و خوشبختانه امروز توانستهایم این درخواست مشتریان را برآورده کنیم.
– چه برنامه وفاداریای برای نویسندگان و مترجمان کتاب دارید؟
ما به عنوان یک پلتفرم با ناشر طرف هستیم. ناشر صاحب امتیازی است که با او کار میکنیم، بنابراین ما با نویسندگان و مترجمان مستقیما سروکار نداریم. در عوض در برخوردمان با ناشر به اینکه داریم با یک قشر فرهنگی کار میکنیم، خیلی توجه میکنیم. قراردادهای ما با ناشران همواره یکسان و در یک حالت کلی و عمومی است. هرگز از آنها درخواست انحصار نمیکنیم، تسویههایمان سرِ وقت است، بیشینه سهم فروش را به ناشر اختصاص میدهیم و هر اقدامی که در طاقچه انجام میدهیم، با کسب اجازه از ناشر است و بیشک هماهنگشده است. خوشحالیم که ناشران در این شرایط کشور روی کتابها سرمایهگذاری کردهاند و ما هم با آنها محترمانه برخورد میکنیم، چون اعتقاد داریم که سود و رضایت ناشر، به نفع ماست.
– برنامههای وفاداری آینده طاقچه قرار است با چه رویکردی ارائه شوند؟
ایده اصلی طاقچه در همه خدمات جدیدش بهتر کردن تجربه مطالعه کاربر است و قصد دارد کتاب و مسائل کتاب را دسترسپذیرتر کند.