باید و نبایدهای طراحی برنامه وفاداری برای آتلیه‌های عکاسی

باید و نبایدهای طراحی برنامه وفاداری برای آتلیه‌های عکاسی

تعامل بهینه

هدی رضایی

 

یک آتلیه/استودیوی عکاسی دارید که می‌خواهید برای حفظ مشتری خود تلاش کنید، اما در عین حال نمی‌خواهید بیشتر بودجه بازاریابی خود را صرف یک برنامه وفاداری کنید؟ استفاده از مشاوره و خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده برنامه‌های وفاداری می‌تواند یکی از راه‌حل‌های پیش روی شما باشد. با طراحی و اجرای برنامه وفاداری خود در رقابت با رقبا برتری پیدا کنید، مشتریان وفادار پول بیشتری خرج می‌کنند و می‌توانید روی بازگشت آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. یک برنامه حفظ مشتری زمانی مقرون‌به‌صرفه است که برای کسب‌وکار شما سفارشی شده باشد. با یک برنامه پاداش برای مشتریان خود، ترافیک، هزینه و تبلیغات دهان به دهان را افزایش دهید. به‌علاوه، با کمک برنامه وفاداری، ردیابی فعالیت بازدیدکنندگان خود را شروع کنید تا وفادارترین مشتریان خود و تعداد دفعات بازدید و انگیزه آن‌ها را مشخص کنید.

 خدمات برنامه‌های وفاداری در آتلیه و استودیوهای عکاسی

اگر شما نیز یک استودیوی عکاسی یا فیلم‌برداری دارید که خدمات مختلفی از عکاسی نوزاد، تولد، عروسی و… را انجام می‌دهید، می‌توانید از خدمات برنامه‌های وفاداری به شکل زیر در آتلیه عکاسی خود استفاده کنید:

  • به مشتریان وفادار خود که امتیاز بیشتری دارند، برای عکاسی یا چاپ‌های آینده پاداش دهید.
  • مشوق‌هایی مانند «به یک دوست معرفی کنید و 500 امتیاز بگیرید» ارائه دهید.
  • مشوق‌هایی مانند «به ازای چاپ ۱۰ عکس، ۱ چاپ رایگان دریافت کنید» ارائه دهید.
  • برای تشکر از مشتریان، ای‌میل‌های شخصی‌سازی‌شده را به صورت خودکار ارسال کنید.
  • با مشتریان خود در ارتباط باشید و آن‌ها را از پیشنهادات ویژه مطلع کنید.
  • ارائه تخفیف پلکانی از ۵ تا ۱۵ درصد به ازای مبلغ خرید مشخص مفید است.

نکاتی برای ارائه برنامه وفاداری مفید در آتلیه‌ها

در ادامه به ذکر نکاتی که باید برای برنامه وفاداری خود توجه کنید، می‌پردازیم.

گردآوری اطلاعات مشتری

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در برنامه خود بگنجانید، کسب هرچه بیشتر اطلاعات از مشتری‌تان است. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، تاریخ تولد، سالگرد ازدواج را حتما در سیستم یا حتی دفترچه‌ای یادداشت کنید. حتما می‌پرسید این اطلاعات مشتری به چه دردی خواهد خورد؟

هنگامی که مشتری برای عکاسی یا خدمات دیگری مانند فیلم‌برداری مجلس ازدواج خود مراجعه می‌کند، می‌توانید با یادداشت کردن تاریخ عروسی، نزدیک به سالگرد ازدواجشان ضمن تبریک، به آن‌ها ارائه خدماتی با تخفیف ویژه برای جشن سالگرد ازدواجشان را بدهید. یک کار جالب دیگر که می‌تواند دل مشتری شما را آب کند، این است که یکی از عکس‌های ازدواج یا هر مراسم دیگری مانند تولد نوزاد را که در حافظه سیستم شماست و چاپ نکرده‌اند، برایشان چاپ و به عنوان هدیه ارسال کنید.

به این وسیله، آن‌ها سورپرایز خواهند شد و این هدیه در سالگرد ازدواج یا سالروز تولد فرزندشان را فراموش نخواهند کرد. این امر نه‌تنها موجب می‌شود مشتری نسبت به شما وفادارتر شود، بلکه با بازاریابی دهان به دهان می‌توانند حسابی تبلیغ شما را پیش دوستان و آشنایان خود کنند.

راحتی مشتری را در نظر بگیرید

در دنیایی که همه چیز آن‌لاین است و مشتری دوست ندارد در هوای سرد و گرم و ترافیک برای انجام بعضی خدمات حضوری به استودیو یا آتلیه عکاسی شما سر بزند، متوجه این نیاز باشید. ترجیحا سایت یا پیجی داشته باشید که مشتری برای ثبت سفارش مواردی چون چاپ عکس مورد نظر به آن رجوع کند. امکان پرداخت آن‌لاین و ارسال عکس چاپ‌شده به درِ منزل را با پیک و پست فراهم کنید. هم‌چنین بهتر است در پلتفرم‌های مختلفی چون پنل کاربری سایت، تماس تلفنی، واتس‌اپ و دایرکت اینستاگرام پشتیبانی از مشتریان را بر عهده بگیرید تا خیالشان از خدمات حین و پس از فروش شما راحت باشد. در صورتی که سهولت و راحتی مشتری حین سفارش را در نظر بگیرید، می‌توانید آن مشتری را به یکی از مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

ارائه خدمات وی‌آی‌پی به مشتریان وفادار

می‌توانید برای مشتریانی که مثلا بالای یک‌میلیون برای فیلم عکس‌هایشان هزینه می‌کنند، خدمات ویژه و وی‌آی‌پی در نظر بگیرید. این خدمات می‌تواند از ارائه انواع آلبوم تخصصی و شاسی در سایزهای مختلف یا تحویل فوری عکس‌ها و سرویس رفت‌وآمد رایگان در محدوده شهر برای عکاسی باشد. هم‌چنین برای خدمات عکاسی بارداری و نوزادی می‌توانید امکان ارائه عکاسی ویژه تعیین جنسیت، ارائه انواع اکسسوری نوزادی و لباس بارداری به صورت رایگان و سرویس رفت‌وآمد برای والدین و کودک را فراهم کنید. البته حواستان باشد که حتما قید کنید لباس‌ها بعد از هر نفر به خشک‌شویی تحویل داده می‌شود! مشاوره رایگان انتخاب لباس و نوع عکاسی قبل از رزرو نوبت نیز می‌تواند برای مشتریان وفادار حائز اهمیت باشد.

تعامل با مشتری را فراموش نکنید

مشتری پس از این‌که خدمات خود را دریافت کرد، ممکن است هیچ‌گاه راهش هم دوباره به سمت شما کج نشود. پس این شما هستید که با تعامل بهینه می‌توانید او را به یک مشتری دائمی و وفادار تبدیل کنید. در این راه می‌توانید به او پیامک‌های تخفیفی و پروموشن به مناسبت‌های مختلفی چون اعیاد و سالروز تولد و… بفرستید. اگر مشتری شما از خدمات عکاسی نوزاد استفاده کرده، با یادداشت کردن آن تاریخ بر اساس رشد کودک از طریق پیامک یا تماس تلفنی او را از وجود مناسبت‌های عکاسی دیگر مانند ماه‌گرد، جشن دندونی، نشستن و راه رفتن و… آگاه کنید. فرصت‌های ویژه فصلی نیز یکی دیگر از بسته‌های تعامل با مشتری است. هر فصل یک آفر ویژه برای خدمات عکاسی دارند که بسته به شرایط هر فصل و مناسبت‌ها مانند عید نوروز، شب یلدا، رسیدن پاییز و… متفاوت است (مانند: فتوکلیپ رایگان، تخفیف شاسی، ادیت و فایل ریسایز عکس‌ها و…). پس از فرصت‌های مناسبتی که در تقویم وجود دارد، مانند روز کودک،‌ عید نوروز، روز دختر، شب یلدا و… به نحو احسن برای رضایت و خوشحالی مشتریان وفادار خود استفاده کنید.

برنامه وفاداری آتلیه newbornstudioprops

این استودیوی عکاسی در صفحه برنامه وفاداری خود چنین نوشته است: «برای وفادارترین مشتریان خود، برنامه وفاداری جدید خود را معرفی کرده‌ایم تا از تعهد شما به کسب‌وکارمان قدردانی کنیم. اکنون هر بار که از ما خرید می‌کنید، می‌توانید امتیازهای ویژه‌ای کسب کنید که آن را با تخفیف‌ها و پروموشن‌های آینده مبادله کنید. اما صرف هزینه تنها راهی نیست که برای حمایت خود پاداش دریافت می‌کنید، زیرا می‌توانید از راه‌های ساده‌ای مانند معرفی دوستان به سایت ما نیز امتیاز بیشتری کسب کنید.»

در این آتلیه به ازای هر یک دلاری که خرج می‌کنید، یک امتیاز می‌گیرید و هر ۲۰ امتیاز را می‌توانید به یک دلار تبدیل کنید. هم‌چنین راه‌های کسب امتیاز دیگری مانند موارد زیر نیز در این آتلیه وجود دارد:

  • ساخت اکانت در سایت آتلیه = ۲۰ امتیاز
  • لایک کردن صفحه این کسب‌وکار در فیس‌بوک = ۱۰ امتیاز
  • به‌اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک = ۱۰ امتیاز
  • فالو کردن پیج اینستاگرام = ۱۰ امتیاز
  • سفارش دادن = یک امتیاز به ازای هر یک دلار
  • معرفی هر مشتری = ۱۰۰ امتیاز

همان‌طور که می‌بینید، این آتلیه برای معرفی دوستان یک امتیاز ویژه را در نظر گرفته است. آن‌ها اعتقاد دارند که اشتراک‌گذاری مهم‌ترین چیز است و می‌تواند منجر به خلق مشتریان وفادار دیگر شود. هم‌چنین هنگامی که مشتری دوستان خود را به این برند معرفی می‌کند، تا ۱۰ درصد تخفیف دریافت می‌کند که می‌تواند آن را فورا به پاداش‌های خود تبدیل کند. اگر فردی که معرفی شده نیز خدمات این عکاسی را دوست داشته باشد و سفارش دهد، به ازای هر بار سفارش او، بارها و بارها به فردی که معرفی‌اش کرده، پاداش داده می‌شود.

با نکاتی که در بالا ارائه شد، شما نیز می‌توانید به اجرای یک برنامه وفاداری منسجم برای آتلیه عکاسی خود فکر کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *