نگاهی به تأثیر برنامه‌های وفاداری در مراکز خرید با دایاتک

نگاهی به تأثیر برنامه‌های وفاداری در مراکز خرید با دایاتک

دایاتک، راهکار مطمئن برای توسعه فروش پایدار در مراکز خرید

 

نویسنده: کارگروه تحلیلی فصلنامه سمت مشتری

امروزه مراکز خرید رکن اساسی صنعت خرده‌فروشی هستند؛ کمتر کسب‌وکاری در صنعت خرده‌فروشی هست که بخش عمده‌ای از تمرکز و توسعه خود را در این مراکز خرید ندیده باشد. طبق بررسی صورت گرفته سهم حضور برند ها پوشاک در مراکز خرید بین 70 تا 100 درصد تخمین زده می‌شود. این سهم بزرگ در سایر بخش‌های صنعت خرده‌فروشی نظیر صنعت غذا و رستوران، کافه، سرگرمی و تفریح، جواهر، لوازم منزل و دکوراسیون و … بیش از 50 درصد است. با توجه به آمار فوق آیا می‌توان از تأثیر مراکز خرید در رونق و توسعه صنعت خرده‌فروشی بی تفاوت گذشت. با فرض جایگاه اساسی مراکز خرید در صنعت خرده‌فروشی، می‌خواهیم به چالش‌ها در حوزه برنامه‌های وفاداری و تحلیل رفتار مشتریان در این مراکز بپردازیم.

طبق بررسی صورت گرفته در 20 مرکز خرید واقع در تهران، به طور قطع در حال حاضر 19 مرکز فاقد برنامه وفاداری منسجم هستند و تنها در یک مرکز واحد باشگاه مشتریان با ساختار و برنامه وجود دارد. عموماً مراکز خرید از سیستم‌های نرم‌افزاری کمتری به نسبت فعالان صنعت خرده‌فروشی بهره می‌برند، نرم‌افزاری‌هایی نظیر، حسابداری در تمامی ارکان آن، تولید، انبار، مدیریت ارتباط با مشتری، سایت، فروش آنلاین، صندوق فروش، سوییچ‌های پرداخت، باشگاه مشتریان، سیستم‌های تحلیل داده، شبکه‌های اجتماعی و …، از این قبیل سیستم‌های شاید بتوان گفت در مراکز خرید صرفاً به سیستم جامع مدیریت مرکز خرید مجهز هستند در این نرم‌افزارها هم عموماً جایگاه مشتری از کمترین سطح برخوردار است.

خدمات دایاتک

شرکت دایاتک با رویکرد توسعه روند مشتری مداری در صنعت ریتیل در سال 97 تأسیس شد، این مهم از طریق ارائه خدمات در حوزه‌های زیر در مجموعه دایاتک در حال انجام است:

  • فروش نرم افزار
  • خدمات مشاوره‌ای
  • باشگاه‌داری
  • تضمین توسعه فروش
  • نشریه «سمت مشتری»

قصد داریم در این مبحث به توانمندی‌های سیستم نرم‌افزاری دایاتک بپردازیم.

 

 

فروش نرم افزار

نرم افزار دایاتک، سیستم جامع باشگاه مشتریان است که با متد LRFM طراحی شده است. این استراتژی به‌روزترین راهکار در خصوص ارزش‌گذاری و تحلیل رفتار مشتری و مصرف کننده است. این نرم افزار با بخش‌های متنوع در راستای تمایز در بازار و صنعت وفاداری گام برداشته در ادامه به زیرشاخه‌های مهم نرم افزار دایاتک پرداخته‌ایم.

داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی یکی از وجوه تمایز نرم افزار دایاتک است که به مدیران سازمان تحلیل‌های بسیار کاربرد ارائه می‌دهد بی گمان تصمیم‌گیری بر اساس این تحلیل‌ها به بهره‌وری بیشتر و توسعه فروش پایدار سازمان کمک خواهد کرد. این تحلیل‌ها بر اساس مشتری، نقاط فروش، محصول فروش رفته، فاکتور، نظر سنجی، شرکت در قرعه‌کشی‌ها و سایر فعالیت‌های مشتری با محوریت مشتری تنظیم شده است که هیچ یک از نرم‌افزارهای سازمانی قابلیت تجمیع این گزارش‌های به صورت یکپارچه با محوریت مشتری نخواهد داشت.

در نرم افزار دایاتک امکان تعریف شعبه، کاربر و ادمین و اختصاص دسترسی‌های لازم به هر کدام، فراهم است. این امکان در سیستم‌های دیگر عموماً نیاز به تیم پشتیبان و صرف هزینه‌های مضاعف دارد که در سیستم دایاتک هزینه در این خصوص دریافت نمی‌شود. در نرم افزار باشگاه مشتریان دایاتک کانال اطلاع‌رسانی رویدادهای و تراکنش‌ها، علاوه بر اینکه از طریق امکان ارتباط با سامانه‌های پیامکی سازمانی انجام پذیر است، خطوط خدماتی و تبلیغاتی دایاتک نیز قابلیت ارائه سرویس به مشتریان را دارند. این مهم از آن جهت اهمیت دارد که تمامی پیامک‌های ارسالی به مشتریان سازمان‌ها، خواهد رسید.

نظر سنجی

ارتباط‌های دوسویه از نیازهای ضروری امروز است، نظر سنجی از مشتریان یکی از ارکان ارتباط دو سویه است. سیستم نظرسنجی در باشگاه مشتریان دایاتک، این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد که از نظرات مشتریان، بی واسطه و بدون هزینه، مطلع شوند. بررسی و تحلیل نظرات مشتریان می‌تواند به تفکیک محصول، مشتری، مکان و زمان صورت پذیرد، گزارشات تحلیلی نظر سنجی در قالب کلی در بخش داشبورد برای مدیران سازمان، ارائه می‌شود اما جزییات نظرات مشتری جهت بررسی به جزئی‌ترین صورت جهت استفاده در واحدهای مرکز تماس و خدمات پس از فروش نیز در قالبی جداگانه ارائه می‌شود.

گام‌های وفاداری

تقسیم‌بندی مشتریان امری متداول در برنامه‌های وفاداری است، دایاتک هم بخش متنوعی را به این مهم اختصاص داده است. متد LRFM در این بخش نیز مورد استفاده قرار گرفته، علاوه بر آن، رویدادهای نظیر عضویت، خرید، معرفی دوستان، شرکت در نظرسنجی و … از دیگر فعالیت‌هایی است که مشتری می‌تواند از طریق آن، نسبت به دریافت‌های جوایز پنج‌گانه، اعتبار، امتیاز، بن، تخفیف و گردونه شانس، اقدام نماید. سطح تعیین‌شده برای هر مشتری می‌تواند مبنایی برای تعیین جوایز متفاوت برای او باشد.

مدیریت مشتریان

تقسیم‌بندی بر اساس سن، تاریخ تولد، وضعیت تأهل، محل زندگی، محل کار، برچسب‌های تولیدی و … از مشخص‌های مهم نرم افزار دایاتک است. این تفکیک می‌تواند به مدیران بازاریابی در خصوص پیشبرد طرح‌های فروش و جذب کمک شایانی کند.

شاخص‌ها
شاخص‌های کلیدی عملکردی در مراکز خرید امروز به شاخص‌های فروش محدود شده، نظیر، فروش به متر مربع، اجاره به متر مربع، متراژ تجاری و … و در حوزه مشتریان هم تعداد کمی از مراکز به میزان پاخوری مرکز اشاره می‌کنند. این شاخص هم بدون توجه به مشخصات مشتری صرفاً به عنوان ترافیک کانتر عمل کرده و فاقد ارزش در حوزه تحلیل رفتار مشتری است. باشگاه مشتریان در نگاه خاص و برنامه‌های وفاداری در نگاه عام، مهم‌ترین عامل در جهت تکمیل زنجیره تولید داده و آغاز فرایند داده محوری است. شرکت دایا تدبیر کارا در قالب نرم افزار دایاتک با تولید شاخص‌های مؤثر در مراکز خرید نظیر، طول عمر مشتری، تازگی خرید، تواتر خرید و حجم خرید در قالب بررسی چرخش مشتری در کل مرکز خرید، عملاً به تنها ارائه دهنده باشگاه مشتریان، ویژه مال‌های و مراکز خرید تبدیل شده است. این نسخه با در نظر گرفتن منافع، مال، مستأجران (کسب‌وکارها) و مشتریان، تدوین و طراحی شده است.

در مراکز خرید عملاً باشگاه، حلقه واسط اطلاعاتی بین مشتری و کسب‌وکار ‌است؛ به صورتی که می‌توان رفتار مشتری را به صورت 360 درجه رصد کرد به‌گونه‌ای که رفتار مشتری در حوزه سرگرمی را با خرید پوشاک او ترکیب کرد و با خلق الگو نسبت به پیش بینی رفتار آتی مشتری اقدام کرد. این امکان عملاً در هیچ سیستم دیگری قابل رصد نیست. دایاتک با این نگاه نسبت به تولید نسخه باشگاه مشتریان ویژه مراکز خرید اقدام کرده است؛ به‌گونه‌ای که مدیران بازاریابی مراکز خرید می‌تواند به کمک این سیستم، سهم خود را از کیف پول مشتری بیشتر کنند و دستیابی به این مهم فقط و فقط از طریق پایش رفتار مشتری و داده‌کاوی میسر است که باشگاه مشتریان دایاتک همه این موارد را در قالب نسخه ویژه ارائه کرده است.

 

 

اگر در این شرایط به دنبال رونق مراکز خرید هستید، راه‌اندازی باشگاه مشتریان و خدمات باشگاه‌داری با تمرکز بر مواردی که پیش‌تر مطرح شد بهترین گزینه پیش رو برای شما است. پس با ما تماس بگیرید:

شماره تماس: 91001114 – 021 پیج اینستاگرام: Dayatek_club

آدرس ایمیل: Info@dayatek.com نشانی: خ شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، ساختمان احسان، طبقه چهارم، واحد 18

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *